Dure helmen hebben heel veel en grote ventilatiegaten (want comfort).japiecarbon schreef:De ene helm is zeker veiliger dan de ander. Bij een harde crash breekt een helm, en als deze helm echt in 2en breekt dan heb je er niets meer aan. De duurdere helmen hebben een carbon "skelet"en zullen dan iig om je hoofd blijven zitten.
Die gaten verzwakken de hele helm, dus zijn er weer allerlei skeletconstructies nodig om de boel bij elkaar te houden.
Goedkopere helmen hebben minder gaten, en hebben dus ook geen skelet nodig om veilig genoeg te zijn.
Ik vraag me ernstig af of fabrikanten van racehelmpjes hun helmen ontwerpen om maximale bescherming te bieden. Ik denk eerder dat ze proberen om binnen de norm een zo licht en geventileerd mogelijke helm te maken.hendrikjan schreef:Behalve dat je dan blind vertrouwd op een vastgestelde norm terwijl er naast die norm nog best veel variablelen zijn die van invloed zijn op de kwaliteit / veiligheid van de helm. Er zijn aspecten die gewoon niet getest worden...
Als het ze echt om maximale bescherming ging, dan zouden ze wel dit soort helmen gaan pushen:
True.hendrikjan schreef:overweeg sterk om een air attack te kopen omwille van de vorm, zonder punten, uitstekende vinnen en glad... Ik geloof wel dat dat beter beschermd dan een helm die niet rond is, maar met veel uitsteeksels aan de achterkant etc.
Maar dat Giro de Air Attack níet heeft opgetuigd met puntjes aan de achterkant is niet voor de veiligheid, maar voor de aerodynamica.
En dat ze alle 'normale' helmen wél optuigen met puntjes aan de achterkant is ook niet voor de veiligheid, maar voor de looks. Want zonder puntjes aan de achterkant is het net een mountainbikehelm, en dat ziet er niet uit.
Een Air Attack ziet er ook niet uit trouwens, maar omdat de profs die nu massaal dragen omdat ze dat moeten van hun sponsor, vinden we die nu opeens toch wél kunnen.
Sommige mensen wisten trouwens als veel langer dat een helm zónder puntjes aan de achterkant sneller is.
Leontien van Moorsel in 2001 bij haar uurrecord.
Theo Bos sprintte jaaaren geleden op de baan met een Bell Variant mountainbikehelm (zonder puntjes) met folie.