Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training wintermaanden

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 09 aug 2013 19:50

Ik heb na een aantal winters tacxen zo'n gigantische bloedhekel gekregen aan binnen trainen... Vorige winter de loopschoenen aangetrokken en opgebouwd tot ong 20km/week lopen en 1 keer fietsen op zaterdag. Soms MTB, soms race. Dat in deze erg koude winter. Ik ben nooit beter geweest op de fiets vanaf april. Ik ben natuurlijk absoluut geen wedstrijdfietser, maar als toerrijder is dit een aanpak die ik zeker herhaal! ik ben ondertussen 38, maar noteer weer tijden op Ventoux en ADH van 10 jaar terug.

Dus voor mij: doorfietsen in wind en weer of op tacx is geen noodzakelijke voorwaarde om goed te zijn in het seizoen.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 10 aug 2013 22:41

Ik ben bezig in het boek Wielertraining van a tot z, van Paul van den Bosch (en 2 anderen). Ben voorlopig erg enthousiast over het boek en heb het idee dat er veel zinnige tips in staan voor een trainingschema om de winter dor te komen, en daarnaast schema's om het seizoen te overleven :) overigens wilde ik het boek niet om volgend jaar wedstrijden te doen maar gewoon om beter (sneller, langer volhouden) te worden. Wellicht een idee (dan wel voor de winter kopen want dan kun je in de winter met je schema beginnen....).

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 11 aug 2013 13:44

ophetkantje schreef:Had een Tacx, voor mij max 45 minuten vol te houden, verkocht. Nu weer gewoon met lampje op routes zoveel mogelijk over fietspaden. Gek, maar de beste training voor fietsen is voor mij fietsen.
Tacx is voor mij een laatste redmiddel.... en als ik die dan gebruik is het een uur intervallen op FTP/omslag

-trainingsfiets heeft een verlichte computer +led lampjes +spatbordopties + bel: Ik heb hier een route van ca 20km welke volledig verlicht is en op een paar stukjes na verkeersluw, en vrij van stoplichten. Die rij ik gewoon 2-4x achter elkaar op een doordeweekse fietstrainingsavond. Wel oppassen als je relatief hard rijdt, in het donker schat men je nog slechter in dan met daglicht.

Daarnaast nog een cyclocrosser en MTB voor als het sneeuwt.

Als het snijdend koud is (gevoelstemp -10) dan gaat er een extra trainingsbroek over mijn lange broek aan om warm te blijven. Desnoods split ik duurtrainingen in tweeen, 's ochtends uur extensief, thuis eten en opwarmen en dan in de middag uurt intensief (Ivm bevroren voeten) Zo ben ik deze late winter relatief goed doorgekomen. (mijn seizoen start half april al)
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

JarnoV20
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:41

JarnoV20 21 aug 2013 10:15

Op de tacx kan je meer trainingen doen dan je denkt..
Blokjes in de winter doe ik voornamelijk op de tacx, geen blokjes van 10 minuten.
Gewoon wat korte blokjes om het leuk te houden en toch lichte intensiteit te voelen.

Racejan
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2013 12:45

Racejan 04 sep 2013 23:29

Is fietsen in de winter niet slecht voor je ketting i.v.m je ketting. Dit hoorde ik een keer .
Merida road ride 880
Ftc marknesse

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 05 sep 2013 00:14

Racejan schreef:Is fietsen in de winter niet slecht voor je ketting i.v.m je ketting. Dit hoorde ik een keer .
Fietsen is per definitie slecht voor je ketting...

Racejan
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2013 12:45

Racejan 05 sep 2013 00:21

Hahaha maar ik bedoel door dat ze dan zout strooien
Merida road ride 880
Ftc marknesse

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 sep 2013 09:36

Racejan schreef:Hahaha maar ik bedoel door dat ze dan zout strooien
Ja dat is heel slecht voor je ketting, en de rest van je fiets. Mijn arme stalen ros kon gelijk in de revalidatie.

@ hans1963 :lol: :lol:
Veni. Vidi. Fietsie.

Paulvwv
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 aug 2013 23:15

Paulvwv 09 sep 2013 10:46

Ben zelf ook erg zoekende naar de optimale krachttraining die ik kan doen in de sportschool. (doe al langer fitness en hardlopen, nu starten met fietsen).

Na een hoop research is het beste wat ik gevonden heb als volgt (in een notendop)

Je winter seizoen opdelen in fases (mbt kracht training)
4-6 weken wennen aan de belasting en uitvoering (skip ik zelf)
4-6 weken trainen voor hypertrofie (spiergroei) om de verloren spiermassa tijdens het seizoen te compenseren (houd in 3 sets van 8 en 1 set meer gewicht tot failure)
4-6 weken trainen voor maximale kracht (3-5x 2-6 reps 85-95% 1RM)
4-6 weken trainen op vermogen (2-6x 2-5 reps, 30-95% 1RM, explosief)

*http://tinyurl.com/p74kjuf

Wil niet teveel ingaan op de oefeningen e.d., ben vooral benieuwd hoe andere mensen hier tegenaan kijken

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6580
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 09 sep 2013 11:15

amclassic-fan schreef:Gewoon gaan fietsen, daar boek je meer progressie mee dan wat aanklieren met fitness apparaten.
havana schreef:Investeren in winterkleding en buiten fietsen.
Yep, yep.

Zorg evt voor goede verlichting. S'avonds kan je prima fietsen. Zorg wel dat je een beetje veilig rondje uitzet. Fietspaden nemen. Desnoods ook een veiligheidsvestje etc.

2 uurtjes in de vrieskou en dan een goeie bak koffie met een stroopwafel. Kan geeen Tacx tegenop!

Bedenk dat februari een van de droogste maanden van het jaar is! Maak daar gebruik van!
Verder wordt er maar een deel van de winter met zout gestrooid en zit het begrip winter vooral tussen onze oren.

Wel goed drinken want juist als het koud is kan je je daar smerig in vergissen en niet drinken tijdens een training kan de training waardeloos maken.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 sep 2013 11:36

Vandaag voor het eerst het gevoel van trainen in de winter weer gehad. Temperatuur was nog wel wat hoger, maar toch. Na wat zwaardere trainingen in het weekend stond voor vandaag een uurtje losrijden op het programma. Vanvond wat druk en ik kon vanmorgen wat later beginnen op het werk. Alles gisteren klaargelegd en vanmorgen de wekker om 6 uur gezet. Zat om 6.16 op de fiets, nog donker lampje op voor het eerste half uur. Was nog lekker rustig op de weg en toen het om 7.30 wat drukker was was ik weer net thuis. Lekker douchen en toen naar het werk. De boterhammen die ik daar om 8.30 nam waren toch net wat lekkerder door het fietsen vooraf. Zo werkt het voor mij nu al een paar winters, gewoon 's morgens vroeg of s' avonds een rondje meestal max 2 uur. In het weekend fiets ik dan wel wat langer, zo kom ik de winter lekker en redelijk goed door.
Ach, ik zeg ook maar wat

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 09 sep 2013 22:54

Gewoon lekker doorfietsen. Een Tackx (of zo'n ding ook mag heten) blijft "doen als of" (naar je laptop zitten staren en pretenderen of je RVV of PR rijdt...). Maar ik moet direct toegeven dat het persoonlijk is, mijn wederhelft vindt het ding wel leuk (de gustibus.non disputandum est).

Je moet er wel rekening mee houden dat je minder snel rijdt dan in de zomer. Zorg ervoor dat je voldoende eet, je verbrandt meer in de koude (iig mijn ervaring).

Ik blijf alleen van de weg als het glad is en als er een laag zout op het fietspad ligt. Met een beetje extra zorg voor je fiets (onderhoud ketting, etc.) en aangepaste bandkeuze, kun je vaker en langer doorrijden dan je denkt.

Plaats reactie