Geometrie gravelbike
Dat is het nu net, mijn grizl en endurece zijn fabriek af bijna hetzelfde.
Door het verschil in lengte v/d stuurpen zit ik dan ook bijna hetzelfe.
(Grizl 9cm, endurace 11cm (bij een large))
De grizl is wel 6mm lager.
Er is 1mm hoogte verschil, en in de reach is er 2mm verschil.
Zelf heb ik dus ook lange benen, 90cm/179 en rij met 7cm drop.
Ik heb een Topstone met een reach die 1cm langer is dan mijn 2 Sensa´s dit heb ik opgelost stuurpen van 10cm en stuur met een reach van 65mm.186 cm en bbl 91cm met korte romp ook dus.53x11 schreef: ↑24 aug 2023 16:57 Even afstoffen omdat ik met een vergelijkbaar vraagje zit.
De missus is op zoek naar een nieuwe fiets en denkt aan een gravelbike ipv een racefiets. Die bouw ik natuurlijk met liefde voor haar op.
Alleen heeft ze een vrij lastige lichaamsbouw, want enorm lange bovenbenen en (dus) een kort bovenlijf. Op basis van de maten van haar huidige fiets kan ik wel tot een lijstje komen met fietsen met overeenkomstige stack en reach, maar vaak is de reach al aan de lange kant gegeven de stack (ondanks dat ze met een 10 cm drop ofzo rijdt).
Met een zero-offset zadelpen, een korte stuurpen (80-90 mm) en een stuur met korte reach is het wel passend te krijgen, maar, gaat dat nog een beetje rijden? Voor MTB's is de trend om met steeds kortere stuurpennen te gaan rijden, maar die combineren dat met een veel flauwere balhoofdhoek. De balhoofdhoeken van gravelbikes lijken echter nauwelijks (maar wel iets) flauwer dan die voor racefietsen.
Wat zijn de huidige inzichten en ervaringen mbt stuurpenlengte en stuurafmetingen voor gravelbikes?
Heb je geen racer als uitgaanspunt voor Missus?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Het toeval wil dat ik de verhoudingen ken van zowel mevr53x11 als van mevrWoefdram en die zijn niet te vergelijken, maar de Carbonda 696 van mevrWoedram heeft een stuurpen 7cm en daar hoor ik geen klachten over. Heb je naar de Carbonda geo gekeken?
ja reach bedoelde ik idd, even verbeterd

De zitdwerg noemden haar roeimaatjes haar, en dat was niet onterecht. Ze heeft nu een Open (up) op het oog. De effectieve toptube van maatje L is een kleine cm langer dan die van haar huidige Cinelli. Op te lossen met een kortere pen (8 ipv 9 cm) of een stuur met een cm minder reach, wat natuurlijk vrij kort is voor iemand van 1m78. Ik vraag me dus af of dat nog een beetje te rijden is. Ik kan niet zo goed terugvinden wat voor ideeën de gravelbouwers daar over hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Mijn Grizl (maat M, ik ben 179) komt standaard vanuit Canyon met een 80mm pen, de Ultimate is standaard met 100mm pen. .53x11 schreef: ↑24 aug 2023 22:26 Ze heeft nu een Open (up) op het oog. De effectieve toptube van maatje L is een kleine cm langer dan die van haar huidige Cinelli. Op te lossen met een kortere pen (8 ipv 9 cm) of een stuur met een cm minder reach, wat natuurlijk vrij kort is voor iemand van 1m78. Ik vraag me dus af of dat nog een beetje te rijden is. Ik kan niet zo goed terugvinden wat voor ideeën de gravelbouwers daar over hebben.
Qua geometrie is de toptube is 19mm langer tov mijn Canyon Ultimate en de reach 9mm langer< maar door die 80mm pen zit ik toch weer iets korter. Let ook even op de balhoofdhoek, die is veel relaxter bij de Grizl en dat merk je enorm (veel stabieler bij los handje fietsen bijv).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
Nou dat + dat je de reach niet kan gaan verglijken met een racer.
De reach is een getal wat je per fiets nog wel kan verglijken, maar niet tussen verschillende diciplines
Doel je op de reach van het frame, of op de effectieve reach voor de rijder (tot de remgrepen dus)? In het laatste geval, wat is het verschil dan?
Fiets moet zowel dienst gaan doen als daily racer, als voor locale gravelrides, als in de toekomst voor graveltochten in m.n. Scandinavië, en eventueel ook voor bikepacking. Hele technische paden zullen er door haar niet mee gereden worden.
Fiets moet zowel dienst gaan doen als daily racer, als voor locale gravelrides, als in de toekomst voor graveltochten in m.n. Scandinavië, en eventueel ook voor bikepacking. Hele technische paden zullen er door haar niet mee gereden worden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?