bakboord1 schreef: ↑19 jul 2023 10:19
Mijn tip is om je snelheid niet zichtbaar te hebben tijdens het fietsen maar je wattage.
Snelheid doet er eigenlijk niet toe want op een dag met veel wind moet je veel harder werken voor dezelfde snelheid.
Op dit moment is de afstand die je kunt afleggen veel belangrijker dan je snelheid. En nog belangrijker is natuurlijk het plezier.
Liever een rit van 25km op lagere snelheid dan eentje van 15km op hogere snelheid.
Je moet tijdens het fietsen gewoon kunnen praten. Lukt dat niet dan ga je waarschijnlijk te snel.
Vertrouw er maar op dat die snelheid vanzelf komt als je meer gaat fietsen. Dat is namelijk echt zo.
Fietsen is echt met name heel veel doen en dat duurt langer dan een jaar. Dus gun jezelf die tijd.
Accepteer dat en het voordeel is dat je dus heel lang een progressie zult zien.
Zelf word ik ook altijd heel gelukkig van cijfertjes dus ik herken het denk ik helemaal.
Voor mij zit de lol van het fietsen zeker voor een stuk in cijfertjes en dat soort dingen.
Maar hou goed in de gaten dat niet gaat om hoe je vandaag fietst maar om hoe je over drie maanden fietst. Bekijk je cijfers daarom ook over de langere termijn.
Daarmee wil ik zeggen dat als je aan het fietsen bent en iemand komt voorbij dat je die persoon lekker kunt laten gaan als jij die dag gewoon rustig wilde fietsen.
Qua cijfertjes kun je namelijk ook andere doelen stellen zoals proberen 25km te fietsen.
Als dat lukt kun je proberen de ontkoppeling onder de 5% te houden. (ontkoppeling is het oplopen van je hartslag bij gelijk vermogen)
Dat is namelijk een graadmeter voor je duurconditie.
Als je strava gebruikt dan kun je ook Veloviewer overwegen. Is betaald en kost je geloof ik 10 pond per jaar. Dan kun je proberen zoveel mogelijk tegeltjes te halen of je vierkant en cluster zo groot mogelijk te krijgen. Dat heeft mij gemotiveerd om vaker op de fiets te stappen en nieuwe wegen te ontdekken.
Als je echt van analyse houdt dan is intervals.icu ook leuk. Daar zit de ontkoppeling ook al in verwerkt maar zie je ook goed hoe je trainingsbelasting is.
Heel veel plezier in ieder geval.
Volgens mij ga je een mooie ontdekkingstocht maken. Je gaat op de fiets nieuwe plekken ontdekken en je conditie zal vooruit gaan. Mooi vooruitzicht!!