eten en drinken
Voor 100 km ritjes neem ik meestal zo 5 volkorensneetjes brood mee met daarop o.a. honing en jam, zitten flink wat koolydraten in. Verder vaak 2 bananen. Echt veel meer past er niet in de zakken. Als ik daarom echt dik over de 100+ gaat neem ik ook een aantal muesli repen of fruitrepen mee en laatst ook gelletjes. In al die producten zitten ca. 20-25 gram koolhydraten en het fijne is dat er veel van in je achterzak kan en je het makkelijk op de fiets kan opeten.
Ik ben wel veranderd qua eten meenemen. Vroeger altijd precies afgemeten en zeker nooit te veel. Maar paar weken terug 180 km gereden en het laatste uur voelde ik een hongerklopje aankomen en kwam bijna hallucinerend thuis. Afgelopen week 200+ km gereden en voor het eerst echt systematisch gegeten om zo'n hongerklop absoluut te voorkomen. Eerste uur gereden op het ontbijt en toen elk half uur iets gegeten (boterham, banaan, muesli reep, fruitreep en op het laatst 2 gelletjes). Daarnaast over de hele rit 4 bidons water gedronken en 1 bidon met Sis sportdrank. Denk dat ik op die manier zo'n 50 gram koolhydraten per uur binnen kreeg (Las dat je lichaam per uur maximaal 60 gram koolhydraten kan opnemen). Geen idee of ik het op die manier goed heb gedaan, maar moet zeggen dat ik mij heel de dag super goed voelde en met het einde van mijn rit in zicht nog kon versnellen en het gevoel had nog wel even door te kunnen gaan. Bovendien gaf het ook moraal dat er elke keer weer iets lekker in het achterzakje zat. Binnenkort eens kijken of ik de 300 km ook kan overbruggen met dit eetpatroon!
Na elke fietsrit hoe kort of lang ook eet ik overigens kwark met honing en kaneel voor de spieren.
Ik ben wel veranderd qua eten meenemen. Vroeger altijd precies afgemeten en zeker nooit te veel. Maar paar weken terug 180 km gereden en het laatste uur voelde ik een hongerklopje aankomen en kwam bijna hallucinerend thuis. Afgelopen week 200+ km gereden en voor het eerst echt systematisch gegeten om zo'n hongerklop absoluut te voorkomen. Eerste uur gereden op het ontbijt en toen elk half uur iets gegeten (boterham, banaan, muesli reep, fruitreep en op het laatst 2 gelletjes). Daarnaast over de hele rit 4 bidons water gedronken en 1 bidon met Sis sportdrank. Denk dat ik op die manier zo'n 50 gram koolhydraten per uur binnen kreeg (Las dat je lichaam per uur maximaal 60 gram koolhydraten kan opnemen). Geen idee of ik het op die manier goed heb gedaan, maar moet zeggen dat ik mij heel de dag super goed voelde en met het einde van mijn rit in zicht nog kon versnellen en het gevoel had nog wel even door te kunnen gaan. Bovendien gaf het ook moraal dat er elke keer weer iets lekker in het achterzakje zat. Binnenkort eens kijken of ik de 300 km ook kan overbruggen met dit eetpatroon!
Na elke fietsrit hoe kort of lang ook eet ik overigens kwark met honing en kaneel voor de spieren.
-
- Forum-lid
- Contact
Je kunt veel meer koolhydraten per uur opnemen. Maar of je het nodig hebt?
Oke dat wist ik niet. Maar is het idee van elk half uur iets eten bij echt lange ritten een goed uitgangspunt?
En vroeg me af ben nu erg gefocust op het eten van voeding met koolhydraten tijdens de rit, volstaat dat of is het raadzaam om tijdens het fietsen ook te concentreren op andere soorten voeding?
En vroeg me af ben nu erg gefocust op het eten van voeding met koolhydraten tijdens de rit, volstaat dat of is het raadzaam om tijdens het fietsen ook te concentreren op andere soorten voeding?
- jeroenkuiper
- Forum-lid
man, dan ben je 3 en half uur aan het rijden en ben je drukker met eten dan met fietsenilcobra schreef:Voor 100 km ritjes neem ik meestal zo 5 volkorensneetjes brood mee met daarop o.a. honing en jam, zitten flink wat koolydraten in. Verder vaak 2 bananen. Echt veel meer past er niet in de zakken.
ik heb altijd geleerd een goed ontbijt te nemen, dus goed bord havermout of evt paar broodjes. En op de fiets neem ik of een snelle jelle, mueslireep of een gelletje mee.
Ga niet een halfje gesneden bruin in de achterzakken meeslepen. Op de MTB wil ik wel eens een rugzakje meenemen, en dan wel een bammetje ofzo. Lekker plekje zoeken in het bos, broodje eten, drankje doen... Toch altijd iets minder gehaast fietsen op de MTB tov de racer.
eten en drinken tips eens getest vandaag alsook gem HR onder de 130 houden
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2#p1015272
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2#p1015272
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)
Ik heb altijd twee mueslirepen bij (jumbo huismerk). Maar negen van de tien keer blijven er ook twee in mijn zak zitten bij ritten onder de twee uur. Bij 100km of meer neem ik ook nog eens twee boterhammen met jam mee. Vantevoren eet ik altijd flink. En lekker hoeft het allemaal niet te zijn, het moet vooral snel weg te knauwen zijn en een positief effect op je lichaam/prestaties hebben
Als ik van te voren goed eet, red ik het wel anderhalf à twee uur zonder te eten. Daarna idd om het uur iets naar binnen werken. Probleem wat ik heb - ik fiets nog niet zo lang - is dat ik bij lange tochten in warm weer op een gegeven moment al die zoete troep niet meer trek. Vorige zomer een keer bij zo'n 30 graden een rondje Markermeer gedaan (+200k) met Snelle Jelles en krentenbollen. Nou, die kreeg ik op gegeven moment echt amper meer weg, voelde me zelfs misselijk worden op het eind. Ik weet niet zeker of dat kwam door de combinatie van warmte, vast voedsel en een serieuze inspanning, maar misschien voor dergelijke tochten toch maar eens met gelletjes gaan experimenteren ofzo.
Dolomiti schreef:Als ik van te voren goed eet, red ik het wel anderhalf à twee uur zonder te eten. Daarna idd om het uur iets naar binnen werken. Probleem wat ik heb - ik fiets nog niet zo lang - is dat ik bij lange tochten in warm weer op een gegeven moment al die zoete troep niet meer trek. Vorige zomer een keer bij zo'n 30 graden een rondje Markermeer gedaan (+200k) met Snelle Jelles en krentenbollen. Nou, die kreeg ik op gegeven moment echt amper meer weg, voelde me zelfs misselijk worden op het eind. Ik weet niet zeker of dat kwam door de combinatie van warmte, vast voedsel en een serieuze inspanning, maar misschien voor dergelijke tochten toch maar eens met gelletjes gaan experimenteren ofzo.
genoeg gedronken?
Gelletjes zijn snelle koolhydraten en meestal heel zoet,probeer maar eens Maxim repen cappuccino.Dolomiti schreef:Als ik van te voren goed eet, red ik het wel anderhalf à twee uur zonder te eten. Daarna idd om het uur iets naar binnen werken. Probleem wat ik heb - ik fiets nog niet zo lang - is dat ik bij lange tochten in warm weer op een gegeven moment al die zoete troep niet meer trek. Vorige zomer een keer bij zo'n 30 graden een rondje Markermeer gedaan (+200k) met Snelle Jelles en krentenbollen. Nou, die kreeg ik op gegeven moment echt amper meer weg, voelde me zelfs misselijk worden op het eind. Ik weet niet zeker of dat kwam door de combinatie van warmte, vast voedsel en een serieuze inspanning, maar misschien voor dergelijke tochten toch maar eens met gelletjes gaan experimenteren ofzo.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Gelletjes zijn echt mierzoet. Ik vind zelf variatie wel lekker. Heb zelf Amacx sportrepen, BOOOM energy repen, snelle jelles. Zijn alweer 3 verschillende dingen waardoor dat niet zo snel verveelt. Krentenbolletje mee. Laatste tijd fiets ik veel op pannenkoeken, stevig ontbijt waardoor ik sowieso een uur of 3 tot 4 sowieso geen honger heb, en dan bij een stop nog een lekkere pannenkoek heb. Niets zo vervelend als ieder uur weer hetzelfde moeten eten....Dolomiti schreef:Als ik van te voren goed eet, red ik het wel anderhalf à twee uur zonder te eten. Daarna idd om het uur iets naar binnen werken. Probleem wat ik heb - ik fiets nog niet zo lang - is dat ik bij lange tochten in warm weer op een gegeven moment al die zoete troep niet meer trek. Vorige zomer een keer bij zo'n 30 graden een rondje Markermeer gedaan (+200k) met Snelle Jelles en krentenbollen. Nou, die kreeg ik op gegeven moment echt amper meer weg, voelde me zelfs misselijk worden op het eind. Ik weet niet zeker of dat kwam door de combinatie van warmte, vast voedsel en een serieuze inspanning, maar misschien voor dergelijke tochten toch maar eens met gelletjes gaan experimenteren ofzo.
Dit weekend mijn eerste 100km gereden en dus van te voren dit topic doorgenomen. Ik haal onder normale omstandigheden 60km op 1 bidon water als het niet te warm is, maar meestal eet ik toch een mueslireep halverwege.
Voor de 100km had ik 1 bidon sportdrank & 1 water, 2 mueslirepen en 1 gelletje. Elk uur wat gegeten en elke 15 minuten gedronken. Einde van de rit was alles op. Ik had goed ontbeten en gedronken voordat ik begon. Ik merkte wel dat ik toch wel honger kreeg aan het einde van mijn rit. Ik denk dat dit ook deels komt omdat ik rond 10:00 vertrok en 13:45 weer thuis was, dus daardoor mijn lunch miste. Ik denk dat ik eens probeer om een broodje of pannenkoek onderweg te eten.
Voor de 100km had ik 1 bidon sportdrank & 1 water, 2 mueslirepen en 1 gelletje. Elk uur wat gegeten en elke 15 minuten gedronken. Einde van de rit was alles op. Ik had goed ontbeten en gedronken voordat ik begon. Ik merkte wel dat ik toch wel honger kreeg aan het einde van mijn rit. Ik denk dat dit ook deels komt omdat ik rond 10:00 vertrok en 13:45 weer thuis was, dus daardoor mijn lunch miste. Ik denk dat ik eens probeer om een broodje of pannenkoek onderweg te eten.