Vandaag geklust aan de fiets
De SUP voorzien van nieuwe cassette, ketting, buitenblad en nieuw stuurlintje.
Hij blijft héél moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Een nieuwe versnellingskabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Maar daar begin ik nog niet zelf aan.
Hij blijft héél moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Een nieuwe versnellingskabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Maar daar begin ik nog niet zelf aan.
Ik las een oude reactie van jou, maar snap 'm niet helemaal.thestudent schreef: ↑31 jul 2022 12:57 Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.
Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Ik heb een GRX set en de remhendel komt tot aan t stuur. Trechtertje op de remhendel gezet en toen onderin met spuit geprobeerd olie erbij te duwen maar dat gaat enorm zwaar. Denk het zelfde probleem als waar jij op reageerde. Alleen snap ik jouw oplossing niet helemaal.
Laat ik nou eerst t systeem helemaal leeglopen (sinds 2019 niet vernieuwd). Dan onderkant nippel dicht draaien en bovenop een vol trechtertje zetten en die langzaam het systeem in laten lopen tot er niks meer bij kan? Is dat de methode?

- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.
Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dank !!! Heb 'm nu helemaal leeg laten lopen. Morgen vroeg proberen of ik 'm zo weer gevuld krijg. Kwam idd nogal wat troep nog uit.thestudent schreef: ↑28 jan 2023 22:29 Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.
Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.

- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Het leeglopen was al gebeurd door de frustratie van allerlei dingen proberenthestudent schreef: ↑29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.


Nope, kan er een verstopping zijn? Ik heb nu bovenop de shifter het bakje gevuld en volgens mij is er wel iets in gelopen maar niet echt veel. Lege spuit aan de onderkant, maar er loopt niks naar de spuit in. Ook met de spuit proberen olie aan te zuigen lukt niet. Wat mij opviel is dat er vanochtend een klein plasje vieze olie onder de fiets ter hoogte van de remgreep lag. Weet niet of ik geknoeid heb, maar zou haast een lek in de shifter vermoeden.thestudent schreef: ↑29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Wat mag ik verwachten van een goed lopend systeem? Loopt bij het vullen bovenin de olie direct naar onder of duurt t een uurtje? Hoeveel gaat er in een leeg systeem, is dat een vingerhoedje?
Als er een verstopping is, hoe kan ik die schoonmaken? WD40 of is dat funest?

- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
een lek kan altijd. Dat verklaart ook geen remdruk voor je begon
Mijn methode is geheel zonder spuit wel met het slangetje. Enige wat ik anders doe. Eerst met bleedport dicht shifter luchtvrij hebben. En gravity bleeden gaat een stuk sneller als je gewoon pompt met de remhendel. En gewoon een ziplock zakje om t slangetje is een stuk schoner werken.
dit komt t dichtst in de buurt.
https://www.youtube.com/watch?v=DNYTaVxv4FY
Mijn methode is geheel zonder spuit wel met het slangetje. Enige wat ik anders doe. Eerst met bleedport dicht shifter luchtvrij hebben. En gravity bleeden gaat een stuk sneller als je gewoon pompt met de remhendel. En gewoon een ziplock zakje om t slangetje is een stuk schoner werken.
dit komt t dichtst in de buurt.
https://www.youtube.com/watch?v=DNYTaVxv4FY
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De bleedport zelf misschien? Zat het rubbertje er nog op toen je begon? Die bleedport dingen kunnen los vervangen worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!