Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training wintermaanden

SENSAtioneel
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:45

SENSAtioneel 08 aug 2013 15:05

Hallo,

sinds dit jaar ben ik begonnen met wielrennen en heb de ambitie om volgend seizoen wat wedstrijden (sportklasse, zondagmorgencompetitie) te rijden. Ik ben realistisch en ga er vanuit dat ik in die wedstrijden niet om het podium mee zal rijden, maar ik wil ook zeker niet structureel in de staart meerijden. (is dit überhaupt mogelijk met tegen die tijd 1 jaar ervaring?)

Om de winter volop te gebruiken ben ik benieuwd wat jullie mij aanraden qua training. Spinning wordt door een hoop mensen gedaan, is vooral interval maar je schijnt de coördinatie wat te verliezen omdat je gefixeerd bent. Daarnaast wil ik wel een Tacx aanschaffen maar ik vermoed dat je hier hetzelfde probleem hebt.
Ik ben in het bezit van een multistation (fitness) met beenfuncties en daarnaast een hoop losse dumbells. Krachttraining kan dus zeker tot de mogelijkheden behoren.

Concreet: Hoe kan ik het winterseizoen zo goed mogelijk gebruiken om mijn kracht, uithoudingsvermogen en coördinatie te trainen? Schema's zijn welkom uiteraard!

Alvast bedankt.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 aug 2013 15:12

Vooral veel duurtraining doen is het devies.

Ikzelf heb er een beetje lak aan en leef me uit op de mtb of crossfiets. Echter als je een goede basis wil leggen moet je vanaf januari aan je duurtrainingen beginnen. Uiteraard kan het ook later, het is maar net wanneer je wedstrijden wil gaan rijden.

Persoonlijk werk ik nooit met schema's. Ik fiets voornamelijk voor de lol. Als er maar iets fout gaat in de voorbereidingen (bv vallen) dan heb je je heel de tijd lopen inhouden voor niks. Gewoon lekker fietsen zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2013 15:57

Gewoon gaan fietsen, daar boek je meer progressie mee dan wat aanklieren met fitness apparaten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 aug 2013 16:00

Of mtb, schaatsen, hardlopen, zwemmen, indoorroeien. En wanneer het kan op de fiets springen, ook al is het maar voor 1 uur. Zolang je maar wat doet!
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 aug 2013 16:02

Investeren in winterkleding en buiten fietsen.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 08 aug 2013 16:11

havana schreef:Investeren in winterkleding en buiten fietsen.
+1

en eventueel een setje rollers voor als het regent

simondepimon
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 sep 2011 15:50

simondepimon 08 aug 2013 17:39

Ik hoor ook veel mensen over core-stability. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het helpt om de spieren in het 'middenstuk' van je lijf te trainen. Op YouTube staan wel voorbeelden van oefeningen die je kunt doen. Het grootste belang van core-stability is, dacht ik, dat het je minder blessuregevoelig maakt.

En daarnaast: doen wat havana zegt.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1214
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 08 aug 2013 18:04

simondepimon schreef:Ik hoor ook veel mensen over core-stability. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het helpt om de spieren in het 'middenstuk' van je lijf te trainen. Op YouTube staan wel voorbeelden van oefeningen die je kunt doen. Het grootste belang van core-stability is, dacht ik, dat het je minder blessuregevoelig maakt.

En daarnaast: doen wat havana zegt.
Doen wat Havana zegt...dan moet je dus JOE roepen !! :lol:

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 09 aug 2013 10:27

Veel blijven fietsen, nog niet te intensief in de winter. Een paar keer hard trainen kan echt geen kwaad en maakt de training een stuk leuker. Tegen eind januari train ik meestal al wat zwaarder. Voor mij is het cruciaal dat ik in februari mee kan komen in de eerste trainingswedstrijden. Zeker als je begint, raad ik je aan om die trainingswedstrijden te rijden.

SENSAtioneel
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2013 14:45

SENSAtioneel 09 aug 2013 11:39

Bedankt allemaal! Wat is jullie ervaring met een Tacx ? En hebben jullie nog specifieke tips om de winter te gebruiken om explosiever te worden?
De trainingswedstrijden staan al zeker op het programma (bij RWC Ahoy) en las ook dat de ZoMoCo een beginnersklasse heeft, onder de sportklasse nog. Heeft iemand hier ervaring mee?

kenicky
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 sep 2012 12:24

kenicky 09 aug 2013 12:26

SENSAtioneel schreef:Bedankt allemaal! Wat is jullie ervaring met een Tacx ?
Ik heb een 2e hands tacx (niet de duurste dus) en had het idee om in de winter mijn fiets daarop te zetten.

Ik ben geen km-vreter (tenminste, nog niet), dus fiets relatief korte afstanden, maar een uur op een Tacx is mij al veel te veel.

Ik vind het verschrikkelijk, en ga liever naar buiten fietsen, hoe slecht het weer ook is (of ik ga niet fietsen, de luie oplossing :lol: )
Er zijn geen slechte omstandigheden, alleen slechte excuses.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 09 aug 2013 13:38

Had een Tacx, voor mij max 45 minuten vol te houden, verkocht. Nu weer gewoon met lampje op routes zoveel mogelijk over fietspaden. Gek, maar de beste training voor fietsen is voor mij fietsen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie