Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

compact maar dan anders

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 24 jan 2015 19:58

@ nijnkie Beetje zeuren natuurlijk over mijn woordgebruik. Feit blijft dat er heel veel fietsers zijn die het hele jaar in de polder fietsen met een 50-34 en dan het liefst in combinatie met bijvoorbeeld een 11-28 cassette terwijl ze dit slechts 1 x per jaar tijdens limburgs mooiste of zoiets nodig hebben. Ik blijf mij dan ook verwonderen over het feit dat de onwetende massa met een dergelijke vertanding door de gemiddelde FM zonder verder advies op pad word gestuurd.
No pain no gain, no guts no glory!

Thomas1981
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2015 22:03

Thomas1981 24 jan 2015 20:15

Ik lees terug dat er een aantal twee cassettes gebruikt door het jaar heen. Is het dan verstandig om voor iedere cassette een aparte ketting te gebruiken?

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 24 jan 2015 21:00

Niet nodig als je regelmatig wisselt tussen de casettes. Als je 10000km in nederland doet en ook een weekje alpen is het wellicht wel handig om een ketting apart te nemen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9066
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jan 2015 21:14

dieseltje schreef:@ nijnkie Beetje zeuren natuurlijk over mijn woordgebruik. Feit blijft dat er heel veel fietsers zijn die het hele jaar in de polder fietsen met een 50-34 en dan het liefst in combinatie met bijvoorbeeld een 11-28 cassette terwijl ze dit slechts 1 x per jaar tijdens limburgs mooiste of zoiets nodig hebben. Ik blijf mij dan ook verwonderen over het feit dat de onwetende massa met een dergelijke vertanding door de gemiddelde FM zonder verder advies op pad word gestuurd.
Mijn meeste fiets maten rijden 50-34 met 11-28 en heb er nog nooit 1 ergens over gehoord.
Zelf heb ik 50-34 met 12-25 en 12-27 en kom nergens tekort.
Beetje de benen pijn doen soms kan geen kwaad.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 25 jan 2015 09:53

nijkie schreef: Mijn meeste fiets maten rijden 50-34 met 11-28 en heb er nog nooit 1 ergens over gehoord.
Zelf heb ik 50-34 met 12-25 en 12-27 en kom nergens tekort.
Beetje de benen pijn doen soms kan geen kwaad.
Het is een vrij land en het is dus maar net wat jij zelf wilt. Bovendien wat je niet kent kan je natuurlijk ook niet missen en daarom hoor je ook niets. Ik beweer ook niet dat het niet kan want de voorbeelden zie ik rond mij maar al te vaak ik zeg alleen dat een 50 - 34 verre van optimaal is. En ik ga althans graag voor het optimale en vind dan ook het verwisselen van een binnenblad als ook de cassette een fluitje van een cent voor die 2 of 3 keer per jaar heb ik het er heel graag voor over om 80% van mijn kilometers compromisloos te rijden.
No pain no gain, no guts no glory!

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 25 jan 2015 10:46

ik heb momenteel een 50/34 op mijn goedweerfiets.
deze ga ik komende weken aanpassen naar 50/36.
Voor mij is dit ideaal icm campa 11V 12-29.
heeft de 16T en met 36-29 heb ik nog ruime reserve in het bergenwerk.

ik blijf het raar vinden dat SRAM en Shimano geen betaalbare 12-28 aanbieden.
voor de meeste mensen is die 11T gewoon een spacer voor een betere kettinglijn

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 723
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 25 jan 2015 12:47

nijkie schreef:
dieseltje schreef:Voor een Nederlandse wielertoerist die af en toe gaat klimmen is er maar 1 goede optie wat mij betreft en wel koop een compact 50/34 en wissel het binnenblad voor een 39 op het vlakke. Alleen maar het binnenblad verwisselen is een kwestie van 4 of 5 bladboutjes verder hoef je niets af te stellen. Is dus simpel. Snap echt niet al die compact rijders die met 30 km/h op het buitenblad met een geweldig scheve kettinglijn 80 % van hun kilometers maken.

Ben je echt jong en of sterk dan is een 52/36 te overwegen maar ook hier kom je er niet onderuit om het binnenblad te vervangen voor een 39-42.
50x19 en 90rpm is je snelheid 30km/u ketting ligt prima ook afhankelijk welke cassette er op zit.
Wel een beetje overdreven reactie, Een geweldig scheve kettinglijn.
Nu moet ik zeggen dat ik 50x19 toch geen ideale kettinglijn vindt bij een 12-23.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 25 jan 2015 12:50

Jo O. schreef: ik blijf het raar vinden dat SRAM en Shimano geen betaalbare 12-28 aanbieden.
voor de meeste mensen is die 11T gewoon een spacer voor een betere kettinglijn
Eens geef mij maar 12-27 ipv 11-28 is nl veel mooier verdeeld in het meest gebruikte bereik!
No pain no gain, no guts no glory!

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 25 jan 2015 13:36

Ik rij zelf met een nieuwe shimano 6800 ultegra crank met 53-39 voor en achter 12-25.
In de bergen maakte ik daar een 50-34 van met een 12-27 en dat ging voor mij prima

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 28 jan 2015 16:24

Mijn idee is dat een 52x36 in combinatie met een 12-23 (10-speed) ideaal is. Je krijgt dan mooi oplopende verzetten vanuit het binnenblad (kleinste twee achter overslaan) naar het buitenblad (grootste twee achter over slaan). Je kunt er makkelijk wedstrijden meer rijden en je komt er in de heuvels ook goed mee uit de voeten. Vroeger reed je met een 52x42, maar dan had je maar een 6-speed. Met 10 of zelfs 11 achter kun je wel een verschil van 15 of zelfs meer tanden tussen het binnen en buitenblad kiezen. Anders kom je alleen maar steeds hetzelfde verzet tegen en heb je niets aan de extra tandwielen. Maar goed, de voorderailleur moet het wel aan kunnen.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 13 feb 2015 15:17

Ieder zo z'n voorkeur, die 39 vind ik een ramp op het vlakke.
Ik rij in NL met 50-42 en 12-25: lekker kleine stapjes en ik kom er overal netjes mee boven.
Rij wekelijks Posbank. Holleweg, Beekmandalseweg, Italiaanse weg e.d.

Voor een Limburgtocht/Eifel/Teutoburgerwald gaat de 39 erop met de bergcassette 12-29
voor de echte bergen gaat de 34 erop i.c.m. de bergcassette 12-29
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Plaats reactie