Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

scheur of kras in carbon?

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 31 dec 2013 09:53

Uiteraard kan ik onbewust iets geraakt hebben. Mijn voornaamste zorg is dat het geen verdere gevolgen heeft voor de kwaliteit van het frame.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 31 dec 2013 10:30

Mijn tips:
- controleer of je balhoofd niet veel te los staat. Dan zou je voorwiel tegen de onderbuis kunnen zijn gebotst bij bv. raken van een stoepje.
- probeer rond de kras/scheur het frame in te duwen. Als dat lukt en je hoort een krakend geluid dan weet je wel hoe laat het is.

CyclingSegietere
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 jun 2012 09:40

CyclingSegietere 31 dec 2013 15:23

Lijkt me zo op het eerste gezicht ook een kras in de lak.
Dit kan helpen om krasje in de toekomst te voorkomen: frame beschermer onderbuis.

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 31 dec 2013 16:21

Ben net bij de FM geweest. Hij was vrij resoluut dat het een kras(je) was. Een van de argumenten was dat het een kras is in de lengterichting van de buis. Hij zei dat nagenoeg altijd een frame in de breedterichting zal scheuren. Ook de locatie, zoals hier ook al aangegeven, was niet een logische voor een scheur.
Conclusie van de FM niets bijzonders. Wat me nog wel opviel is, vlak voordat ik weg ging, hij zei:"je hebt toch ook nog garantie"... oftewel, mocht het toch een scheur zijn, valt het onder garantie... hoe resoluut was ie dan.... Maar misschien ook mijn interpretatie..

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 31 dec 2013 16:37

wezenloze schreef:Mijn tips:
- controleer of je balhoofd niet veel te los staat. Dan zou je voorwiel tegen de onderbuis kunnen zijn gebotst bij bv. raken van een stoepje.
No way.
Dat kan alleen als de vorkbuis doormidden is of het voorframe totall loss..
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5978
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 31 dec 2013 16:42

Emielepiel schreef:Ben net bij de FM geweest. Hij was vrij resoluut dat het een kras(je) was. Een van de argumenten was dat het een kras is in de lengterichting van de buis. Hij zei dat nagenoeg altijd een frame in de breedterichting zal scheuren. Ook de locatie, zoals hier ook al aangegeven, was niet een logische voor een scheur.
Conclusie van de FM niets bijzonders. Wat me nog wel opviel is, vlak voordat ik weg ging, hij zei:"je hebt toch ook nog garantie"... oftewel, mocht het toch een scheur zijn, valt het onder garantie... hoe resoluut was ie dan.... Maar misschien ook mijn interpretatie..
Goed om te horen dat het een kras is. Dat was ook wel de verwachting volgens de meesten hier.

Ik heb in mijn vorige frame afgelopen zomer wel een scheur gehad. Dat viel onder de garantie en zo heb ik een nieuw frame gekregen. Hij bedoelde waarschijnlijk dat, als het een scheur geweest zou zijn, hij dat aangegeven had en je een nieuw frame onder garantie had kunnen krijgen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 31 dec 2013 19:05

Emielepiel schreef:Ben net bij de FM geweest. Hij was vrij resoluut dat het een kras(je) was. Een van de argumenten was dat het een kras is in de lengterichting van de buis. Hij zei dat nagenoeg altijd een frame in de breedterichting zal scheuren. Ook de locatie, zoals hier ook al aangegeven, was niet een logische voor een scheur.
Conclusie van de FM niets bijzonders. Wat me nog wel opviel is, vlak voordat ik weg ging, hij zei:"je hebt toch ook nog garantie"... oftewel, mocht het toch een scheur zijn, valt het onder garantie... hoe resoluut was ie dan.... Maar misschien ook mijn interpretatie..
Gelukkig maar ... of juist niet, wat dacht je van een fraaie team editie met celeste en Belkin groen.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 31 dec 2013 19:20

Ik ben zeer wijs met mijn fiets en zou niet een ander frame willen. Tuurlijk nieuw is vaak beter etc., maar deze mat zwarte kleur ben ik zeer tevreden.

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 31 dec 2013 20:05

Ik heb 3 keer een nieuw garantie frame gekregen maar op al dat gedoe zit je niet te wachten. Je vertrouwen in het merk krijgt dan ook een flinke barst!
The wind is my friend

bikerke
Forum-lid
Berichten: 641
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 01 jan 2014 09:18

C.R3.2011 schreef:Ik heb 3 keer een nieuw garantie frame gekregen maar op al dat gedoe zit je niet te wachten. Je vertrouwen in het merk krijgt dan ook een flinke barst!
Cervélo dus ;)
Tja, ik ken er ook eentje die verschillende keren een nieuw frame gekregen heeft
door een barst in de lak rond het braquet.
Uitstekende service van Cervélo!

Gebruikersavatar
C.R3.2011
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 24 okt 2011 12:25

Gebruikersavatar C.R3.2011 01 jan 2014 11:59

bikerke schreef:
C.R3.2011 schreef:Ik heb 3 keer een nieuw garantie frame gekregen maar op al dat gedoe zit je niet te wachten. Je vertrouwen in het merk krijgt dan ook een flinke barst!
Cervélo dus ;)
Tja, ik ken er ook eentje die verschillende keren een nieuw frame gekregen heeft
door een barst in de lak rond het braquet.
Uitstekende service van Cervélo!
Het is steeds goed en de eerste 2 keer ook heel snel afgehandeld. De laatste keer duurde wat langer, had ook te maken met de overname van de fabriek en de wissel bij de verdeler.
The wind is my friend

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jan 2014 13:27

Emielepiel schreef:Ben net bij de FM geweest. Hij was vrij resoluut dat het een kras(je) was. Een van de argumenten was dat het een kras is in de lengterichting van de buis. Hij zei dat nagenoeg altijd een frame in de breedterichting zal scheuren. Ook de locatie, zoals hier ook al aangegeven, was niet een logische voor een scheur.
Conclusie van de FM niets bijzonders. Wat me nog wel opviel is, vlak voordat ik weg ging, hij zei:"je hebt toch ook nog garantie"... oftewel, mocht het toch een scheur zijn, valt het onder garantie... hoe resoluut was ie dan.... Maar misschien ook mijn interpretatie..
45 graden zal de FM bedoelen, de onderbuis wordt vooral op torsie belast.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie