Alles over vakanties op én met de fiets

Klimclassic (Steven Rooks Classic)

bianchi_ber
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bianchi_ber 18 mei 2012 14:40

Ook ik heb hem voor het eerst gefietst! Ik vond het een zware maar heel mooie rit! Van missende bordjes heb ik niks gemerkt maar ik ben dan ook al om 8.15 gestart, misschien scheelt dat. Bevoorrading vond ik prima, ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten verwachten? Finish zou wel wat uitgebreider kunnen maar al met al heb ik niks terug gezien van alle klachten van vorige edities. Hopelijk volgend jaar weer!
Bianchi Via Nirone C2C Ultegra/105

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 18 mei 2012 15:31

Ik heb gisteren een mooie dag gehad. Ook voor de eerste maal gereden, goede tijden op de klimmetjes (6e Redoute en 3e Trasenter) en 4e overall. Vond het een mooi parcours en door de opeenvolging van klimmetjes uiteindelijk toch best zwaar. Heb een belgische politieagent een bordje zien verwijderen wat volgens mij verklaart waarom zoveel mensen fout zijn gereden. Al met al voor herhaling vatbaar.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 mei 2012 16:05

dogestyle schreef:Ik heb gisteren een mooie dag gehad. Ook voor de eerste maal gereden, goede tijden op de klimmetjes (6e Redoute en 3e Trasenter) en 4e overall. Vond het een mooi parcours en door de opeenvolging van klimmetjes uiteindelijk toch best zwaar. Heb een belgische politieagent een bordje zien verwijderen wat volgens mij verklaart waarom zoveel mensen fout zijn gereden. Al met al voor herhaling vatbaar.
Meen je dat nou? Wat een bezopen actie. Wist niet dat dit ook al tot de taken van de (Belgische) politie hoorde; het saboteren van toertochten.
(het viel mij juist op dat ondanks het massale - iets te naar mijn smaak - de deelnemers zich goed gedroegen. Er werd geluisterd naar de verkeersregelaars en voor rood licht werd over het algemeen gewoon gestopt. Heb dat tijdens de AGR wel eens heel anders gezien.)

@dogestyle: flink doorgereden zeg, chapeau!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 18 mei 2012 16:42

Dat van die smerige smeris klopt, dit van de organisatie zelf gehoord dat veel mensen vele kilometers te veel hebben gereden.
Was mijn 1e keer, vond de route mooi, maar de voorzieningen waren voor het inschrijf geld erg karig. jammer dat, als je wilt douche, je dat ook nogeens 2,50 euro extra moet betalen.

Ook ik erger mijzelf iedere keer weer aan die deelnemers die de tocht beschouwen als een wedstrijd en die deze zonodig zo snel mogelijk willen afronden, dus sorry sibon erg jammer dat je trots bent op je tijd, ik hoop niet dat er daardoor gevaarlijke situaties zijn ontstaan. ook ik verbaas mij te vaak hoe gevaarlijk er wordt gereden en 4 man breed de afdaling in gaat. Dus ook ik begrijp scottpsch wel.
op een waterfiets kom je ook vooruit

rikh.
Forum-lid

rikh. 18 mei 2012 20:07

Gisteren ook voor de eerste keer meegereden en ik heb niets gemerkt van bordjes die weg waren, waarschijnlijk was ik op tijd doordat ik om 8:00 uur op weg was en de eerste 80 km (voor mijn doen) redelijk snel afgelegd heb.
Daarna werd het minder wegegens kramp en spierpijn, in ider geval geen spijt gehad om toch de 160 km ( in werkelijkheid 170 km) te rijden i.p.v. de 110 km waarvoor ik mij ingeschreven had.
Ik vond alleen het water bij het tweede rustpunt niet te zuipen, gelukkig hadden een paar vriendelijke Belgen het lumineuse idee om aan het eind van een klim allerhande fris, snoep, fruit en snacks te verkopen voor spotprijzen zodat ik mijn bidon weer kon vullen met Spa blauw..

jwpcycle
Forum-lid

jwpcycle 18 mei 2012 20:48

Ook ik gister 170 gereden. Vond het een mooie route was de eerste keer had t alleen niet zo druk verwacht. Eerste stuk ging wel maar na samenvoeging met 110km werd t erg druk met name op de trasenster.
Betreft afdalingen, zag dat na de 2e rustplaats waar je gelijk een afdaling inging iemand onderuitgegaan was zag er slecht uit hele gezicht onder het bloed en fiets lag 15 meter verder jongen was volgens mijn wel bij kennis, misschien weet iemand hoe het is afgelopen met hem mag hopen goed.
Ook onderweg een ruzie tussen een fietser en een bestuurder van een auto gezien bestuurder was een oude man welke helemaal over de rooie was en de fiets van de fietser alle kanten opgooide met een klein handgemeen, weet niet wat er aan vooraf gegaan is. Fietser had een geel/groene shimano DI2 fiets.
Al met al enerverende tocht.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 18 mei 2012 21:36

Als ik de reacties op de tocht zo hier en daar lees is het weer één grote reclame voor het wielertoerisme geweest. Hier nog een treurig verhaal over een confrontatie met bewoners. Koersen tegen de klok alsof het een wedstrijd betreft kan gewoon niet op de openbare weg. Als je een wedstrijd wil rijden vraag je maar een licentie aan.

De grens was bij veel gemeentes in deze regio al wel zo'n beetje bereikt. Toch zijn er nog altijd deelnemers tussen die zich niet kunnen gedragen met alle gevolgen van dien. Ik voorspel dat er binnen een paar jaar geen fatsoenlijke tocht meer te organiseren is in deze regio.

_pfw_
Forum-lid

_pfw_ 18 mei 2012 21:54

bottecchia schreef:Als ik de reacties op de tocht zo hier en daar lees is het weer één grote reclame voor het wielertoerisme geweest. Hier nog een treurig verhaal over een confrontatie met bewoners. Koersen tegen de klok alsof het een wedstrijd betreft kan gewoon niet op de openbare weg. Als je een wedstrijd wil rijden vraag je maar een licentie aan.

De grens was bij veel gemeentes in deze regio al wel zo'n beetje bereikt. Toch zijn er nog altijd deelnemers tussen die zich niet kunnen gedragen met alle gevolgen van dien. Ik voorspel dat er binnen een paar jaar geen fatsoenlijke tocht meer te organiseren is in deze regio.
Volgens mij was die confrontatie met een groep toerders, die niet tegen de klok aan het fietsen waren.

De belgische politie heb ik wel eens eerder pijlen zien verwijderen tijdens de Shimano fietschallenge (was misschien ook wel beetje de schuld van de organisatie die e.e.a. niet had afgestemd met de gemeente), maar in mijn ogen onverantwoord en dom gedrag (dat heb ik ze ook wel gezegd) omdat er daardoor alleen nog maar meer chaos ontstaat, de duizenden mensen zitten namelijk al op de route, dan is het niet zo slim om ze verkeerd te sturen (ik heb toen de pijl maar gepakt en vastgehouden en de mensen de goede kant op gewezen, dat mocht vreemd genoeg wel).

sibon
Forum-lid

sibon 18 mei 2012 23:23

tosstheboss schreef:Dat van die smerige smeris klopt, dit van de organisatie zelf gehoord dat veel mensen vele kilometers te veel hebben gereden.
Was mijn 1e keer, vond de route mooi, maar de voorzieningen waren voor het inschrijf geld erg karig. jammer dat, als je wilt douche, je dat ook nogeens 2,50 euro extra moet betalen.

Ook ik erger mijzelf iedere keer weer aan die deelnemers die de tocht beschouwen als een wedstrijd en die deze zonodig zo snel mogelijk willen afronden, dus sorry sibon erg jammer dat je trots bent op je tijd, ik hoop niet dat er daardoor gevaarlijke situaties zijn ontstaan. ook ik verbaas mij te vaak hoe gevaarlijk er wordt gereden en 4 man breed de afdaling in gaat. Dus ook ik begrijp scottpsch wel.
Inderdaad ben ik trots op mijn tijd. En excuus dat je je aan me geërgerd hebt. Reden we bij elkaar in de buurt? Ik heb twee keer gestopt voor rood en ben een keer door rood gereden bij een afslag naar rechts zonder dat er een auto aankwam. Verder heb ik gewoon rechts gereden. Ik heb wel razendsnel afgedaald en heb ik me ook schuldig gemaakt aan met meer dan een persoon breed op de weg rijden. Ook heb ik bij mensen die twee breed reden op een stadsfiets van een afstandje gebeld en 'pas drop' geroepen. Voor mijn gevoel heb ik alleen mezelf pijn gedaan met mijn fietstocht. Maar excuus aan eventuele slachtoffers.

sibon
Forum-lid

sibon 18 mei 2012 23:33

bottecchia schreef:... Koersen tegen de klok alsof het een wedstrijd betreft kan gewoon niet op de openbare weg. Als je een wedstrijd wil rijden vraag je maar een licentie aan.

Huh? Elke cylosportive wereldwijd vindt toch plaats op de openbare weg? Wil je serieus dat daarmee gestopt wordt? Ik ken ook wielrenners die tijdens trainingen voor 'het ecchie' stukjes hard fietsen en voor plaatsnaambordjes sprinten. Allemaal een licentie aanvragen?

Ik snap je reactie ook wel. Alleen flauw om het aan de hardrijders te wijten. Zet 6000 man op een weg en er gaat van alles fout. Zet 6000 man in een stadion en idem. Het je op allerlei manieren misdragen komt ook bij de rijders voor die 20 km/u rijden. de enige manier om de irritatie weg te halen bij bewoners is minder deelnemers of minder tochten. En die kant gaan we inderdaad uit.

roel78
Forum-lid

roel78 19 mei 2012 07:25

Wat mij opvalt is dat als de Belgen een tocht in de zelfde regio organiseren er geen pijlen weggehaald worden. Ik zie geen verschil in de deelnemers. Je hebt overal hardrijders die alles voorbij knallen en je hebt ook overal groepen die breed over de weg fietsen.

Wat ik jammer vond was dat je twee keer op het zelfde stuk kwam. Kan volgens mij ook anders.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 19 mei 2012 09:25

Ik ben in ieder geval een tegenstander van cyclosportieven in een gebied waar er geen draagvlak voor is. Als je mensen de suggestie geeft dat ze aan een wedstrijd deelnemen dan gaan ze zich daarna gedragen. Het gevolg is dus dat er nog meer associaal gedrag te zien is dan bij een normale tocht al het geval is.

Groepen over de volle breedte van de weg, afdalen aan de verkeerde kant van de weg, negeren van stoplichten en verkeersborden en andere verkeersdeelnemers, weggooien van afval op straat. De voorbeelden komen vaak genoeg voorbij. En dat alles om aan het einde van de route een handvol seconden te nemen. Het is echt niet voor niets dat men in veel gebieden helemaal klaar is met dit soort organisaties. Deelnemers nemen hun verantwoordelijkheid niet. Op een afgesloten wedstrijdparcours worden in ieder geval geen andere mensen in gevaar gebracht. Als je een cyclo wilt organiseren zul je wat mij betreft moeten zorgen voor een parcours waar de overlast te verwaarlozen is. Alleen daar is geen interesse voor want het moet allemaal over de bekende heuvels gaan. Met als gevolg dat de mensen in die regio het inmiddels spuugzat zijn.

Ik ben het overigens wel met je eens dat dit ook voorkomt bij gewone toertochten en ook daar ben ik van mening dat het gedrag van de deelnemers drastisch moet verbeteren en dat het aantal tochten en het aantal deelnemers per tocht omlaag moet. Alleen is het bij cyclo's nog wat erger door die tijdsregistatie. Ik snap dat niet iedereen daar als een associaal tekeer gaat en dat er ook mensen zijn die hard rijden en wel op een normale manier deelnemen. Maar er vinden gewoon teveel incidenten plaats. Wat mij betreft dus niet meer doen. Enige acceptabele alternatief is het meten van tijden enkel op een paar heuvels waar het verkeerstechnisch niet zoveel kwaad kan.

Wij als fietsers moeten de zaak eens wat vaker vanuit het perspectief van de ander bekijken. Vanuit de mensen die daar wonen en waarvan hun kinderen op straat spelen, van mensen die daar gewoon aan het verkeer deelnemen en worden gesneden, van mensen die iedere week een vuilniszak bananenschillen uit hun voortuin kunnen vissen. Dan ga je ineens heel anders tegen zo'n tocht aankijken.

Plaats reactie