Alk81 schreef: ↑08 jul 2017 09:36
Nova, heb je al met bagage gereden en ervaren hoe het dan staat met de stabiliteit? Uit ervaring en van anderen die reizen doen weet ik dat een fiets die zonder bagage nerveus kan aanvoelen ineens met bagage heerlijk stabiel kan aanvoelen.
Nee, zoals gezegd: de fiets staat nog bij de verkoper, hij heeft geen auto en moet klanten dus vragen om de fiets af te halen (iets dat hij me pas zei toen de fiets gereed en betaald was - ik was verrast).
Ik moet dus nog bekijken hoe ik hem thuis krijg. Is denk ik 17 km. Pistes zijn trein bus en dan ermee terug rijden. Of in delen in meerdere keren meepakken (ene keer frame, andere keer wielen, wielen gaan zeker lukken, frame is andere koek). Qua gewicht zeker doenbaar voor me, maar volume / vorm is niet erg praktisch.
Als ik hem wil testen met bagage zoals u voorstelt, dan moet ik hem eerst thuiskrijgen, en bagagefaciliteiten monteren (ik besloot deze keer om geen fietstassen te kopen en zelf iets te bricoleren met valiesjes / netten / mandjes dus is geen kant en klaar 123 operatie). Maar als mèt bagage er iets (nog meer) schort met die stabiliteit, en er duidelijk een probleem is, dan moet ik de fiets terug krijgen, en dat vind ik te zot aan het worden.
Hij had wel beter mogen communiceren dat hij niet kan leveren. Ik had hem gezegd dat ik geen auto had en afhankelijk was van de fiets, de "very reason" van mijn zoektocht naar een robuuste fiets waaraan weinig kan mankeren en slijtage minimaal is (zie dit onderwerp).
Maar dit zijn vijgen na Pasen, ik zit er nu mee, en kan maar verder boeren.
Mijn bedoeling met de nieuwe fiets was om mijn situatie sterk verder te verbeteren, maar intussen is gebleken dat er vooral veel werd beloofd en weinig gekregen. Mijn primaire en eerste eis was een ketting die niet door mens te breken was en zout bestendig. Geen onverwoestbare ketting, maar 1 die zodanig kan afzien dat je op tijd ziet / gewaar wordt dat vervangen nodig is, en veel km aankan voor het zover is. Toen ik de bestelling plaatste wist hij spijts ik 2 keer had gevraagd naar een lijst onderdelen op voorhand, nog steeds niet welke ketting. Hij schreef "sterke ketting" op zijn papiertje.
En toen hij me mailde dat mijn fiets klaar was, zat er een goudkleurige ketting voor versnellingen (verzonken pinnetjes, dat me er dun en fragiel uitzag, heel wat "minder" dan de figuurlijke "industriele" ketting die ik in gedachten had. Hij zei me dat ik hem kon proberen en zien wat het geeft. Mijn gedachte (ik zei het niet) was sorry hoor, ik betaal geen 4300 euro voor een bestelling waarvan de primaire eis (om kettingbreuken quasi uit te sluiten) niet is voldaan en ik maar wat moet proberen.
En dus begint het er steeds meer op te lijken dat de nieuwe fiets mijn situatie geen zak gaat verbeteren.
Welintegendeel, het ding rijdt als dronken.
Het kan zijn dat hij met bagage "stabieler" rijdt, maar mijn vroegere en huidige fietsen reden en rijden bare bone
èn met 30 kg bagage (waarvan 15-20 in rugzak) - stabieler dan deze Santos aangepast naar fixie.
Dus zelfs moest u hier gelijk hebben, is dat niet bepaald een verbetering.
Het kan nu zijn dat hij stabieler rijdt met bagage, maar ik vind mijn huidige fietsen al stabiel genoeg - ik ervaar geen problemen en ik ben nog nooit gevallen louter door de aanwezigheid van veel bagage. De enige keer die ik me kan herinneren was met 2 x 15 kilo fruit in de dubbele fietstas, en ik aan de verkeerde kant sukkelde van een betonbaan met zijbermen van 3 rijen kasseien, die een paar cm lager lagen. Ik raakte in een slinger (het fruit in tassen die onderaan niet verbonden waren met het frame) , had geen ruimte om haakser te draaien om over de hoge rand naar het beton te raken / te compenseren en na een 5 tal slingers was het patat.
Het is ook theoretisch wat moeilijker te snappen hoe veel bagage voor meer stabiliteit kan zorgen. Het klinkt als de factor inertie / massatraagheid - de weg die de minste energie vereist. Maar in welke mate is die hier van toepassing? Ik koop een reisfiets maar niet om op reis te gaan maar om robuustheid / betrouwbaarheid. Ik rij geen 100 km langs een kanaal of zo. Ik moet er midden in stad mee rijden. Kasseien, tramrails, overal drempels, mensen die kriskras rondlopen / oversteken - als ik in stad rij zit ik vaak geen 20 sec neer, rij ik heel de tijd rechtop (om meer overzicht en mijn snelheid te regelen door tegen te duwen).
En de langste stukken rechtdoor, zijn eigenlijk ook allesbehalve rechtdoor, want hier in Belgie, althans mijn regio, hebben ze de voorbije decennia de fietspaden die vroeger een geschilderde strook op een vlakke baan waren, op verhoogde bermen aangelegd, waardoor elke zijstraat = hotsen over 2 drempels en elke bushalte een rechts-terug links, en elke afslag met minder dan een meter ruimte tussen paaltjes borden en andere rommel moet gebeuren. Mijn situatie is dus vrees ik niet deze van een ruimtereiziger die dankzij een grote massa vlotjes ruimteafval een plets opzij geeft.
ALS de instabiliteit door het wiel (de wielen?) komt, dan kan ik dat (ze) gemakkelijk meenemen met mijn huidige / oude fiets. Maar als dus finaal moet blijken dat er iets mis is (dus nopende tot nazicht/aanpassing), dan riskeer ik dat een dikke plets daarvoor de aanleiding gaat moeten geweest zijn. En dus poog ik liever zelf uit te vogelen wat er scheelt.
Het kan overigens nog steeds ook nog gewoon zijn dat ik ongewend ben / onwennig ben aan zulke brede band, in welk geval die brede band voor mijn situatie een foute keuze geweest is. Alhoewel ik het moeilijk zou kunnen snappen. Ik kom veel fietsers met brede banden tegen, en in stad. Blijkbaar vinden die hun fiets wel stabiel genoeg.
Donderdag ga ik weer. Om getoond te worden hoe wiel eruit te nemen, ketting op te spannen ed. Ik ga dan eens langer proefrijden om iets concreters te hebben dan "instabiliteitsgevoel". Rijden naar een kalmer plekje en misschien wat maneuvres - hopelijk zonder blutsen.
ALS de 62mm banden en velgen (samen) werkelijk niet passen bij mijn rijsituatie, dan is het eraf en iets anders. Met de fiets en veel gewicht en in stad is te risicovol om mee door te gaan.