Pagina 22 van 25

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 12:05
door a_v
leon1 schreef: 02 mar 2025 15:34 Teveel risico dat als er een keer iets kapot gaat er geen vervangende onderdelen zijn. En als die er wel zijn ze de hoofdprijs kosten.
Ja goed punt. Al lijkt me dat met elektronica sowieso wel een vraagteken, al zullen de hogere volumes van Shimano dat wat verzachten.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 12:08
door wasbeer2006
Nou.... Shimano kan nog tegen vallen op je vakantie met een accu, bekabeling, niet alles dat op elkaar pas etc.
Bij Sram is alles uitwisselbaar. Desnoods combineer je een Red linker shifter met Force links en achter een XX1 derrie.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 12:09
door daniel1975
Sowiso is Shimano en SRAM op elke straathoek verkrijgbaar. Op vakantie beter duur dan niet te koop.
En bij Shimano past ook alle 11sp gewoon op elkaar en alle 12sp ook onderling.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 12:16
door a_v
wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 11:52 Ik ben ook van mening hoe simpeler je iets maakt hoe beter.
Rijd je een sram derrie plat, die kan elke leek met 1 inbusje vervangen op vakantie en vrijwel elke LBS heeft wel een derrie op voorraad.

Sta je met je Campa..... veel succes. De kans is miscchien klein, maar de impact wel hoog.
Niemand om je heen die iets weet.

Dat helpt gewoon niet met de verkoop ervan. Terwijl ik die Ekar groep misschien wel de beste vind als ik er zo naar kijk.
Goed verhaal ik heb nog nooit met een gravelgroep gereden :-)
Hoe vaak heb jij je derailleur nou gesloopt op vakantie? Ik nog nooit in de 20 jaar dat de fiets (meestal) meegaat... en in 1995 ging je argument misschien nog op (al was Campa toen nog beter te verkrijgen), tegenwoordig staat er ook in de uithoeken van Frankrijk en Italië binnen een paar dagen een pakketbezorger voor de deur. Bij jou als je een beetje handig bent of bij de lokale fietsenmaker (als die in de buurt van je vakantieadres zit want ook dat is geen zekerheidje meer).

En het is geen hogere wiskunde hè, elke derailleur werkt in de basis hetzelfde. Ook de Ekar-derailleur zet je met een simpele inbus vast...

Ik kwam er een keer op mijn vakantieadres in Midden-Frankrijk achter dat mijn cassette toch echt te ver heen was. Via Decathlon.fr een nieuwe besteld en op de tweede werkdag na de bestelling stonden ze voor de deur. En dat was écht in de middle of nowhere, het dichtstbijzijnde stadje van enige betekenis was een half uur rijden (en zelfs dat was een gat, al zat er wel een fietsenmakertje maar die was 4 weken met zomervakantie...).

daniel1975 schreef: 03 mar 2025 12:09 En bij Shimano past ook alle 11sp gewoon op elkaar en alle 12sp ook onderling.
Volgens mij zijn we ernstig af aan het dwalen maar dat geldt voor Campa net zo goed volgens mij.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 13:30
door Ernie C.
Wat rijd je kapot op vakantie? Een band, een spaak of een ketting? Dat is allemaal universeel en er worden volgens mij meer Campa/Fulcrum wielen verkocht dan Shimano.
Sloop je een derailleur, dan is het toch huilen en honderden euro's kwijt. of je dan 50 of 100km moet rijden maakt ook niks uit. Op vakantie rijden mensen ook makkelijk 100km voor een museum, pretpark of strandje.

Het probleem zit ook helemaal niet bij SR, maar op Ultegra niveau. Dat is nu voor velen al het luxe segment en Chorus en die halve SR-groep zijn dan echt te zwaar en te duur.

Dat mensen het niet kopen omdat de rest meer aan marketing doet, klopt. helaas wordt het van marketing nog duurder en dan moeten ze wel zeker weten dat het aanslaat.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 14:19
door wasbeer2006
@a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.

Ik zie het ook niet als zo,n probleem. Maar we onderzoeken meer waarom Campa niet verkoopt.
Is dat voorraad en dreunt dat zo lang na? Is het imago? Is het kwaliteit/functionaliteit
Geld is het niet iig en uiterlijk ook niet, daar ben ik zeker van.

Het is veelal eerste montage denk ik (want campa bijna nooit meer is). Dus misschien wel OEM te duur?
Of komt dat door de leverproblemen dat fabrikanten geen campa meer monteren?

Marketing is gewoon belangrijk, daar zijn we gewoon heel gevoelig voor. Ook al denkt de individu vaak van niet

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 14:31
door leon1
Bij R2 bike is een WRL S groep met accu's en NL-BTW €2600 en een beetje. Not bad. Als deze prijzen er aan het einde van het jaar ook nog zijn dan is er wel een grote kans dat er een WRL groep op de Blade komt. Ik moest in het begin wel even wennen aan het design maar alles went. Dat zie je maar weer. :lol:

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 14:38
door daniel1975
Rotste wat mij ooit overkwam was een kapotte remklauw op de mtb. Koste in Frankrijk wel wat moeite om dat op korte termijn gefixt te krijgen (nieuwe caliper monteren + ontluchten).

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 15:14
door scottwilko
Maar nu gaat het over de vakantie. Ik heb dan gewoon de basis gereedschappen zelf mee. Nog nooit een probleem gehad daardoor.
Grootste probleem heb je tijdens een evenement, maar dat geldt gelijk ook voor Sram. Alleen Shimano wordt maar volledig ondersteund tijdens de meeste evenementen. Ik heb bijvoorbeeld verschillende deelnemers tijdens de Maratona en Amstel gold race in de problemen zien komen met lege accu s en batterijen bij Sram.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 03 mar 2025 16:25
door daniel1975
Ik heb ook altijd basisset (XL) in de auto. Maar ontluchting zit daar niet bij, lagerpers ook niet :mrgreen:
Niet-volle accu's is gewoon dom, ongeacht het merk :lol:

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 04 mar 2025 00:14
door Ernie C.
wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 14:19 @a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.

Ik zie het ook niet als zo,n probleem. Maar we onderzoeken meer waarom Campa niet verkoopt.
Is dat voorraad en dreunt dat zo lang na? Is het imago? Is het kwaliteit/functionaliteit
Geld is het niet iig en uiterlijk ook niet, daar ben ik zeker van.

Het is veelal eerste montage denk ik (want campa bijna nooit meer is). Dus misschien wel OEM te duur?
Of komt dat door de leverproblemen dat fabrikanten geen campa meer monteren?

Marketing is gewoon belangrijk, daar zijn we gewoon heel gevoelig voor. Ook al denkt de individu vaak van niet
Een fiets is veel meer een kant en klaar product geworden. Zelfs de wielen blijven bij de meesten standaard, want is al carbon.
Alles geïntegreerd en sleutelen doet de fietsenmaker. De hele opbouw en upgrade markt is op sterven na dood en Campa hoorde daarbij.

Op een paar halo-modellen na, zit het op geen enkele fabrieksracefiets. Ekar bewijst eigenlijk dat daar het pijnpunt ligt. Dat zit op redelijk wat betaalbare fietsen en wordt ook verkocht. Het enige nadeel is dat je dan weer niet even snel wielen kan wisselen met je racer, of daar nu Campa, Sram of Shimano op zit. Dat is voor velen wel belangrijk.

Re: De teloorgang van Campagnolo

Geplaatst: 04 mar 2025 09:42
door scottwilko
Dat laatste heeft Sram ook met de nieuwe Red XPLR. Daarvoor is zelfs een specifiek frame nodig.