Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Merida of Cube

Maikie
Forum-lid

Maikie 14 jul 2023 19:22

Hallo allemaal,

Dit titel is misschien niet helemaal juist en misschien ook niet helemaal in het juiste kanaal omdat ik al een fiets heb gekocht, echter twijfel ik of ik hem niet moet ruilen voor een andere fiets.

Laat ik er even mee beginnen dat ik totaal geen fietservaring heb en de afgelopen 10 jaar echt stil heb gezeten, is het niet vanwege een kantoorbaan met hele lange dagen dan is het wel in de avond op de bank voor de tv, dus ik vond het nu tijd om in actie te komen en fietsen leek me een goede optie.

Ik twijfelde tussen de Merida Speeder 400 en een Cube Nulane PRO, in de winkel deden ze echter zeer hun best om me te overtuigen om voor de Merida te gaan, niet alleen omdat die levenslang garantie op het frame zou geven maar ook omdat ik meer dan 80% op de weg zal rijden en de Merida daar qua vertanding beter op aansluit (zou met de Nulane tekort kunnen komen).

Ik volgde hun advies dus maar op, zonder me echt opgemeten te hebben stond ik binnen no-time buiten met een Merida Speeder 400 in de maat S/M. Persoonlijk dacht ik een S nodig te hebben (1.70 met een binnen been lengte van 81cm (boekmethode), in een andere winkel meten ze 84cm), maar volgens de verkoper viel het frame klein en had ik die maat wel nodig.

Ik heb nu 2 dagen achter elkaar een half uur gefietst, ik weet dat mijn conditie uiterst slecht is maar al na een kilometer voelen mijn benen helemaal verzuurd aan, al kan ik met dat gevoel echter wel de 10km volmaken. Ik heb nog geen hartslagmeter maar qua gevoel zit die rond de 160, ik ben namelijk totaal niet buiten adem en kan nog gewoon praten. Ik heb al wel een vermogensmeter en over de 10km kom ik gemiddeld op +- 87 Watt. Na me wat verdiept te hebben in de afstellingen van een fiets blijkt dat mijn zadel eigenlijk bijna 5 cm hoger zou mogen, echter ik kom nu al maar net aan de grond, dus ik vraag me af of dat komt door de framemaat of gewoon door de geometrie.

De fiets komt van 12gobike en mag binnen 10 dagen geruild worden, de Nulane PRO sloot niet goed aan maar ik twijfel er aan of ik dan misschien niet beter voor een Cube Nulane SLX kan gaan, of zeggen jullie het is niet erg dat je niet bij de grond kunt en je conditie is gewoon zo slecht dat je even een paar weken zult moeten oefenen om van dat gevoel af te komen.

Excuses voor het lange verhaal

chris80
Forum-lid

chris80 14 jul 2023 22:28

Wat betreft de zadelhoogte, als je nu al bijna niet bij de grond komt moet die zeker niet hoger (waar baseer jij op dat die hoger zou moeten?).

Verzuurde benen klinkt als nog geen conditie en staat los van de maat fiets.

Of je de juist maat hebt durf ik niet te zeggen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 14 jul 2023 22:39

Vreemd verhaal waar vanaf afstand weinig chocolade van te maken is.
De maat kan ik niet beoordelen vanaf hier. Mijn maten zijn totaal anders dus ik heb ook geen referentie.

Maar de verzuring zo snel bij zo’n laag vermogen vind ik echt niet normaal. 87 watt moet iedereen makkelijk kunnen fietsen zonder verzuring. Heb je hier bijv. ook op je stadsfiets last van?
Zolang je gewoon kunt praten tijdens het fietsen ga je niet te hard. Dus dat is goed.

Als je twijfelt zou ik zeker terug gaan. Ga dan op een moment waarvan je kunt verwachten dat het heel rustig is.

Maikie
Forum-lid

Maikie 14 jul 2023 22:57

Beiden in ieder geval alvast bedankt voor de reactie.
chris80 schreef: 14 jul 2023 22:28 Wat betreft de zadelhoogte, als je nu al bijna niet bij de grond komt moet die zeker niet hoger (waar baseer jij op dat die hoger zou moeten?).

Verzuurde benen klinkt als nog geen conditie en staat los van de maat fiets.

Of je de juist maat hebt durf ik niet te zeggen.
Op basis van de formule binnenbeen lengte * 1.09 dan kom ik op 89,4cm (hart trapas). Ik heb zojuist ook een online bikefit gedaan, moest daar wel van een racefiets met racestuur uitgaan en dan komt de zadelhoogte op 71,2 (hart crank). Momenteel staat mijn zadel op 68 vanaf hart crank gemeten en 85,5 vanaf hart trapas. Ik heb een beter gevoel bij de bikefit uitkomst dus zadel wil ik +- 3 cm hoger zetten
Afbeelding
bakboord1 schreef: 14 jul 2023 22:39 Vreemd verhaal waar vanaf afstand weinig chocolade van te maken is.
De maat kan ik niet beoordelen vanaf hier. Mijn maten zijn totaal anders dus ik heb ook geen referentie.

Maar de verzuring zo snel bij zo’n laag vermogen vind ik echt niet normaal. 87 watt moet iedereen makkelijk kunnen fietsen zonder verzuring. Heb je hier bijv. ook op je stadsfiets last van?
Zolang je gewoon kunt praten tijdens het fietsen ga je niet te hard. Dus dat is goed.

Als je twijfelt zou ik zeker terug gaan. Ga dan op een moment waarvan je kunt verwachten dat het heel rustig is.
Ik heb geen stadsfiets maar als ik de elektrische fiets van mijn zoon pak en die niet aan zet heb ik hier ook zo snel last van inderdaad. Volgens de hartslag kan ik wel harder alleen de benen willen dus niet mee, gemiddeld kom ik op 20km/h uit op dit moment.

Vandaag niet gefietst, misschien morgen nog een dag rusten en dan zondag eens kijken of er al wat verbetering merkbaar is

Djemz
Forum-lid

Djemz 14 jul 2023 23:06

Verzuring op zo een laag wattage en maar 10 km kunnen fietsen vind ik toch ook wel heel bizar. Kan ook niet met de afstelling te maken hebben, maar dan was het toch echt wel heel erg nodig om iets aan je conditie te doen.

Toen ik begon kon ik toch direct al 40 km fietsen aan een 26 km/h gemiddeld met een fiets die eigenlijk 2 maten te klein was. Ik had wel altijd krachttraining gedaan, maar dat helpt ook niet veel op conditioneel vlak.

Misschien je cadans eens een stuk verhogen? Je trapt waarschijnlijk veel te traag waardoor je beenspieren veel te vlug vermoeid geraken.
Cadans is ideaal op 90-95 rpm, dat is in het begin even wennen.
Wat is je gemiddelde cadans nu?

Maikie
Forum-lid

Maikie 14 jul 2023 23:14

Djemz schreef: 14 jul 2023 23:06 Verzuring op zo een laag wattage en maar 10 km kunnen fietsen vind ik toch ook wel heel bizar. Kan ook niet met de afstelling te maken hebben, maar dan was het toch echt wel heel erg nodig om iets aan je conditie te doen.

Toen ik begon kon ik toch direct al 40 km fietsen aan een 26 km/h gemiddeld met een fiets die eigenlijk 2 maten te klein was. Ik had wel altijd krachttraining gedaan, maar dat helpt ook niet veel op conditioneel vlak.

Misschien je cadans eens een stuk verhogen? Je trapt waarschijnlijk veel te traag waardoor je beenspieren veel te vlug vermoeid geraken.
Het rondje is 10km, ik denk dat 5km extra zeker wel zou moeten kunnen met dezelfde snelheid, daarna zal het wat minder worden. Ik kom uit op een gemiddelde cadans van 80.

Morgen eens kijken voor een hartslagmeter dan hebben we nog wat extra data om te analyseren.

Ter info:
Op basis van de meting is een stack range tussen 505-565 en een reach van 330 - 380 aanbevolen

Als ik kijk naar de geometrie van de Merida, dan valt de reach ver buiten de range en zit de stack tegen de max aan
Afbeelding
Afbeelding

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 15 jul 2023 06:02

Haal je cadans en wattage niet door elkaar?
Eerst zeg je 87 watt en nu een cadans van 80.

Want het lijkt me sterk dat op een merida speeder 400 een wattage meter zit.

Maikie
Forum-lid

Maikie 15 jul 2023 07:24

Gerwin89 schreef: 15 jul 2023 06:02 Haal je cadans en wattage niet door elkaar?
Eerst zeg je 87 watt en nu een cadans van 80.

Want het lijkt me sterk dat op een merida speeder 400 een wattage meter zit.
Nee die haal ik niet door elkaar, ik heb er een 4iiii powermeter op laten monteren
Afbeelding

buddo
Forum-lid

buddo 15 jul 2023 07:58

Voor de zadelhoogte, waar kom je op uit als je je hak op het pedaal zet en dan het been gestrekt houdt? Op het laagste pedaal uiteraard.

Ik heb verder dezelfde lengte, zou misschien eens kunnen kijken bij mijn eigen fietsen, maar mij eerste beeld bij de Merida is dat het een lang en hoog frame is. Het zou mij niet passen, maar ik zit ook dieper dan jij.

Welke regio woon je?

Djemz
Forum-lid

Djemz 15 jul 2023 07:59

Maikie schreef: 14 jul 2023 23:14
Djemz schreef: 14 jul 2023 23:06 Verzuring op zo een laag wattage en maar 10 km kunnen fietsen vind ik toch ook wel heel bizar. Kan ook niet met de afstelling te maken hebben, maar dan was het toch echt wel heel erg nodig om iets aan je conditie te doen.

Het rondje is 10km, ik denk dat 5km extra zeker wel zou moeten kunnen met dezelfde snelheid, daarna zal het wat minder worden. Ik kom uit op een gemiddelde cadans van 80.

Morgen eens kijken voor een hartslagmeter dan hebben we nog wat extra data om te analyseren.

Ter info:
Op basis van de meting is een stack range tussen 505-565 en een reach van 330 - 380 aanbevolen

Als ik kijk naar de geometrie van de Merida, dan valt de reach ver buiten de range en zit de stack tegen de max aan
Afbeelding
Afbeelding
Breng je cadans eens naar een 90 rpm en kijk eens of dat niet beter voelt. Want 80 is een cadans waar je een zware klim mee doet en geen tandjes meer over hebt.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jul 2023 08:08

bakboord1 schreef: 14 jul 2023 22:39 ..
Maar de verzuring zo snel bij zo’n laag vermogen vind ik echt niet normaal. 87 watt moet iedereen makkelijk kunnen fietsen zonder verzuring. ...............

Als je echt jaren niets gedaan hebt, een beetje overgewicht en weinig aanleg hebt zou ik dat niet durven zeggen.
Een collega van mij hebben ze na een fietsproef moeten bijbrengen en hij had de 100 Watt zelfs niet gehaald.

Inderdaad, als je twijfelt gewoon eens teruggaan naar de winkel.

Wat je wel kan doen, mocht dat nog niet gedaan zijn.
Hieronder wat algemeenheden en heel rudimentaire methode om jezelf een begin van "goed" op je fiets te zetten.
Het echte fijnregelen kan dan achteraf nog altijd maar dan zie en voel je direct al of je fiets in j-de maat die je nu hebt een goede basis is.
1) Zet je plaatjes juist, de bal van je voet juist in het midden van je pedaalas.
Zet je op je fiets,
2) Zadelstand in de lengte: Linkerpedaal helemaal naar voor, je linkervoet inklikken en dan moet de loodlijn vanaf de achterkant van je knieschijf door het midden van je pedaalas gaan. Dit kan je afregelen door je zadel naar voor of achter te zetten.
3) Zadelstand in de hoogte: Linkerpedaal helemaal naar beneden en dan moet je met gestrekt been met je hiel op je pedaal kunnen staan.

PS, als jij je daar comfortabeler bij voelt mag je ook je rechtervoet/-been/-pedaal gebruiken. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 jul 2023 08:24

Hoe kom je erbij om met een vermogensmeter te gaan rijden?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie