Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 10 okt 2022 18:18

Die werkplaats ziet er gelikt uit, net een showroom met al dat 'nieuwe' gereedschap.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

leon1
Forum-lid

leon1 10 okt 2022 21:09

leon1 schreef: 06 okt 2022 08:28 Even teruggrijpen op mijn bericht op de vorige pagina. Geluid is er nog steeds. Ik heb nu een Campa body besteld zodat ik het wiel ook even in mijn andere fiets kan zetten. Als het geluid daar ook aanwezig is dan kan ik in ieder geval uitsluiten dat het fiets / drivetrain specifiek is.
Vandaag de body gewisseld en een rondje gereden op de fiets met Campa. Geluid is weg. Gelukkig. Want het zal niet de eerste keer zijn dat ik een achterwiel voor garantie aan kan melden. Ik laat het nu maar even zo op de fiets zitten. Controle van de gebruikte Shimano cassette t.o.v. de nieuwe kransjes leverde eigenlijk niets op. Zou ook gek zijn dat een Ultegra cassette na dik 3000km al versleten zou zijn. Probleem dus eigenlijk niet opgelost maar wel weg :mrgreen: Makkelijk al alle wielsets onderling uitwisselbaar zijn.
Ride bikes, not tanks!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 14 okt 2022 13:37

Ik lig alweer een weekje in de lappenmand met Covid. (3e keer ondanks vaccin én booster, nu ziek geworden 2 dagen ná de 2e booster :evil: )

De laatste dagen krijg ik langzaam weer wat energie. Dus maar eens de koe bij de horens gevat. En mijn vaste Kickr fiets omgebouwd van Campagnolo 10s naar Shimano 11s. Met alle onderdelen die ik afgelopen voorjaar heb overgenomen van een forumlid.
Verspreid over 3 dagen heb ik in korte brokjes gesleuteld. Eerst afbreken, alles schoonmaken en daarna weer de opbouw. Vandaag de boel afgerond en op de Kickr gezet. Dat loopt weer fijn!

Nu nog de energie vinden om weer te fietsen, want lig weer op bed :cry:

(Nb. Alle “afgebouwde” campa onderdelen gaan op de plank om de Gazelle CM tot het einde der tijden rijdend te houden :winkthumb: )

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 14 okt 2022 13:55

Fiets gepoetst :lol: :lol: :lol:
Gaat perfect onder de douche. Shampoo erbij, warm water, handdoekje. Helemaal blij.
IMG-20221010-WA0006.jpg
Dogma F

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 14 okt 2022 16:36

Eergisteren even 2 nieuwe lagertjes voor de body besteld omdat ik vond dat deze nogal rauw draaide. Aangezien het ceramicspeed lagers waren eerst even de leverancier ( Hunt ) gevraagd of ik in aanmerking kwam voor garantie maar helaas. Als 2e eigenaar van de wielen is er geen recht op iets. Nieuwe body met Ceramicspeed lagers zag ik niet op de site staan ( waarschijnlijk iets van € 200-300,- en daar had ik niet zoveel trek in.

Dus eergisteren even de body eraf gehaald ( wiellagers gelukkig wel nog perfect ) en het buitenste lager als eerste verwijderd - en die was inderdaad "kaas". Binnenste lager voelde nog goed en deze dus goed schoongemaakt, waarna deze spinde als een jonge poes. Dus gisteren even wachten op het lagervet van Ceramicspeed en het buitenste lager vervangen door een exemplaar van Enduro want dat scheelt een paar knaken. Vandaag proefrit gemaakt door de blubber, helaas dus flink schoonmaken na het fietsen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

kingel
Forum-lid

kingel 15 okt 2022 15:36

Gevallen met de gravelfiets, pad verbogen. Vandaag maar eens vervangen dat was easy, daarna de derailleur afstellen kostte wat meer moeite maar is ook weer gelukt.

Jaren geleden had ik twee linker handen, tegenwoordig doe ik eigenlijk alles aan de fiets zelf (de gravelbike ook zelf opgebouwd) en het klussen in huis gaat me ook steeds beter af :)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 okt 2022 11:41

Ik ga morgen een dagje Gravellen in de Eifel. Na de corona besmetting van afgelopen week zijn benen en longen echter “niet optimaal”.
Maar afzeggen is geen optie. Zondag bedacht ik me, na een matig bevallen zwift-halfuurtje, dat een geheim wapen in de vorm van een noodverzet misschien toch wel handig zou zijn. Daarom snel (!) een 11 speed 11-40 SLX cassette + een wolftooth roadlink besteld.

Vandaag deze cassette gemonteerd. In een 2x GRX setup met 46-30 crank voor. Wonder boven wonder werkt alles zonder verdere aanpassingen zeer soepel. Alleen de B-schroef moest ik logischerwijs verder indraaien. De roadlink is niet nodig.
Enige disclaimer; met de clutch aan, schakelt de achter-derailleur vrij zwaar. Maar zonder clutch dus zeer soepel.

Meteen even latex in de tubeless banden bijgevuld. We zijn er (wat materieel betreft) klaar voor!

Christine
Forum-lid

Gebruikersavatar Christine 21 okt 2022 16:09

Christine schreef: 05 aug 2022 12:01 Ik had een klikkend geluid bij het fietsen, soms meer dan anders, dacht dat het verholpen was toen ik de crank set eraf had gehad, maar nee. Als het nu nog klikkerdeklik doet, weet ik dat het niet aan de lagers ligt.
Het gekraak c.q. gerikketik was weg, maar begon een paar weken terug weer. Crankstel uit elkaar gehaald, weer in elkaar gezet, en presto! geen gerikketik meer. Ik vind het wel heel vaag hoe een crankstel kan kraken. Zoals ik het nu zie moet ik iedere paar maanden het crankstel demonteren en schoonmaken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 okt 2022 19:16

Nieuw "geïntegreerd" stuur gezet op de Scott Addict van fietsmaat. Meteen alle kabels vervangen.

Ging eigenlijk gesmeerd totdat....

1. De rechter zuiger van de achterrem muurzat vast
2. De schroefdraad waar je de trechter in draait (op de shifter) totaal kaput is. Het boutje zat er min of meer los in

Ik heb de klauw inmiddels uit elkaar m.b.v. de watermethode. Morgen goed schoonmaken en weer in elkaar zetten. Het boutje heb ik eerst geprobeerd met teflon terug te zetten maar dat lukte niet dus maar met een likje siliconenkit teruggezet. Op hoop van zegen...

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 26 okt 2022 19:36

Nieuwe achterderrie gemonteerd, gelijk maar nieuwe versnellingskabel er in. Morgen rondje testen.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 27 okt 2022 04:28

Se7en schreef: 26 okt 2022 19:36 Nieuwe achterderrie gemonteerd, gelijk maar nieuwe versnellingskabel er in. Morgen rondje testen.
Ik heb mijn banden opgepompt, voor en achter😁
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 30 okt 2022 13:08

Omdat ik een klassieke stuurbocht niet prettig vind, heb ik het Cinelli Giro d'Italia stuur vervangen door een Nitto M151F die een moderne bocht heeft. De shifters zitten nu ook weer recht.
PXL_20221030_113037598.PORTRAIT.jpg
PXL_20221030_113311156.MP.jpg
nitto-m151.jpg
Afbeelding

Plaats reactie