Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merida of Cube

Maikie
Forum-lid

Maikie 17 jul 2023 21:55

Voor de liefhebbers hier de data van mijn avondrondje, fietsnavigatie met hartslagmeter waren binnen dus kon ik meteen even testen. FTP klopt niet, dit was een basisinstelling die op standaard stond. Schatting van strava is 155 maar dat lijkt me te hoog, heb nu namelijk bijna een uur gereden en verdeeld over de rit voor mij zeker voor 90-95% van mijn max. Heb dit rondje bijna 2x de afstand gereden van de afgelopen keren en tegen het einde zat ik er echt doorheen, kreeg o.a. kramp in mijn rechter kuit.

Afbeelding

Om het nog een beetje on topic te houden, zou ik met een racefiets nog iets sneller gaan? Sneller mogelijk wel vanwege de houding maar wattage is wattage toch?

Waar ik voor de rest voornamelijk benieuwd naar ben is hoe ik nu verder moet, ik denk dat ik daarvoor in een ander deel van het forum moet zijn maar misschien iemand die al wat tips kan geven.

Tim van Wielerhub
Forum-lid
Contact

Tim van Wielerhub 18 jul 2023 09:07

Maikie schreef: 17 jul 2023 21:55 Om het nog een beetje on topic te houden, zou ik met een racefiets nog iets sneller gaan? Sneller mogelijk wel vanwege de houding maar wattage is wattage toch?
Wattage blijft wattage inderdaad, maar het gaat er om hoe efficient je je kracht kunt inzetten. Om met dezelfde hoeveelheid watts sneller te fietsen kun je over meerdere vlakken voordeel behalen: aerodynamica verhogen (frontaal oppervlakte verkleinen, betere luchtstroom), rolweerstand verbeteren en gewicht verlagen. Een (betere) racefiets biedt over het algemeen voordelen op al deze vlakken!

Om jezelf beter te maken zou je een trainingsschema voor wielrennen kunnen gaan volgen. Op die manier hoef je niet zelf te bedenken wat voor training je kan gaan doen en zal je toch resultaat halen!
Onderweg naar 10.000 kilometers in 2025

Maikie
Forum-lid

Maikie 18 jul 2023 15:10

Ik heb inmiddels een account gemaakt bij join, ik ga de komende 2 weken even bekijken hoe dat bevalt. Ik snap alleen niet dat ik er aan het einde van de rit zo doorheen zit maar de volgende dag toch geen spierpijn heb, ik zou meteen weer op de fiets willen stappen

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 jul 2023 15:26

Ga eerst werken aan een solide basis en daarna uitbouwen.
Wat betreft wattage is de kracht/druk die je uitoefent op een soort rekstokje in pedaalas-cranck of cranckas hoe meer deze verbuigd hoe meer kracht je zet.
Als je 200 watt trapt met wk 4 mee rij je 32km/u. trap je 200 watt met wk 4 tegen dan rij je 18km/u.
Rustig aan dan komt het vanzelf goed.
Als voorbeeld rij ik vandaag 31.2 gem,maar wat zeg dit?
Toevallig vandaag 3 blokjes van 10 min iets boven mijn drempelwaarde.
Zie rondes naar de verschillen.https://www.strava.com/activities/9473447769/laps
Bijlagen
IMG_9531.png
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2023 21:55

Gewoon gaan fietsen in plaats van alles kapot te analyseren.
Fietsen moet in eerste instantie en zeker in het begin gewoon leuk zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 18 jul 2023 23:34

Lcsmet schreef: 18 jul 2023 21:55 Gewoon gaan fietsen in plaats van alles kapot te analyseren.
+1
Fietsen als recreant moet in de eerste plaats ontspanning zijn.
Als beginnend fietser moet je vooral leren genieten.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 19 jul 2023 10:19

Mijn tip is om je snelheid niet zichtbaar te hebben tijdens het fietsen maar je wattage.
Snelheid doet er eigenlijk niet toe want op een dag met veel wind moet je veel harder werken voor dezelfde snelheid.
Op dit moment is de afstand die je kunt afleggen veel belangrijker dan je snelheid. En nog belangrijker is natuurlijk het plezier.
Liever een rit van 25km op lagere snelheid dan eentje van 15km op hogere snelheid.
Je moet tijdens het fietsen gewoon kunnen praten. Lukt dat niet dan ga je waarschijnlijk te snel.
Vertrouw er maar op dat die snelheid vanzelf komt als je meer gaat fietsen. Dat is namelijk echt zo.
Fietsen is echt met name heel veel doen en dat duurt langer dan een jaar. Dus gun jezelf die tijd.
Accepteer dat en het voordeel is dat je dus heel lang een progressie zult zien.

Zelf word ik ook altijd heel gelukkig van cijfertjes dus ik herken het denk ik helemaal.
Voor mij zit de lol van het fietsen zeker voor een stuk in cijfertjes en dat soort dingen.
Maar hou goed in de gaten dat niet gaat om hoe je vandaag fietst maar om hoe je over drie maanden fietst. Bekijk je cijfers daarom ook over de langere termijn.
Daarmee wil ik zeggen dat als je aan het fietsen bent en iemand komt voorbij dat je die persoon lekker kunt laten gaan als jij die dag gewoon rustig wilde fietsen.
Qua cijfertjes kun je namelijk ook andere doelen stellen zoals proberen 25km te fietsen.
Als dat lukt kun je proberen de ontkoppeling onder de 5% te houden. (ontkoppeling is het oplopen van je hartslag bij gelijk vermogen)
Dat is namelijk een graadmeter voor je duurconditie.

Als je strava gebruikt dan kun je ook Veloviewer overwegen. Is betaald en kost je geloof ik 10 pond per jaar. Dan kun je proberen zoveel mogelijk tegeltjes te halen of je vierkant en cluster zo groot mogelijk te krijgen. Dat heeft mij gemotiveerd om vaker op de fiets te stappen en nieuwe wegen te ontdekken.
Als je echt van analyse houdt dan is intervals.icu ook leuk. Daar zit de ontkoppeling ook al in verwerkt maar zie je ook goed hoe je trainingsbelasting is.

Heel veel plezier in ieder geval.
Volgens mij ga je een mooie ontdekkingstocht maken. Je gaat op de fiets nieuwe plekken ontdekken en je conditie zal vooruit gaan. Mooi vooruitzicht!!

Maikie
Forum-lid

Maikie 19 jul 2023 11:02

patrickvb schreef: 18 jul 2023 23:34
Lcsmet schreef: 18 jul 2023 21:55 Gewoon gaan fietsen in plaats van alles kapot te analyseren.
+1
Fietsen als recreant moet in de eerste plaats ontspanning zijn.
Als beginnend fietser moet je vooral leren genieten.
Genieten is het vooralsnog niet, eerder afzien, maar we doen het tenslotte ook ergens voor, hopelijk om over enkele maanden wel te kunnen genieten, al zal de uitdaging er natuurlijk altijd zijn.
bakboord1 schreef: 19 jul 2023 10:19 Mijn tip is om je snelheid niet zichtbaar te hebben tijdens het fietsen maar je wattage.
Snelheid doet er eigenlijk niet toe want op een dag met veel wind moet je veel harder werken voor dezelfde snelheid.
Op dit moment is de afstand die je kunt afleggen veel belangrijker dan je snelheid. En nog belangrijker is natuurlijk het plezier.
Liever een rit van 25km op lagere snelheid dan eentje van 15km op hogere snelheid.
Je moet tijdens het fietsen gewoon kunnen praten. Lukt dat niet dan ga je waarschijnlijk te snel.
Vertrouw er maar op dat die snelheid vanzelf komt als je meer gaat fietsen. Dat is namelijk echt zo.
Fietsen is echt met name heel veel doen en dat duurt langer dan een jaar. Dus gun jezelf die tijd.
Accepteer dat en het voordeel is dat je dus heel lang een progressie zult zien.

Zelf word ik ook altijd heel gelukkig van cijfertjes dus ik herken het denk ik helemaal.
Voor mij zit de lol van het fietsen zeker voor een stuk in cijfertjes en dat soort dingen.
Maar hou goed in de gaten dat niet gaat om hoe je vandaag fietst maar om hoe je over drie maanden fietst. Bekijk je cijfers daarom ook over de langere termijn.
Daarmee wil ik zeggen dat als je aan het fietsen bent en iemand komt voorbij dat je die persoon lekker kunt laten gaan als jij die dag gewoon rustig wilde fietsen.
Qua cijfertjes kun je namelijk ook andere doelen stellen zoals proberen 25km te fietsen.
Als dat lukt kun je proberen de ontkoppeling onder de 5% te houden. (ontkoppeling is het oplopen van je hartslag bij gelijk vermogen)
Dat is namelijk een graadmeter voor je duurconditie.

Als je strava gebruikt dan kun je ook Veloviewer overwegen. Is betaald en kost je geloof ik 10 pond per jaar. Dan kun je proberen zoveel mogelijk tegeltjes te halen of je vierkant en cluster zo groot mogelijk te krijgen. Dat heeft mij gemotiveerd om vaker op de fiets te stappen en nieuwe wegen te ontdekken.
Als je echt van analyse houdt dan is intervals.icu ook leuk. Daar zit de ontkoppeling ook al in verwerkt maar zie je ook goed hoe je trainingsbelasting is.

Heel veel plezier in ieder geval.
Volgens mij ga je een mooie ontdekkingstocht maken. Je gaat op de fiets nieuwe plekken ontdekken en je conditie zal vooruit gaan. Mooi vooruitzicht!!
Leuke reactie!
Gisteren de 1e officiele training gedaan (nog een beetje aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt met al die verschillende apps) en daarbij staat snelheid niet in beeld, dat is puur focussen op vermogen en cadans, echter daar had ik wel een probleem, want in de ene versnelling was het vermogen te laag en de cadans te hoog, maar 1 versnelling hoger was het vermogen juist weer te hoog en de cadans te laag, dus ik wist niet goed was ik daar nou mee aan moest.

Op een gegeven moment moest ik een viaduct oprijden en zelfs in de laagste versnelling trapte dit nog best zwaar, ik dacht hoe moeten die mannen in de tour in de bergen wel niet afzien :)

Ik zal de apps die je noemde later vandaag even bekijken

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 jul 2023 12:05

Wat heb je als doel ingegeven bij join?
Je rijd met een vermogensmeter,maar weet je je eigen waardes?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 19 jul 2023 12:40

Doe alsjeblieft geen ftp-test op de openbare weg.
Het hele protocol afwerken met goede warming up en cooling down is ongeveer een uur en dat is wat je nu ongeveer fietst.
De kans op ongelukken wordt dan wel erg groot. (Ik spreek uit ervaring helaas)
Probeer eerst je basisconditie een stap verder te krijgen en zorg dat je plezier krijgt in het fietsen.

Het mooie aan intervals.icu is dat deze ook een ftp berekent op basis van een kortere maximale inspanning.
Voor een 5 minuten interval is deze al gelijk aan de uitkomst van een ramp test en daarmee al betrouwbaar genoeg om je zones in te stellen.
Voor join is het goed je zones te kennen maar verder zou ik deze zones alleen gebruiken om niet te hard te fietsen. Die neiging heb je zeker in het begin nogal.
Als je basis er een beetje is zou ik beginnen met geporaliseerd trainen. Dan ga je je powermeter meer gebruiken. Maar echte intervaltrainingen buiten vind ik heel lastig. De korte intervallen doe ik op een indoortrainer. Mijn vermogens meter gebruik ik het vaakst om goed in mijn zone te blijven bij een rustige duurtraining.

Maikie
Forum-lid

Maikie 19 jul 2023 23:00

nijkie schreef: 19 jul 2023 12:05 Wat heb je als doel ingegeven bij join?
Je rijd met een vermogensmeter,maar weet je je eigen waardes?
FTP verhogen.

Ik heb nog geen FTP test gedaan maar ik heb hem op 100 gezet. Volgens Strava zou ik op 155 zitten maar als ik voel hoe snel de benen verzuren als ik net boven de 100 watt kom betwijfel ik of dat klopt en daarom op 100 gezet
bakboord1 schreef: 19 jul 2023 12:40 Doe alsjeblieft geen ftp-test op de openbare weg.
Het hele protocol afwerken met goede warming up en cooling down is ongeveer een uur en dat is wat je nu ongeveer fietst.
De kans op ongelukken wordt dan wel erg groot. (Ik spreek uit ervaring helaas)
Probeer eerst je basisconditie een stap verder te krijgen en zorg dat je plezier krijgt in het fietsen.

Het mooie aan intervals.icu is dat deze ook een ftp berekent op basis van een kortere maximale inspanning.
Voor een 5 minuten interval is deze al gelijk aan de uitkomst van een ramp test en daarmee al betrouwbaar genoeg om je zones in te stellen.
Voor join is het goed je zones te kennen maar verder zou ik deze zones alleen gebruiken om niet te hard te fietsen. Die neiging heb je zeker in het begin nogal.
Als je basis er een beetje is zou ik beginnen met geporaliseerd trainen. Dan ga je je powermeter meer gebruiken. Maar echte intervaltrainingen buiten vind ik heel lastig. De korte intervallen doe ik op een indoortrainer. Mijn vermogens meter gebruik ik het vaakst om goed in mijn zone te blijven bij een rustige duurtraining.
Bedankt voor de tip. Gepolariseerd trainen moet ik me even over inlezen, heb ik nog niet van gehoord. Van de training gisteren nu wel een beetje spierpijn maar niet op een goede manier heb ik het idee, beetje op de plek waar ik ook kramp kreeg de dag ervoor van de 18km rit dus ik denk net een beetje geforceerd. Zou morgen weer moeten maar als ik het nog voel sla ik nog maar een dagje over misschien

Maikie
Forum-lid

Maikie 20 jul 2023 22:06

Wauw! Vandaag toch gaan fietsen, mijn vrouw is mee geweest op de elektrische fiets, en deze keer was het toch al wel genieten, het ging me zo gemakkelijk af deze keer, we kwamen echter nog wel op een onverhard stuk en moesten best wel een eindje door het bos, beetje los zand, veel hobbels, maar het was gewoon leuk, kon zelf in het bos de cadans aanhouden en daarbij heel de tijd rond de 150W zonder er last van te hebben

Zie hier ook nog de vermogenscurve uit strava van deze rit vergeleken met de 1e 3 ritten. Een hele vooruitgang
Afbeelding

Om het ook maar weer even bij het topic te houden, ik krijg vanaf 3/4 van de rit regelmatig kramp aan de bovenkant van mijn kuiten (beide kanten) dit gebeurd bij het omhoog komen van de trappers, niet bij het afzetten, heeft dat met een afstelling te maken of is dat weer gewoon gewenning, ik twijfel namelijk of ik de fiets wel om moet gaan ruilen

Plaats reactie