Patsknal schreef: ↑30 nov 2018 14:09
jer81 schreef: ↑30 nov 2018 11:24
Waarom zou je trots zijn op iets waar werkelijk geen enkel talent of inspanning voor nodig is geweest?
Omdat je er hard voor hebt gewerkt bijvoorbeeld!?
Ook hard werken is geen enkel excuus voor gevoelens van trots wegens materieel bezit. Hooguit, zoals jer81 in zijn originele post al aangaf, zou het zelf vervaardigen van een bepaald materieel bezit enige gevoelens van trots kunnen rechtvaardigen. Al hoop ik ook dan dat het beperkt blijft tot tevredenheid. Trots is zelden ergens goed voor.
Vergelijk het met iemand die bijvoorbeeld een roestige oude Citroën ribbelbus uit een Franse schuur opgedregd heeft, die tot op de zuigerkopjes uit elkaar haalt, poetst, schuurt, smeert en lakt en weer in elkaar zet met een zelf ontworpen en getimmerd meubilair wat die voormalige bonk roest geschikt maakt als camper voor een fietsvakantie in de Franse Alpen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar heel tevreden mee bent, en misschien zelfs een beetje trots, als iemand op de camping vraagt naar het verhaal achter dat bijzondere 'authentieke' karretje.
Een ander die redelijk grof geld neerlegt voor 'een echte Carthago camper' mag daar uiteraard ook heel tevreden mee kamperen. Maar vol trots vertellen aan willekeurige passanten op de camping hoeveel beter een Carthago is dan alle andere campers, vind ik zelf -op zijn best- vrij genant. (Ja, ik stond ooit naast zo'n figuur, in Zwitserland. Hij kon er echt een paar uur over uitwijden, tegenover anderen die kennelijk te beleefd waren om er iets aan te doen. Of al een handvol pogingen om er iets aan te doen hadden zien stranden. Gelukkig had hij überhaupt geen behoefte om nederig tentvolk als ondergetekende aan te spreken).
Veel frequenter voorkomend dan die figuur in Zwitserland: Al die Audi-Q7-rijders, of wannabe-Audi-Q7-rijders, die met hun lompe asomobiel iedereen van de weg rijden, omdat de meeste wegen nou eenmaal niet berekend zijn op lompe asomobielen, en zij apetrots zijn op het bezit van een echte Audi Q7, wat hen natuurlijk veel beter maakt dan al die paupers in een Opeltje, laat staan die halve landlopers op de fiets (Die fietsers betalen niet eens wegenbelasting! Van de weg ermee!), kunnen van mij een hardnekkige verkoudheid krijgen met hun materiële trots. Rij die asomobiel volgaarne maar het kanaal in (Als je daarbij zelf maar niet meer oploopt dan de eerder genoemde verkoudheid. Oh, en een forse deuk in je ego graag).