Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

scheur of kras in carbon?

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 30 dec 2013 17:07

Afgelopen kerstdagen mijn fiets op zolder gezet. Kwam ik, toen ik de trap omhoog liep, iets tegen waar ik niet vrolijk van wordt. Er zit een beschadiging in het carbon frame...
Wie kan mij vertellen of dit een scheur of een kras is? Ik heb het gevoel dat het een scheur is in het carbon.
De fiets (Bianchi Sempre) is gekocht in 2012 en op het frame zit volgens de site van Bianchi 5 jaar garantie. Omdat ik nooit gevallen ben en ik geen idee heb hoe deze kras/scheur hier komt denk ik dat, mocht het een scheur zijn, in aanmerking kom voor garantie.
Heeft iemand ervaring met frames bij Bianchi?
Morgen ga ik naar de FM zodat hij dit kan beoordelen. Maar omdat ik niet wil dat ik met een kluitje in het riet gestuurd wordt ("ja meneer dat is gewoon een krasje, kan geen kwaad"), graag jullie mening als jullie de foto zien.

Detailopname:
Afbeelding

De locatie..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 dec 2013 17:15

Dat ziet er in mijn optiek toch echt uit als een scheur in je carbon en niet in de laklaag of een kras. De bescadiging zit dus idd op de schuine buis en is ongeveer hoe groot? De eerste foto vertekend maar het lijkt me iets van 5mm.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 30 dec 2013 17:16

Is moeilijk te beoordelen op een foto.

Omdat het aan de onderkant van je frame is zou ik haast zeggen een flinke diepe kras.
Misschien dat je ergens iets geraakt hebt.

Maar voor de zekerheid zou ik wel de FM laten kijken.
Laatst gewijzigd door Berrie50 op 30 dec 2013 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 30 dec 2013 17:16

Het ziet er naar uit dat het frame een tikje gehad heeft ter plaatse, het is in ieder geval geen typische lokatie die zwaar wordt belast.
Als je er met een sterke lamp in schijnt, kan je dan zien of het door en door is of oppervlakkig?
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16718
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 dec 2013 17:17

het lijkt mij dan weer gewoon een kras, vooral als ik kijk naar de beschadigingen in de lak aan het begin en eind. Niet leuk maar het kan hoogstwaarschijnlijk geen kwaad.
Campagnolo Ultra Dork

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 dec 2013 17:28

Lijkt mij een diepe kras, vervelend maar gewoon bijwerken het blijft een gebruiksding.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 dec 2013 17:30

Aan de hand van een foto is het inderdaad niet zo eenvoudig vast te stellen of het om een (behoorlijk diepe) kras of scheur gaat. Een spontaan ontstane scheur op die plaats is eigenlijk ook niet erg waarschijnlijk. Mogelijk heeft het voorwiel een scherp voorwerp 'meegnomen' en is dat tegen de onderbuis 'geslingerd'. Ik heb ook in de loop der jaren al diverse 'onverklaarbare' diepe krassen op mijn frames gehad. Als je een flinke snelheid hebt, kan 'troep' op de weg veel schade aanrichten zonder dat je het op het moment zelf merkt. Ben overigens wel beniewd naar de uitkomst van je bezoek aan aan je FM... En ja, als het 'slechts' een diepe kras is, moet je er òf mee leren leven', òf het door BCP (of een andere deskundige) laten herstellen.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 30 dec 2013 17:55

Uiteraard is het lastig beoordelen aan de hand van een foto. Maar de meningen zijn verdeeld zo te lezen. Dat stelt me aan de ene kant gerust (omdat ik dacht dat het sowieso een scheur zou zijn) maar aan de andere kant baart me dat zorgen omdat het niet zo op het eerste gezicht 100% duidelijk is wat het is.
Het is idd 5-6mm lang en het is ook een niet gebruikelijke plek. Het lijkt ook niet 'door en door' te zijn.
Mocht het een diepe kras zijn, kan het kwaad qua stijfheid en sterkte? En kan het dan met een lakstift bijgewerkt worden?
Ik hou jullie op de hoogte van wat de FM zegt.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5953
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 30 dec 2013 18:37

Ik denk dat het een kras is. En dan kan het geen kwaad. Het is moeilijk om te zien op de foto.

Met een lakstift kun je hem bijwerken, moet je wel net die kleur vinden.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 30 dec 2013 19:26

JPAR schreef:Met een lakstift kun je hem bijwerken, moet je wel net die kleur vinden.
Het is een Bianchi en dus de celeste kleur. Het is wel een matte kleur en dat zal wel lastig zijn. Maar het is niet goed te zien. Bij toevalligheid zag ik het.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 30 dec 2013 19:46

Onderkant van de onderbuis, dat is wel de minst opvallende plek die toch altijd wat "ruig "wordt.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 30 dec 2013 21:23

Lijkt mij toch ook een diepe kras. Ben toch wel benieuwd wat je FM zegt.

Plaats reactie