functionele vragen(Mont Ventoux inside)
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02
Ik ga volgende maand een poging doen om lid te worden van Le Club des Cinglés du Mont-Ventoux. Dit betekend dus drie maal omhoog (en weer omlaag). Ben helaas alleen, maar zit eigenlijk met een vraagstuk. Wellicht kunnen jullie mij hiermee helpen.
Op de website van dekaleberg is ook een stuk te lezen over verzetten, met een leuke tabel erbij. Maar ik snap deze niet helemaal.
Hieronder 2 regels uit de tabel (er wordt uitgegaan van 80t/min):
gem snelheid 39t voor 34t voor 32t voor 30t voor 26t voor 22t voor
12 km/u 32t 28t 27t 25t 22t 18t
Als ik achter 25 heb en voor kies voor een compact met 50/34 (heb nu 52/42 dubbel), zou dit voldoende moeten zijn? Ik red dan nooit 80t/min maar weet niet of dit daadwerkelijk nodig is?
Ik kan eventueel achter nog kiezen voor een cassette met 28, weet niet of dat aan te raden is.
Of kan ik voor beter voor een tripel kiezen?
Alle input is welkom, mijn enige berg/heuvel ervaring is 150km Amstel Gold race, welke ik vrijwel zonder problemen heb gereden met 52/42 voor en de cassette met 28 achter.
Vriendelijke groet!
Op de website van dekaleberg is ook een stuk te lezen over verzetten, met een leuke tabel erbij. Maar ik snap deze niet helemaal.
Hieronder 2 regels uit de tabel (er wordt uitgegaan van 80t/min):
gem snelheid 39t voor 34t voor 32t voor 30t voor 26t voor 22t voor
12 km/u 32t 28t 27t 25t 22t 18t
Als ik achter 25 heb en voor kies voor een compact met 50/34 (heb nu 52/42 dubbel), zou dit voldoende moeten zijn? Ik red dan nooit 80t/min maar weet niet of dit daadwerkelijk nodig is?
Ik kan eventueel achter nog kiezen voor een cassette met 28, weet niet of dat aan te raden is.
Of kan ik voor beter voor een tripel kiezen?
Alle input is welkom, mijn enige berg/heuvel ervaring is 150km Amstel Gold race, welke ik vrijwel zonder problemen heb gereden met 52/42 voor en de cassette met 28 achter.
Vriendelijke groet!
Ik denk dat je beter kunt kiezen voor de cassette met 28 achter. Zelf heb ik de 30X25 nodig gehad; maar goed ik had dan ook helemaal geen berg/heuvel ervaring.
Waarom zou je de 28 cassette niet monteren?
Waarom zou je de 28 cassette niet monteren?
http://downtheroad.web-log.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02
Omdat die 28 cassette "goedkoop" is, ik weet niet of dit ten koste gaat van andere zaken. Daarmee doel ik niet op de extra grammetjes die het weegt. De 25 cassette is een goede campagnolo. Die andere is van BBB en dat is toch mindere kwaliteit lijkt mij. Maar deze 28 cassette heeft in de Amstel Gold wel zijn werk goed gedaan.
Dus zal wel de 28 worden dan. Ik ben gewoon op zoek naar meningen van anderen en extra informatie
Dus zal wel de 28 worden dan. Ik ben gewoon op zoek naar meningen van anderen en extra informatie
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Ik ken je conditie (zal wel O.K. zijn), gewicht en leeftijd niet, maar onderschat je onderneming niet! Driemaal de Ventoux op is toch iets anders dan de AG. Je moet 68 km (bijna, er zitten een paar "makkelijke" stukjes in het totale parcours) fors klimmen. Het lijkt mij helemaal niet verkeerd om een 28 te monteren, want 34 x 25 zou wel eens nèt te zwaar kunnen blijken te zijn. Volgens de tabel zou je met een 25 zo'n 13,5 km/u gemiddeld moeten kunnen halen, wat in de praktijk betekent dat je hele stukken veel sneller moet gaan. Gaat dat lukken???
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02
Mijn conditie is wel oké denk ik. Mijn gewicht is ietsje te zwaar (ik weeg 78 kilo, ben 1m77) en mijn leeftijd is 24 jaar.
13,5 gemiddeld ga ik niet redden nee, maar het is toch geen probleem als mijn cadans lager ligt dan 80t/min? Ik was eigenlijk van plan om tussen de 12-10km/u omhoog te trappen. Afhankelijk van hoe lekker het gaat.
En ik snap wel dat de AGR iets totaal anders is dan een MV, maar het is nou eenmaal mijn enige andere klim ervaring.
13,5 gemiddeld ga ik niet redden nee, maar het is toch geen probleem als mijn cadans lager ligt dan 80t/min? Ik was eigenlijk van plan om tussen de 12-10km/u omhoog te trappen. Afhankelijk van hoe lekker het gaat.
En ik snap wel dat de AGR iets totaal anders is dan een MV, maar het is nou eenmaal mijn enige andere klim ervaring.
- mountaineer
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 mei 2009 16:26
Wanneer reis ja af TiTaTovenaar.
Volgende maand ga ik ook naar de Mont Ventoux en ook alleen.
Wie weet treffen we elkaar wel.
Volgende maand ga ik ook naar de Mont Ventoux en ook alleen.
Wie weet treffen we elkaar wel.
mountaineer
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02
Ik ben van plan om het weekend van 12 juni omhoog te gaan. Hoogstwaarschijnlijk ga ik woensdag 9 juni van huis, om in Frankrijk ergens te overnachten als tussenstop. Daarna door naar Bedoin. Daar heb ik een aardig hotel gevonden, denk ik, L'escapade. Geen idee of daar ervaringen mee zijn, maar moet nog wel boeken. Ik denk echter dat het rond deze tijd geen storm zal lopen met reserveringen. Anders moet ik een ander hotel/appartementencomplex zoeken.
Ik zal hoogstwaarschijnlijk te herkennen zijn aan een zwarte helm, een Spar wielershirt, een zwarte Assos broek en een titanium racefiets! Wie weet tot daar!
Ik zal hoogstwaarschijnlijk te herkennen zijn aan een zwarte helm, een Spar wielershirt, een zwarte Assos broek en een titanium racefiets! Wie weet tot daar!
- mountaineer
- Forum-lid
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 27 mei 2009 16:26
Ik reis pas 13 juni af en blijf tot 19 juni. Verblijf in een hotel in Le Barroux.
mountaineer
-
- Forum-lid
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 12 feb 2010 16:02
Ik heb zojuist mijn hotel geboekt, ik vraag me af wat moeilijker is, de Ventoux 3 maal beklimmen of een kamer boeken! Mijn Frans is ook maar van hogeschool niveau en het viel allemaal niet mee, haha.. Wat ernstig was dit zeg.
Kies maar voor de 28, vind ik ook nuttig voor de cinglé . Vorig jaar had ik 34/27 als kleinste en heb die toch nu en dan kunnen gebruiken toen.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48
De Kale Berg geeft ook tabellen tav vermogen (op basis van snelheid op het vlakke) en klimsnelheid; wat was je tijd/ snelheid bij de 150 KM AGR (en ws nog belangrijker, hoe hard rijd je alleen op het vlakke)?
Die tabellen zijn een aardige indicatie voor een (normale) eindtijd. Vergeet niet dat je na de eerste poging nog 2 keer omhoog moet; tel dus per poging maar 15 a 20 % tijd op ten opzichte van een normale beklimming.
Die 28 lijkt me dus iig geen luxe en zelfs een triple is het overwegen waard. De klimmetjes in Limburg zijn hier en daar best steil maar met een korte krachtsexplosie nog wel te overbruggen; echt niet te vergelijken met een klim van pm 20km.
Begin iig met de zwaarste beklimming (Malaucene en Bedoin schelen niet veel) en doe Sault als laatste.
Nog een tip: zorg voor een "volgauto".
Die tabellen zijn een aardige indicatie voor een (normale) eindtijd. Vergeet niet dat je na de eerste poging nog 2 keer omhoog moet; tel dus per poging maar 15 a 20 % tijd op ten opzichte van een normale beklimming.
Die 28 lijkt me dus iig geen luxe en zelfs een triple is het overwegen waard. De klimmetjes in Limburg zijn hier en daar best steil maar met een korte krachtsexplosie nog wel te overbruggen; echt niet te vergelijken met een klim van pm 20km.
Begin iig met de zwaarste beklimming (Malaucene en Bedoin schelen niet veel) en doe Sault als laatste.
Nog een tip: zorg voor een "volgauto".
Frits