Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fietscomputer met navigatie

Fietsnavigatie
Forum-lid

Fietsnavigatie 04 apr 2023 20:56

Ik overweeg een fietscomputer te kopen, maar ik heb eigenlijk wel een aantal vragen. Er zijn namelijk zoveel verschillende opties en iedere site bied weer andere modellen/paketten aan. Daardoor zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

In het verleden heb ik wel eens een mobiel gebruikt voor fietsnavigatie. Op zich werkte dit in eerste instantie prima. Op een gegeven moment was de accu echter slecht geworden. Een rondje van 4 uur redde hij net. Mits ik grote delen van de rit maar het scherm uit zette. Anders was de batterij gewoon leeg na afloop. Ook de lens van de camera is in de loop der tijd hierdoor kapot gegaan. Deze mobiel was oud en ik wist dat dit het risico was. Dat risico wil ik echter niet lopen met mijn nieuwe mobiel. Daarom wil ik toch overstappen naar een fietscomputer.

Ik ben in ieder geval geen kilometervreter en fiets grotendeels in de buurt waar ik toch de weg ken. Daar heb ik geen fietscomputer met navigatie nodig. Een aantal keer per jaar wil ik ‘in den vreemde’ gaan fietsen. Voor die momenten zoek ik navigatie.

Tot zo ver een beetje de context. Dan nu echt de daadwerkelijke vragen:

1. Hoe zit het met de helderheid van de beeldschermen i.c.m. zonlicht? Ik merkte dat dit nogal een issue was met mijn mobiel. Om het scherm te kunnen lezen, moest de helderheid op het maximum en zelfs dan was het niet altijd even soepel te lezen.

2. Hoe zit het met up to date houden van kaarten? Google maps o.i.d. is op je mobiel overal beschikbaar. Overal heb je tegenwoordig wel internet, dus de informatie is altijd live. Tomtoms van vroeger moest je periodiek updaten en als je dat een tijdje vergeten was, dan lukte het updaten geen eens, met als resultaat een zeer verouderde kaart op de Tomtoms. Hoe is dit geregeld met fietscomputers?

3. Wat voor kaarten zitten er meestal in een fietscomputer? Is dat puur en alleen het kaarten, of staan daar ook nog bijzondere locaties op, zoals ook te vinden op google maps. Zijn er op dit gebied nog bijzonderheden om op te letten?

4. Hoe makkelijk zijn de meeste fietscomputer te koppelen aan bijvoorbeeld Strava of Komoot of andere soortgelijke apps? Ik ga er vanuit dat je eenvoudig een route via Komoot kunt maken en deze door kunt zetten naar de fietscomputer. En dat je ook na afloop eenvoudig de rit van de fietscomputer kunt exporteren naar Strava. Dat soort zaken. Of zitten hier toch nog haken en ogen aan?

5. Hoe zit het in het algemeen met de batterijduur? Ik verwacht niet dat dit direct snel een issue voor mij zal zijn, maar ik ben toch benieuwd hiernaar. Ik vermoed dat de meeste gewoon na een dag weer opgeladen kunnen worden? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat fietscomputers met navigatie op batterijen werken. Die zul je heel snel moeten vervangen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 04 apr 2023 21:12

1. Daar hebben fietscomputers veel minder of zelfs geen last van
2. Periodiek updaten. Maar aangezien er niet veel verandert is dat niet vaak nodig. Bij Wahoo kan het via de app op de telefoon, bij Garmin moet je 'm nog altijd ouderwets aan de computer hangen
3. Garmin gebruikt OpenStreetMap en Wahoo gebruikt Mapbox, wat een bewerkte (commerciële) versie van Open Street Map is. Lood om oud ijzer als je 't mij vraagt.
4. Nee, daar zitten geen haken en ogen aan. Eenmalig instellen en nooit meer over nadenken. Veel fietscomputers hebben een wifi chip om de boel te uploaden, maar het kan ook altijd via een bluetoothconnectie tussen fietscomputer en telefoon.
5. Modellen die nu op de markt zijn halen minimaal 14 uur. Dat is het minimale, er zijn ook al modellen die 30 uur halen. Met 15 minuten opladen heb je zo weer 20-40% erbij. Er zijn wel degelijk GPS'en die met penlites werken (Garmin eTrex). Populair onder randonneurs maar die zijn qua techniek compleet stil blijven staan...

Ik test beroepsmatig vele GPS'en en er is veel op de markt dat voldoet aan jouw eisen. Met Garmin en Wahoo zit je sowieso goed waarbij ik zelf vind dat Garmin iets beter in de features zit en Wahoo net iets gebruiksvriendelijker is. De vraag is of je die al die toeters en bellen van Garmin wel nodig hebt...

richard84
Forum-lid

richard84 04 apr 2023 21:42

Fietsnavigatie schreef: 04 apr 2023 20:56 Ik overweeg een fietscomputer te kopen, maar ik heb eigenlijk wel een aantal vragen. Er zijn namelijk zoveel verschillende opties
Als antwoord op je vragen:
1. Door backlight zijn alle fietsnavigatie's redelijk tot goed af te lezen, in zon, regen, donker.
2. Als je eens in de paar jaar een update doet komt dat wel goed. De meeste aanbieders hebben een update optie ergens op hun website.
3. De kaarten zijn speciaal voor fietsers. De points of interest zijn vaak aangepast aan behoeften van fietsers, zodat bv watertappunten en fietsenmakers sneller op de kaart verschijnen.
4. Routes uploaden gaat met de nieuwe generatie computers vrijwel intuïtief. Ofwel via een app op je telefoon, of de computer kan zelf via WiFi de routes downloaden. De koppeling hoef je maar 1x te maken.
5. Batterijduur van alle computers is wel 10uur+ met uitschieters tot 40 uur. Daar ga je niet snel een probleem mee hebben, tenzij je meerdaagses gaat rijden zonder te kunnen opladen. Wel er even aan denken voor iedere rit op te laden.

Het klinkt voor mij alsof je in de markt bent voor een Mio Cyclo Discover. Niet het meest gebruikte merk omdat er wat minder trainings functies op zitten, zoals vermogensmeting en trainingplannen.
Maar wel de meest overzichtelijke navigatie en menu's.
Zelfs het knooppunten netwerk van Nederland/België/Duitsland zit erop, deze computer is echt gemaakt voor de navigatie.

Omdat ie geen/weinig training opties heeft is ie makkelijker in gebruik en een stuk goedkoper.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 apr 2023 22:30

Een Garmin voldoet aan al je wensen, net als een Wahoo en ook eens kijken naar de hammerhead.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Trek 2020
Forum-lid

Trek 2020 05 apr 2023 09:49

Ik heb zins een maand de Bryton 750, het installeren van de APP en instellen van de 750 was geen probleem, als ik een stuk heb gefietst krijg ik de gefietste route keurig netjes op de Bryton ACTIVE app.
Mijn probleem: Als ik een route maak op de Brytonsport.com website, een route van Strava of RouteYou ed. komt de route op de Bryton Active app te staan, maar wil ik “Downloaden naar Toestel” gebruiken om de route op de Bryton 750 te zetten, komt er “Model niet ondersteund” in beeld te staan.
Doe ik iets verkeert of moet ik nog iets activeren. Wie kan me helpen?

marsman
Forum-lid

marsman 05 apr 2023 12:00

Voor topicstarter is het wellicht beter om met een concreet toestel te komen. Ik denk dat de Garmin Edge 530 aan al je verwachtingen voldoet. Als je een iets groter scherm wilt, dan is de Edge 830 een goede keus. Beide toestellen zijn op dit moment voor gunstige prijzen verkrijgbaar, omdat ze al even op de markt zijn en de opvolgers binnenkort worden verwacht.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 05 apr 2023 12:23

Wel de juiste info verstrekken Marsman, de 530 en 830 hebben exact dezelfde schermgrootte.
Wil je voor dat geld bij Garmin een groter scherm, dan is de Edge Explore 2 een hele goede keuze.

marsman
Forum-lid

marsman 05 apr 2023 13:11

Excuus, je hebt helemaal gelijk
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2023 13:19

Fietsnavigatie schreef: 04 apr 2023 20:56 ........
1. Hoe zit het met de helderheid van de beeldschermen i.c.m. zonlicht? .........
2. Hoe zit het met up to date houden van kaarten? .............
3. Wat voor kaarten zitten er meestal in een fietscomputer? ................
4. Hoe makkelijk zijn de meeste fietscomputer te koppelen aan bijvoorbeeld Strava of Komoot of andere soortgelijke apps?
5. Hoe zit het in het algemeen met de batterijduur? ..........
Met een Garmin Edge Explore 2 vink je al je vragen af.
Die heeft alles, en meer, wat TS en heel wat fietsers/wielertoeristen/.. nodig hebben of ooit zullen gebruiken.
Nothing to defend

christiaan_01
Forum-lid

christiaan_01 05 apr 2023 13:32

Trek 2020 schreef: 05 apr 2023 09:49 Mijn probleem: Als ik een route maak op de Brytonsport.com website, een route van Strava of RouteYou ed. komt de route op de Bryton Active app te staan, maar wil ik “Downloaden naar Toestel” gebruiken om de route op de Bryton 750 te zetten, komt er “Model niet ondersteund” in beeld te staan.
Doe ik iets verkeert of moet ik nog iets activeren. Wie kan me helpen?
Ik heb de Bryton 420e en krijg deze melding alleen als m'n telefoon nog niet via Bluetooth gekoppeld is met de Bryton. Dit kan soms even duren. Wat ook kan helpen is je Bluetooth op je telefoon even opnieuw te (de)activeren en ook de GPS opnieuw aan te zetten.

En check best ook dat je zowel de meest recente app hebt en dat je GPS-toestel geüpdatet is.

Fietsnavigatie
Forum-lid

Fietsnavigatie 05 apr 2023 16:37

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Dit maakt alles een stuk helderder voor mij. In de verschillende berichten lees ik verschillende toestellen. Ik ga die eens op een rijtje zetten en dan zullen we zien welke het gaat worden.

Zoals de meeste terecht door hadden, hoef ik helemaal niet de meest hightech variant die er is. Allerlei snufjes die ideaal zijn voor trainingen hoef ik niet. Ik heb dan ook geen vermogensmeter, hartslagmeter, ... En ik heb daar ook geen behoefte aan.

Waar ik nog wel naar benieuwd ben: kun je op de voorgestelde fietscomputers met navigatie ook gedurende de rit zien hoe hard je fiets en dergelijke statistieken? Ik verwacht eigenlijk dat dit een open deur in trappen is en dat ze het alleen kunnen.

Ik kom vast nog wel een keer in de lucht nadat ik de diverse genoemde modellen beter heb bekeken.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2023 17:49

Fietsnavigatie schreef: 05 apr 2023 16:37 .......
Waar ik nog wel naar benieuwd ben: kun je op de voorgestelde fietscomputers met navigatie ook gedurende de rit zien hoe hard je fiets en dergelijke statistieken? Ik verwacht eigenlijk dat dit een open deur in trappen is en dat ze het alleen kunnen.

Ik kom vast nog wel een keer in de lucht nadat ik de diverse genoemde modellen beter heb bekeken.
Dat kunnen ze inderdaad allemaal.
Ik ben benieuwd welke het uiteindelijk gaat worden.
Nothing to defend

Plaats reactie