Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welke momentsleutel voor carbon fiets

Gerard_ztt
Forum-lid

Gerard_ztt 26 jan 2014 22:29

Bedankt voor het getoonde geduld met mij :-)
Ik was geloof ik wat dingen door elkaar aan het halen, maar de logica begint aan te komen ...
Er gaat carbonpasta op de zadelpen komen en niet op de bout om zo onder de 5Nm te kunnen blijven ;-)
Motor en boot heb ik (nog) niet maar wel naast mijn auto meerdere fietsen (nog 2 alu Cannondale mtb's en een KLEIN racefiets en een stalen Duell)...
En tja wat ga ik nu doen ... :-)
Geeft denk ik toch wel fijn gevoel wanneer ik behoorlijk nauwkeurig weet met hoeveel Nm ik een bout aan het vastzetten ben en om dan vooral ook rond de 5Nm dit te kunnen vertrouwen en toch een allround bereik te hebben ga ik mezelf dan toch maar nodig of onnodig op hoge kosten jagen ;-) en overweeg dan toch wel de Gedore. En op het totaalbedrag vd fiets is dit nog goed te overzien ;-)

En misschien dan ook maar voor de test, waar het veilig kan, er een Mighty bij nemen, krijg ik er ook meer gevoel bij en kan ik jullie later berichten over mijn bevindingen :-) ;-)

kees0251
Forum-lid

kees0251 26 jan 2014 22:38

Het is jouw feestje Gerard.
Je hebt in ieder geval de zaak vanuit verschillende standpunten belicht gekregen....
Cheap light strong, choose two

Gerard_ztt
Forum-lid

Gerard_ztt 26 jan 2014 22:47

Ja dank jullie voor een mooi overzicht van dit onderwerp met alle informatie en het belichten van de verschillende standpunten :-)
Standpunt van GoldenRatio had het wat makkelijker met me omdat ik momenteel toch alles wil doen om het maximale eruit te halen als ik straks mijn nieuwe fiets krijg, daar nog paar kleine aanpassingen op en hopelijk niet al te lange tijd erna zelf weer hersteld ben van mijn operatie om er dan echt van te kunnen gaan genieten en vooral ook blijven genieten :-)

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 26 jan 2014 22:48

Goed gereedschap is het halve werk

Een goede momentsleutel koop je voor zeer lange tijd.
Zo is dat feitelijk met alle wat hoogwaardiger gereedschappen.
Je kunt er niet alleen langer mee doen als het goed is maar vaak profiteer je ook van een hoger gebruiksgemak. Een mediocre stuk gereedschap dat je niet al te vaak gebruikt vervang je niet snel maar wel elke keer dat je het nodig hebt geeft het irritatie. Tenslotte koop je nadat je je lange tijd hebt geïrriteerd, wel een beter tool. Dan ben je tenslotte dus duurder uit dan in één keer een goede kwaliteit aanschaffen.

Ik zou die Mighty als extra maar lekker laten voor wat het is.
Zet liever in op een ander stuk goed gereedschap wat wel de moeite waard is.
Bijv een Felco C7 kabelknipper of zo.

;)

kees0251
Forum-lid

kees0251 26 jan 2014 22:54

Dat is nu wel weer een zinnig advies.
Een goeie kabelknipper ga je zeker profijt van hebben.
Cheap light strong, choose two

Gerard_ztt
Forum-lid

Gerard_ztt 27 jan 2014 10:20

Je hebt gelijk GoldenRatio. Ben normaal ook meer van hoogwaardige kwaliteit. Dat van de Mighty was ook niet helemaal serieus al was ik er toe in staat ;-)
Maar ik ben overtuigd, de Gedore is besteld hoor :-)
En ben nu idd naar het kijken voor goed gereedschap en een montagestandaard. Voor montagestandaard neig ik sterk naar de Parktool PCS-10, mooie kabelknipper hebben ze trouwens ook de CN10-c. Via Duitslsand allemaal ook nog redelijk betaalbaar.
En ik dacht dat Parktool duur was ... maar de Felco gaat nog een stapje verder zie ik.
Nou hoop ik niet dat je gaat zeggen dat Parktool meuk is (?) ;-)
Maar we raken nu een beetje off topic geloof ik.
Maar erg bedankt voor de adviezen GoldenRatio!

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 27 jan 2014 10:59

Even voor mijn begrip hoor;
met een 10% afwijking bedoelen ze dat je, als je je sleutel op 2 zet, je tussen de 1.8 en 2.2 Nm ergens klikt?
Dat maakt natuurlijk heel weinig uit, tenzij je om obscure redenen precies op het maximum wilt vastdraaien.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 27 jan 2014 11:21

vermeulen schreef:Even voor mijn begrip hoor;
met een 10% afwijking bedoelen ze dat je, als je je sleutel op 2 zet, je tussen de 1.8 en 2.2 Nm ergens klikt?
Dat maakt natuurlijk heel weinig uit, tenzij je om obscure redenen precies op het maximum wilt vastdraaien.
Lijkt me ook. Zeker als je bedenkt dat dit moment ook afhankelijk is van (bijv) wel/geen/weinig/veel vet gebruiken en er dus de kracht tussen boutje en onderdeel (waar het je eigenlijk om te doen is) niet altijd hetzelfde is bij hetzelfde aandraaimoment.
Zolang de aandraaimarge groter is dan de nauwkeurigheid van je momentsleutel zit je altijd goed lijkt me. Zolang je je momentsleutel instelt op maxNm*(1-nauwkeurigheid) gaat het zeker altijd goed :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 27 jan 2014 12:21

Ik heb wel een moment sleutel, maar gebruik hem amper. Bleek dat ik alles zelf al redelijk perfect aandraaide.
Komt denk ik door mijn jeugdhobby RC auto,s met alu m3 en m4 schroefjes.

6nm is heel wat kwam ik achter.
Als ik hem dan gebruik voornamelijk voor de bladboutjes en mijn lefty wiel vast te zetten.

Wat ik dan weer heb ik dat ik graag een moment sleutel voor cassette en crank wil voor de hogere aanhaalmomenten die voel ik zelf niet en ik heb al wat op mijn crank staan hameren

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 27 jan 2014 12:31

Als je niet weet hoe je de sleutel moet gebruiken (en dat is het overgrote deel van de mensen) dan zit je zo over de 10%) Als je maar een kwart slag te ver draait dan kan je zo op de 5NM zitten ipv 4Nm

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 27 jan 2014 14:34

wasbeer2006 schreef:Ik heb wel een moment sleutel, maar gebruik hem amper. Bleek dat ik alles zelf al redelijk perfect aandraaide.
Komt denk ik door mijn jeugdhobby RC auto,s met alu m3 en m4 schroefjes.

6nm is heel wat kwam ik achter.
Als ik hem dan gebruik voornamelijk voor de bladboutjes en mijn lefty wiel vast te zetten.

Wat ik dan weer heb ik dat ik graag een moment sleutel voor cassette en crank wil voor de hogere aanhaalmomenten die voel ik zelf niet en ik heb al wat op mijn crank staan hameren
Het viel mij idd ook op toen ik voor het eerst een momentsleutel gebruikte; alles mocht blijkbaar veel strakker dan wat ik normaal deed, terwijl ik zelf dacht dat ik eerder te strak aandraaide.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 27 jan 2014 20:26

japiecarbon schreef:Als je niet weet hoe je de sleutel moet gebruiken (en dat is het overgrote deel van de mensen) dan zit je zo over de 10%) Als je maar een kwart slag te ver draait dan kan je zo op de 5NM zitten ipv 4Nm
Daarom is die parktool "brief weegschaal" momentsleutel best wel een aardig ding.

Gesloten