Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

a_v
Forum-lid

a_v 03 mar 2025 12:05

leon1 schreef: 02 mar 2025 15:34 Teveel risico dat als er een keer iets kapot gaat er geen vervangende onderdelen zijn. En als die er wel zijn ze de hoofdprijs kosten.
Ja goed punt. Al lijkt me dat met elektronica sowieso wel een vraagteken, al zullen de hogere volumes van Shimano dat wat verzachten.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 mar 2025 12:08

Nou.... Shimano kan nog tegen vallen op je vakantie met een accu, bekabeling, niet alles dat op elkaar pas etc.
Bij Sram is alles uitwisselbaar. Desnoods combineer je een Red linker shifter met Force links en achter een XX1 derrie.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2025 12:09

Sowiso is Shimano en SRAM op elke straathoek verkrijgbaar. Op vakantie beter duur dan niet te koop.
En bij Shimano past ook alle 11sp gewoon op elkaar en alle 12sp ook onderling.
Less is bore

a_v
Forum-lid

a_v 03 mar 2025 12:16

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 11:52 Ik ben ook van mening hoe simpeler je iets maakt hoe beter.
Rijd je een sram derrie plat, die kan elke leek met 1 inbusje vervangen op vakantie en vrijwel elke LBS heeft wel een derrie op voorraad.

Sta je met je Campa..... veel succes. De kans is miscchien klein, maar de impact wel hoog.
Niemand om je heen die iets weet.

Dat helpt gewoon niet met de verkoop ervan. Terwijl ik die Ekar groep misschien wel de beste vind als ik er zo naar kijk.
Goed verhaal ik heb nog nooit met een gravelgroep gereden :-)
Hoe vaak heb jij je derailleur nou gesloopt op vakantie? Ik nog nooit in de 20 jaar dat de fiets (meestal) meegaat... en in 1995 ging je argument misschien nog op (al was Campa toen nog beter te verkrijgen), tegenwoordig staat er ook in de uithoeken van Frankrijk en Italië binnen een paar dagen een pakketbezorger voor de deur. Bij jou als je een beetje handig bent of bij de lokale fietsenmaker (als die in de buurt van je vakantieadres zit want ook dat is geen zekerheidje meer).

En het is geen hogere wiskunde hè, elke derailleur werkt in de basis hetzelfde. Ook de Ekar-derailleur zet je met een simpele inbus vast...

Ik kwam er een keer op mijn vakantieadres in Midden-Frankrijk achter dat mijn cassette toch echt te ver heen was. Via Decathlon.fr een nieuwe besteld en op de tweede werkdag na de bestelling stonden ze voor de deur. En dat was écht in de middle of nowhere, het dichtstbijzijnde stadje van enige betekenis was een half uur rijden (en zelfs dat was een gat, al zat er wel een fietsenmakertje maar die was 4 weken met zomervakantie...).

daniel1975 schreef: 03 mar 2025 12:09 En bij Shimano past ook alle 11sp gewoon op elkaar en alle 12sp ook onderling.
Volgens mij zijn we ernstig af aan het dwalen maar dat geldt voor Campa net zo goed volgens mij.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 mar 2025 13:30

Wat rijd je kapot op vakantie? Een band, een spaak of een ketting? Dat is allemaal universeel en er worden volgens mij meer Campa/Fulcrum wielen verkocht dan Shimano.
Sloop je een derailleur, dan is het toch huilen en honderden euro's kwijt. of je dan 50 of 100km moet rijden maakt ook niks uit. Op vakantie rijden mensen ook makkelijk 100km voor een museum, pretpark of strandje.

Het probleem zit ook helemaal niet bij SR, maar op Ultegra niveau. Dat is nu voor velen al het luxe segment en Chorus en die halve SR-groep zijn dan echt te zwaar en te duur.

Dat mensen het niet kopen omdat de rest meer aan marketing doet, klopt. helaas wordt het van marketing nog duurder en dan moeten ze wel zeker weten dat het aanslaat.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 mar 2025 14:19

@a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.

Ik zie het ook niet als zo,n probleem. Maar we onderzoeken meer waarom Campa niet verkoopt.
Is dat voorraad en dreunt dat zo lang na? Is het imago? Is het kwaliteit/functionaliteit
Geld is het niet iig en uiterlijk ook niet, daar ben ik zeker van.

Het is veelal eerste montage denk ik (want campa bijna nooit meer is). Dus misschien wel OEM te duur?
Of komt dat door de leverproblemen dat fabrikanten geen campa meer monteren?

Marketing is gewoon belangrijk, daar zijn we gewoon heel gevoelig voor. Ook al denkt de individu vaak van niet

leon1
Forum-lid

leon1 03 mar 2025 14:31

Bij R2 bike is een WRL S groep met accu's en NL-BTW €2600 en een beetje. Not bad. Als deze prijzen er aan het einde van het jaar ook nog zijn dan is er wel een grote kans dat er een WRL groep op de Blade komt. Ik moest in het begin wel even wennen aan het design maar alles went. Dat zie je maar weer. :lol:
Ride bikes, not tanks!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2025 14:38

Rotste wat mij ooit overkwam was een kapotte remklauw op de mtb. Koste in Frankrijk wel wat moeite om dat op korte termijn gefixt te krijgen (nieuwe caliper monteren + ontluchten).
Less is bore

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 03 mar 2025 15:14

Maar nu gaat het over de vakantie. Ik heb dan gewoon de basis gereedschappen zelf mee. Nog nooit een probleem gehad daardoor.
Grootste probleem heb je tijdens een evenement, maar dat geldt gelijk ook voor Sram. Alleen Shimano wordt maar volledig ondersteund tijdens de meeste evenementen. Ik heb bijvoorbeeld verschillende deelnemers tijdens de Maratona en Amstel gold race in de problemen zien komen met lege accu s en batterijen bij Sram.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2025 16:25

Ik heb ook altijd basisset (XL) in de auto. Maar ontluchting zit daar niet bij, lagerpers ook niet :mrgreen:
Niet-volle accu's is gewoon dom, ongeacht het merk :lol:
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2025 00:14

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 14:19 @a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.

Ik zie het ook niet als zo,n probleem. Maar we onderzoeken meer waarom Campa niet verkoopt.
Is dat voorraad en dreunt dat zo lang na? Is het imago? Is het kwaliteit/functionaliteit
Geld is het niet iig en uiterlijk ook niet, daar ben ik zeker van.

Het is veelal eerste montage denk ik (want campa bijna nooit meer is). Dus misschien wel OEM te duur?
Of komt dat door de leverproblemen dat fabrikanten geen campa meer monteren?

Marketing is gewoon belangrijk, daar zijn we gewoon heel gevoelig voor. Ook al denkt de individu vaak van niet
Een fiets is veel meer een kant en klaar product geworden. Zelfs de wielen blijven bij de meesten standaard, want is al carbon.
Alles geïntegreerd en sleutelen doet de fietsenmaker. De hele opbouw en upgrade markt is op sterven na dood en Campa hoorde daarbij.

Op een paar halo-modellen na, zit het op geen enkele fabrieksracefiets. Ekar bewijst eigenlijk dat daar het pijnpunt ligt. Dat zit op redelijk wat betaalbare fietsen en wordt ook verkocht. Het enige nadeel is dat je dan weer niet even snel wielen kan wisselen met je racer, of daar nu Campa, Sram of Shimano op zit. Dat is voor velen wel belangrijk.
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 04 mar 2025 09:42

Dat laatste heeft Sram ook met de nieuwe Red XPLR. Daarvoor is zelfs een specifiek frame nodig.

Plaats reactie