Kraak bij aanzet
Ik krijg de rechtercup echt met geen mogelijkheid los. Heb van alles geprobeerd maar zonder succes. De linkercup ging redelijk gemakkelijk. Heb de boel schoon gemaakt. Binnen een beetje lagervet. Om de draad teflontape en strak aangedraaid. Zal de crank vastzetten met loctite 242.
Over de rechtercrank. Er staat 1.370*24t 102mm op. Dan moet hij toch met de klok mee los gedraaid worden? Zou het enige toegevoegde waarde hebben dit los te maken, want anders monteer ik alles gewoon weer in elkaar.
Over de rechtercrank. Er staat 1.370*24t 102mm op. Dan moet hij toch met de klok mee los gedraaid worden? Zou het enige toegevoegde waarde hebben dit los te maken, want anders monteer ik alles gewoon weer in elkaar.
Indien destijds droog gemonteerd kan de rechtercup (meestal staal) na jaren moervast zitten. Gecorrodeerd. Ook slag gereedschap helpt dan niet. Helaas.
Waarom de crank met loctite vastzetten. Die zat toch hardstikke vast? Monteren met vet/montagepasta/vaseline.
Waarom de crank met loctite vastzetten. Die zat toch hardstikke vast? Monteren met vet/montagepasta/vaseline.
Als de rechtercup muurvast zit is er geen bezwaar tegen om hem te laten zitten....
Is geen staal maar alulegering...
De LINKERcrank heeft de neiging los te lopen, dus Loctite heeft daar absoluut zin, bij de rechter komt dat minder voor.
De crank met de scheur krijg je nimmer meer goed vast, afschrijven en andere zoeken...
Waarschijnlijk heeft een van de eerdere eigenaren de crank met vet gemonteerd en flink vastgetrokken en op den duur kan dat leiden tot falen, dat is de reden dat Campagnolo montage zonder vet voorschrijft...
Is geen staal maar alulegering...
De LINKERcrank heeft de neiging los te lopen, dus Loctite heeft daar absoluut zin, bij de rechter komt dat minder voor.
De crank met de scheur krijg je nimmer meer goed vast, afschrijven en andere zoeken...
Waarschijnlijk heeft een van de eerdere eigenaren de crank met vet gemonteerd en flink vastgetrokken en op den duur kan dat leiden tot falen, dat is de reden dat Campagnolo montage zonder vet voorschrijft...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Thanks voor het meedenken iig, zeer gewaardeerd!
Kan ik er nog wel mee fietsen, of ga ik dan iets anders naast de crank (verder) slopen? Ga ik ondertussen op zoek naar een vervanger. Ik denk gewoon 10s Ultegra. Heb op deze fiets en mijn toerfiets alles Ultegra, dus de record was een vreemde eend in de bijt en (als ik zo Google) behoorlijk aan de prijs.
Kan ik er nog wel mee fietsen, of ga ik dan iets anders naast de crank (verder) slopen? Ga ik ondertussen op zoek naar een vervanger. Ik denk gewoon 10s Ultegra. Heb op deze fiets en mijn toerfiets alles Ultegra, dus de record was een vreemde eend in de bijt en (als ik zo Google) behoorlijk aan de prijs.
Ja dat dacht ik ook al... Mss dat de fietsenmaker meer succes heeft. Die zal ongetwijfeld beter gereedschap hebben dan een adapter met een Gamma Bahco. Klopt het overigens dat ik wel met de klok mee moest draaien?
Wat zijn eventuele alternatieven, bij voorkeur met een vierkante as? Ik vind Marktplaats op dit moment geen probleem. Daar staat echter maar één record crank.
PS: De kraak waar het allemaal om te doen was, is inmiddels verdwenen
PS 2: Op MP staat maar één record crank. Op de Belgische variant ook één. Ik zag verder als alternatief van die vintage Dura-Ace crankstellen (met vierkante as dus). Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik daar 'vierkant' mee voor joker rijd.
Wat zijn eventuele alternatieven, bij voorkeur met een vierkante as? Ik vind Marktplaats op dit moment geen probleem. Daar staat echter maar één record crank.
PS: De kraak waar het allemaal om te doen was, is inmiddels verdwenen
PS 2: Op MP staat maar één record crank. Op de Belgische variant ook één. Ik zag verder als alternatief van die vintage Dura-Ace crankstellen (met vierkante as dus). Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik daar 'vierkant' mee voor joker rijd.
Laatst gewijzigd door ic3d op 27 sep 2017 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
1.370*24t is BSA draad, dus je draairichting klopt: aan de aandrijfzijde met de klok mee om hem los te krijgen. Als je de trapas er niet uit krijgt dan moet je inderdaad uitkijken naar een nieuwe ISO crank. Die vallen niet als rijpe appelen uit de boom. Ebay?
Soms helpt het om het gereedschap in een werkbank te klemmen, en dan je frame als hefboom te gebruiken, zoals hier onder puntje 3: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ridge-type
Soms helpt het om het gereedschap in een werkbank te klemmen, en dan je frame als hefboom te gebruiken, zoals hier onder puntje 3: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ridge-type
@mo
Dat is nog een optie, alleen ik ben bang dan iets gruwelijk te slopen. Met een hamer op de Bahco tikken zal vast ook niet het beste idee zijn in dit opzicht. Misschien dat de fietsenmaker meer succes heeft. Of ik moet even geduld hebben op MP.
Dat is nog een optie, alleen ik ben bang dan iets gruwelijk te slopen. Met een hamer op de Bahco tikken zal vast ook niet het beste idee zijn in dit opzicht. Misschien dat de fietsenmaker meer succes heeft. Of ik moet even geduld hebben op MP.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Je kan ook je hefboom vergroten, wellicht een buis over de bahco.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl