Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Ik ben enorm blij met mijn schijfremmen, het remt met een licht vingertje en ik vind het er wel goed uitzien.
@marcelb: Ik heb die ervaring van je velg 'schoonremmen' nog nooit gehad om eerlijk te zijn.
Bij m'n racefiets kan ik de wielen er letterlijk uit en weer inrammen als het moet (en de snelspanners open staan natuurlijk ). Bij m'n crosser lukt het niet.
Ik vind niet elke nieuwe uitvinding een revolutie waar we wat aan hebben. Een licht carbon frame of 11 versnellingen natuurlijk wel. En voor een bepaalde groep fietsers zullen schijfremmen wel een uitkomst zijn. Echter, voor de manieer waarop ik m'n fiets gebruik (wedstrijden en trainen daarvoor) zijn schijfremmen overbodig.
En verder ben ik het helemaal eens met havana, het ziet er niet uit.
Bij m'n racefiets kan ik de wielen er letterlijk uit en weer inrammen als het moet (en de snelspanners open staan natuurlijk ). Bij m'n crosser lukt het niet.
Ik vind niet elke nieuwe uitvinding een revolutie waar we wat aan hebben. Een licht carbon frame of 11 versnellingen natuurlijk wel. En voor een bepaalde groep fietsers zullen schijfremmen wel een uitkomst zijn. Echter, voor de manieer waarop ik m'n fiets gebruik (wedstrijden en trainen daarvoor) zijn schijfremmen overbodig.
En verder ben ik het helemaal eens met havana, het ziet er niet uit.
De looks is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het wel mooi. En met schoonremmen bedoel ik het feit dat velgremmen met nattigheid niet direct bijten bij het remmen. Het duurt een fractie van een seconde voor ze vertragen.
Real men wear blûk!!! Marcel
Misschien is het ook wel een hype en misschien heb je op dat punt ook wel gelijk. Desondanks bieden discs - zoals je zelf al aangeeft - in sommige gevallen voordelen. Ik rijd nog steeds net zo graag met mijn fiets met Ultegra 10-speed of mijn fiets met Chorus 11-speed (ook geen sneue remmetjes trouwens). Ik wilde gewoon eens wat anders en ik ben tevreden met mijn laatste aankoop. Mijn stemming bepaalt welke fiets ik uit de schuur tevoorschijn haal.sharkman113 schreef:Voor mij blijft het een hype maar wel een met potentie. Heb er inmiddels vijf getest en uitgezonderd eentje konden ze mij totaal niet overtuigen.
In de regen/kou zijn ze beter maar in elk ander geval zijn velgremmen voor de weg voorlopig gewoon de betere keuze
Je zult mij dan ook nooit horen roepen dat discs een revolutie teweeg hebben gebracht en beter zijn dan velgremmen. Ik denk dat in de cyclocross discs wel voordelen bieden, omdat de traditionele remmen (froglegs) naar mijn ervaring gewoon slecht vertragen. Voor mij dan ook een reden om mijn cyclocross fiets in te ruilen voor een disc racer.
Real men wear blûk!!! Marcel
-
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22
@sharkman 113 welke fiets of remmen konden jou dan wel overtuigen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Ik denk dat eenieder zijn voorkeur heeft. Ik heb een mtb en kon niet wennen aan de velgremmen. Inferieur gevoel, inferieur geluid en niet remmen met een pinkkracht. Dus fiets verkocht en een fiets met schijven aangeschaft. En meteen fietste ik heerlijk. Of het zwaarder is? Zal wel. Ben ik zelf zwaar? Ja 93 kilo en er moet 5 af. Dus daar zit ik niet zo mee. Voor mij zijn die schijven helemaal geweldig!
Volgens mij sla jij de spijker op z'n kop: jij hebt plezier en vertrouwen op je fiets, en dat is het belangrijkste. Of een ander dat wel of niet mooi vindt moeten ze lekker zelf weten. Al neem je een anker mee: als het er op aankomt dan gaat het er om dat je met vertrouwen tot stilstand komt.
(Overigens, komende van een mtb met hydraulische schijfremmen moet ik ook wel ff wennen aan de velgremmen)
(Overigens, komende van een mtb met hydraulische schijfremmen moet ik ook wel ff wennen aan de velgremmen)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op een atb is schijven de logische keuze. Op een wegfiets niet, daar is het een overbodige hype. Nogmaals: remkracht is NIET de beperkende factor bij goede DP remmen.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik vond het topmodel van de synapse op de zadelpen na wel goed rijden. Punt is dat ik geen 5 tot 8 k voor een slechtweerfiets uit zou geven. Voor cross en als winterfiets hebben ze absoluut meerwaarde maar voor doorsnee gebruik in nederland is het tot op heden de investering niet waard
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36
Gun nou iedereen wat hij/zij graag wil. Ik vind het niet overbodig. En het gaat mij niet om remkracht maar om een zeker remgevoel.daniel1975 schreef:Op een atb is schijven de logische keuze. Op een wegfiets niet, daar is het een overbodige hype. Nogmaals: remkracht is NIET de beperkende factor bij goede DP remmen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40251
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik gun iedereen zijn nieuwe speelgoed. Doe daar ook graag zelf aan mee.
Maar ik word niet goed van alle "verbeteringen" die vooral (hoofdzakelijk) als doel hebben om de omzet van de fabrikanten te verbeteren. Zie ook alle geweldige bottombrackets die we tegenwoordig hebben, as/naaf maten bij de atb en nu schijven weer bij racers. Oja, en uiteraard zowel met steekas als met QR te koop. Je zou toch eens 1 uitwisselbare standaard hebben....
En schijfremmen valt voor de wegfietsen in die categorie; voegt niks toe aan remvermogen. Voor de 10e keer; bestuurder + contact band-op-wegdek zijn de beperkende factor, niet de remkracht of dosering.
Maar ik word niet goed van alle "verbeteringen" die vooral (hoofdzakelijk) als doel hebben om de omzet van de fabrikanten te verbeteren. Zie ook alle geweldige bottombrackets die we tegenwoordig hebben, as/naaf maten bij de atb en nu schijven weer bij racers. Oja, en uiteraard zowel met steekas als met QR te koop. Je zou toch eens 1 uitwisselbare standaard hebben....
En schijfremmen valt voor de wegfietsen in die categorie; voegt niks toe aan remvermogen. Voor de 10e keer; bestuurder + contact band-op-wegdek zijn de beperkende factor, niet de remkracht of dosering.
Less is bore