Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer met navigatie

microkid
Forum-lid

microkid 06 apr 2023 17:18

Lcsmet schreef: 05 apr 2023 19:16
Je kan bij Garmin, via Connect IQ, een uitbreiding downloaden en dan kan je ook 6 datavelden onder je kaart hebben.
Afbeelding
Welke uitbreiding is dat?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 apr 2023 17:41

microkid schreef: 06 apr 2023 17:18
Lcsmet schreef: 05 apr 2023 19:16
Je kan bij Garmin, via Connect IQ, een uitbreiding downloaden en dan kan je ook 6 datavelden onder je kaart hebben.
Afbeelding
Welke uitbreiding is dat?
Kan je bij Garmin Connect IQ downloaden.
https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/b3dc ... cdeac2215a

Achteraf kan je die velden naar je eigen zin aanpassen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietsnavigatie
Forum-lid

Fietsnavigatie 06 apr 2023 22:06

Naast wat algemene opmerkingen over merken, zijn er eigenlijk drie daadwerkelijke toestellen genoemd in dit topic:
1. Germin Edge 530
2. Garmin Edge Explore 2
3. Mio Cyclo Discover

Ik heb deze drie eens naast elkaar gelegd, en ik zag zelf dat de Mio Cyclo 215 Europa in de aanbieding was en in dezelfde prijsklasse valt, dus die heb ik ook maar even mee genomen. Een paar dingen die mij opvallen:

1. Bij alle toestellen staan veelal dezelfde invoermogelijkheden. Het is me alleen niet duidelijk of de Mio Cyclo Discover nu ook GPX bestanden aan kan. Iemand die daar duidelijkheid over kan geven?
2. Als ik naar de manier van navigeren van de Mio Cyclo 215 Europa kijk, dan lijkt hij alleen aanwijzingen te geven. Ik zou verwacht dat je ook gewoon een kaartje ziet met een lijntje? Dat zie ik wel op foto's, maar is volgens de specificaties niet mogelijk. Dat lijkt me dan toch wel een foutje toch?
3. Bij de Mio Cyclo Discover staat op de ene site dat hij geen routes herberekent, maar op de andere site staat dat hij dat wel kan. Wat gebeurt er als je een afslag mist of in het geval van werkzaamheden? Gaat dit toestel dan de route herberekenen?

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 06 apr 2023 22:12

Je vergeet wahoo.

richard84
Forum-lid

richard84 06 apr 2023 22:39

Fietsnavigatie schreef: 06 apr 2023 22:06 Naast wat algemene opmerkingen over merken, zijn er eigenlijk drie daadwerkelijke toestellen genoemd in dit topic:
1. Germin Edge 530
2. Garmin Edge Explore 2
3. Mio Cyclo Discover

Ik heb deze drie eens naast elkaar gelegd, en ik zag zelf dat de Mio Cyclo 215 Europa in de aanbieding was en in dezelfde prijsklasse valt, dus die heb ik ook maar even mee genomen. Een paar dingen die mij opvallen:

1. Bij alle toestellen staan veelal dezelfde invoermogelijkheden. Het is me alleen niet duidelijk of de Mio Cyclo Discover nu ook GPX bestanden aan kan. Iemand die daar duidelijkheid over kan geven?
2. Als ik naar de manier van navigeren van de Mio Cyclo 215 Europa kijk, dan lijkt hij alleen aanwijzingen te geven. Ik zou verwacht dat je ook gewoon een kaartje ziet met een lijntje? Dat zie ik wel op foto's, maar is volgens de specificaties niet mogelijk. Dat lijkt me dan toch wel een foutje toch?
3. Bij de Mio Cyclo Discover staat op de ene site dat hij geen routes herberekent, maar op de andere site staat dat hij dat wel kan. Wat gebeurt er als je een afslag mist of in het geval van werkzaamheden? Gaat dit toestel dan de route herberekenen?
Ja, de mio kan ook gpx files ontvangen. Maar in de praktijk ga je meestal gewoon rechtstreeks vanuit je routeprogramma uploaden naar de mio. Het kan allebei.

De cyclo 215 heeft een kaartscherm met lijntjes/pijltjes.

Van de mio cyclo discover zijn verschillende uitvoeringen. De oude 'pal' met 2.5inch scherm en verouderde software. Een nieuwere versie 'mio cyclo discover'. En de nieuwste 'mio cyclo discover connect' die helemaal doet wat je ervan hoopt, incl routes uploaden via telefoon, rerouten als je verkeerd fietst.

Paar verschillen:
De 215 kan alleen routes ontvangen via de pc, niet de telefoon
De discover connect kan geen sensors koppelen, zoals hartslag.

De discover connect is 3 jaar jonger en dus wat meer bij de tijd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 apr 2023 07:05

Ik zou een Wahoo Roam ook zeker meenemen. En afzetten tegen de Edge Explore.

Mio zou ik niet aanraden. Is het net niet imho, net als Bryton.

Fietsnavigatie
Forum-lid

Fietsnavigatie 08 apr 2023 09:49

Gerwin89 schreef: 06 apr 2023 22:12 Je vergeet wahoo.
Alleen dat merk werd genoemd. Er was geen concreet toestel genoemd. Daarom had ik deze achterwege gelaten. Als je een concreet voorstel heb, wil ik daar zeker serieus naar kijken. Raad jij dan ook de Wahoo Roam aan, zoals ondertussen ook door een ander is gedaan?

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 08 apr 2023 11:30

Wahoo heeft twee toestellen.
Bolt heeft een kleiner scherm
Roam heeft een groter scherm

Enige nadeel van wahoo is dat ze nogal veel updates doen en eens in de zoveel tijd daardoor je instellingen veranderen.
Verder is het apparaat kinderlijk eenvoudig qua bediening. Zelfs mijn moeder van 75 snapt de wahoo.

Edit: typo
Laatst gewijzigd door bakboord1 op 08 apr 2023 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

felipe07
Forum-lid

felipe07 08 apr 2023 12:13

Ik zou gaan voor de Garmin Edge 540 of 840.

richard84
Forum-lid

richard84 08 apr 2023 14:31

Altijd fijn om een beetje helderheid te scheppen als je tussen de bomen het bos niet meer ziet.
De hammerhead karoo 2, de bryton s800 en de igpsport igs630, de sigma rox 11.1 en de Meilan M1 mogen trouwens ook zeker niet op je shortlist ontbreken!!

Succes!

bever
Forum-lid

bever 08 apr 2023 20:27

bakboord1 schreef: 08 apr 2023 11:30 Wahoo heeft twee toestellen.
Bolt heeft een kleiner scherm
Roam heeft een groter scherm

Enige nadeel van wahoo is dat ze nogal veel updates doen en eens in de zoveel tijd daardoor je instellingen veranderen.
Verder is het apparaat kinderlijk eenvoudig qua bediening. Zelfs mijn moeder van 75 snapt de wahoo.

Edit: typo
De Bolt kent alleen geen fijn turn by turn systeem, althans niet de versie die ik heb (3 jaar oud)

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 09 apr 2023 08:08

Wahoo Bolt leuk apparaat maar is geen fiets navigatie, dan zou ik de Wahoo Roam nemen die heeft echte navigatie.

Garmin meerdere velden tijdens navigatie is a) een oplossing voor via het sterke selling point Connect IQ en b) je kunt je datavelden in zicht houden tijdens navigeren en het moment waarop je, ik meen 200 meter, voor een afslag springt het scherm over op het navigatie scherm en springt na de afslag weer terug op je dataveld scherm.

Hou ook rekening met de grote van het scherm, zeker als de ogen wat minder zijn.

Ik denk dat het ook persoonlijke voorkeur is, het zijn allemaal apparaten die sterke en wat mindere sterke punten hebben.
YFood !!!

Plaats reactie