Latex (race) binnenbanden in Alpen
Zou heel goed kunnen. De keer dat mijn latex biba ontplofte reed ik met een Amclassic 420 velg, behoorlijk licht dus....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14492
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een lichtere belg heeft minder materiaal, dus minder koeling.
Wat de reden is dat latex klapt weet ik niet, maar de vervorming zal bij hogere temperaturen wel veel slechter worden, dat is volgens mij de enige logische verklaring.
Vorig heb ik ook gewoon met supersonic biba;s gereden daar hoorde ik later ook wel eens van dat die spontaan klapte. Ook maar niet meer, ik hoef het niet per se testen
Wat de reden is dat latex klapt weet ik niet, maar de vervorming zal bij hogere temperaturen wel veel slechter worden, dat is volgens mij de enige logische verklaring.
Vorig heb ik ook gewoon met supersonic biba;s gereden daar hoorde ik later ook wel eens van dat die spontaan klapte. Ook maar niet meer, ik hoef het niet per se testen
Natuurlijk heeft de velg ook effect maar kunnen dalen echt nog het meeste. Vorig jaar na een afdaling in de Apennijnen een afdaling gedaan waar de hier eerder genoemd Giau toch echt een flauw ding is. Slechte weg, scherpe bochten en zeer steil.
Onder aan de afdaling stond onze volgbus en was het verzamelen. Mijn velgen en die van nog een ander kon je gewoon beetpakken de andere 4 verbranden je gewoon je handen.
Ik durf overal met latex omlaag te fietsen.
Onder aan de afdaling stond onze volgbus en was het verzamelen. Mijn velgen en die van nog een ander kon je gewoon beetpakken de andere 4 verbranden je gewoon je handen.
Ik durf overal met latex omlaag te fietsen.
Zou dit ook voor een nederlander gelden?wasbeer2006 schreef:Een lichtere belg heeft minder materiaal, dus minder koeling.

Ik heb maar een keer een forse afdaling gedaan en kreeg een klapband. Met latex. En een richel overdwars waar ik zwaar remmend inklapte. Ik ga iig dat proberen te voorkomen door geen latex binnenbanden te gebruiken de volgende keer.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Waarom klapt de band, niet omdat het latex faalt. Maar omdat de druk te ver toeneemt. Als je band op 8 bar hebt opgepompt en je velg wordt gloeiend heet drie keer raden wat er met die bandenspanning gebeurt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Geen student natuurkunde zekerthestudent schreef:Waarom klapt de band, niet omdat het latex faalt. Maar omdat de druk te ver toeneemt. Als je band op 8 bar hebt opgepompt en je velg wordt gloeiend heet drie keer raden wat er met die bandenspanning gebeurt.

Je moet wel rekenen in graden Kelvin, niet Celsius. Scheelt nogal...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Gelukkig geen student natuurkunde maar geheel verwaarloosbaar is het niet. Dus ik doe het met middelbare school natuurkunde. ( die ik ook alweer een tijd geleden voor het laatst heb gebruikt ) Heb toch even de algemene gaswet erbij gehaald. P*V= n * R* T aangenomen dat de band verwaarloosbaar weinig verder kan uitzetten door het karkas van de band. is V constant en omdat we geen gas toevoegen is n ook constant. R is al een constante en kan je ook weglaten. Daarmee zijn we al snel aan deze versimpelde relatie P/T = constant. Stel je begint met 8.5 bar ( 850000pa maar maakt niet uit) aan de afdaling op 20 graden dus 293k. Door wrijving met het oppervlak en slepend remmen denk ik dat het helemaal niet onmogelijk is dat de temperatuur 80 graden oploopt. Asfalt kan ook makkelijk vreselijk heet worden en dat kan ook weer meehelpen. 8.5/293 = x/373 x= 10.8 behoorlijk dus. En makkelijk boven wat de meeste bandenfabrikanten adviseren. Of het mogelijk is dat de temperatuur zo oploopt, ik denk van wel. Als je het daar niet mee eens bent of als je denkt dat mijn natuurkunde faalt ook goed hoor.
Ik kan het zeker fout hebben.
Nog een ander ding: ik heb ook een keer twee geklapte banden gehad toen ik mijn fiets op heet asfalt in 36graden in volle zon had staan. En ja de buitenband voelde ook gloeiend heet aan toen ik terugkwam en andere verklaring dan te ver toegenomen druk ( stond eerst op 9 bar ) had ik toen ook niet.

Nog een ander ding: ik heb ook een keer twee geklapte banden gehad toen ik mijn fiets op heet asfalt in 36graden in volle zon had staan. En ja de buitenband voelde ook gloeiend heet aan toen ik terugkwam en andere verklaring dan te ver toegenomen druk ( stond eerst op 9 bar ) had ik toen ook niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik pomp mijn banden dan ook maar tot 7 bar op en dan kom je dus op nog geen 9 bar maar het maakt ook niet uit want te hoge druk van een binnenband kan alleen maar tot ontploffen leiden als het gene wat de band in zijn vorm houdt (in de meeste gevallen de buitenband en velg) het begeeft. En in jouw berekenening heb je het over een druk van x bar van beide zijden op een stukje rubber (lucht aan de binnenkant en rubber/canvas en velgmateriaal aan de buitenkant) en daar gaat het biba butyl of latex echt niet van kapot ook niet als die drukt 10 keer zo hoog zou kunnen worden en daarbij is latex ook nog eens minder gevoelig dan butyl.thestudent schreef:Gelukkig geen student natuurkunde maar geheel verwaarloosbaar is het niet. Dus ik doe het met middelbare school natuurkunde. ( die ik ook alweer een tijd geleden voor het laatst heb gebruikt ) Heb toch even de algemene gaswet erbij gehaald. P*V= n * R* T aangenomen dat de band verwaarloosbaar weinig verder kan uitzetten door het karkas van de band. is V constant en omdat we geen gas toevoegen is n ook constant. R is al een constante en kan je ook weglaten. Daarmee zijn we al snel aan deze versimpelde relatie P/T = constant. Stel je begint met 8.5 bar ( 850000pa maar maakt niet uit) aan de afdaling op 20 graden dus 293k. Door wrijving met het oppervlak en slepend remmen denk ik dat het helemaal niet onmogelijk is dat de temperatuur 80 graden oploopt. Asfalt kan ook makkelijk vreselijk heet worden en dat kan ook weer meehelpen. 8.5/293 = x/373 x= 10.8 behoorlijk dus. En makkelijk boven wat de meeste bandenfabrikanten adviseren. Of het mogelijk is dat de temperatuur zo oploopt, ik denk van wel. Als je het daar niet mee eens bent of als je denkt dat mijn natuurkunde faalt ook goed hoor.Ik kan het zeker fout hebben.
Nog een ander ding: ik heb ook een keer twee geklapte banden gehad toen ik mijn fiets op heet asfalt in 36graden in volle zon had staan. En ja de buitenband voelde ook gloeiend heet aan toen ik terugkwam en andere verklaring dan te ver toegenomen druk ( stond eerst op 9 bar ) had ik toen ook niet.
Dus mijn conclusie is dat het alleen maar desintegratie van het materiaal zelf door de te hoge temperatuur kan zijn, maar dat was ook al af te lijden uit mijn vorige post.
