Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

hayes

hayes 21 jan 2023 20:19

De SUP voorzien van nieuwe cassette, ketting, buitenblad en nieuw stuurlintje.
Hij blijft héél moeilijk van binnen naar buitenblad schakelen. Een nieuwe versnellingskabel zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Maar daar begin ik nog niet zelf aan.

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 28 jan 2023 22:18

thestudent schreef: 31 jul 2022 12:57 Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.

Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Ik las een oude reactie van jou, maar snap 'm niet helemaal.
Ik heb een GRX set en de remhendel komt tot aan t stuur. Trechtertje op de remhendel gezet en toen onderin met spuit geprobeerd olie erbij te duwen maar dat gaat enorm zwaar. Denk het zelfde probleem als waar jij op reageerde. Alleen snap ik jouw oplossing niet helemaal.

Laat ik nou eerst t systeem helemaal leeglopen (sinds 2019 niet vernieuwd). Dan onderkant nippel dicht draaien en bovenop een vol trechtertje zetten en die langzaam het systeem in laten lopen tot er niks meer bij kan? Is dat de methode?
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 28 jan 2023 22:29

Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 28 jan 2023 22:33

thestudent schreef: 28 jan 2023 22:29 Oke. Je zet eerst een volle trechter erop. Als je speelt met de remhendel dan komt er meestal al wat lucht vanuit de shifter in je trechter omhoog. Dus dat doe je het liefst eerst. Daarna zet je de bleedport een stukje open met t slangetje eraan en iets om t in op te vangen(zakje). En dan pomp je met de remhendel de vloeistof uit de trechter richting de caliper. Gewoon blijven pompen met de remhendel. Op dat moment gaat telkens de remhendel richting t stuur. Als t goed is pomp je dan oude olie je opvangzakje in inclusief lucht. Als er alleen schone olie uitkomt zonder luchtbellen, bleedport sluiten en nog twee keer pompen. Als t goed is heb je dan gewoon druk.

Maar het moet wel altijd mogelijk zijn om met de spuit olie door te spuiten. Misschien moet je even met een elastiekje de remhendel inknijpen terwijl jij met de spuit olie vult richting de trechter, dan gaat t makkelijker.
Dank !!! Heb 'm nu helemaal leeg laten lopen. Morgen vroeg proberen of ik 'm zo weer gevuld krijg. Kwam idd nogal wat troep nog uit.
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 09:12

Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 29 jan 2023 09:39

thestudent schreef: 29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Het leeglopen was al gebeurd door de frustratie van allerlei dingen proberen :-)
Afbeelding

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 29 jan 2023 12:26

thestudent schreef: 29 jan 2023 09:12 Ik raad eigenlijk niet aan om m leeg te laten lopen. Dat is ook niet nodig. De oude olie komt er simpelweg als eerst uit. Maar je krijgt m wel vol hoor.
Nope, kan er een verstopping zijn? Ik heb nu bovenop de shifter het bakje gevuld en volgens mij is er wel iets in gelopen maar niet echt veel. Lege spuit aan de onderkant, maar er loopt niks naar de spuit in. Ook met de spuit proberen olie aan te zuigen lukt niet. Wat mij opviel is dat er vanochtend een klein plasje vieze olie onder de fiets ter hoogte van de remgreep lag. Weet niet of ik geknoeid heb, maar zou haast een lek in de shifter vermoeden.

Wat mag ik verwachten van een goed lopend systeem? Loopt bij het vullen bovenin de olie direct naar onder of duurt t een uurtje? Hoeveel gaat er in een leeg systeem, is dat een vingerhoedje?

Als er een verstopping is, hoe kan ik die schoonmaken? WD40 of is dat funest?
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 12:41

een lek kan altijd. Dat verklaart ook geen remdruk voor je begon

Mijn methode is geheel zonder spuit wel met het slangetje. Enige wat ik anders doe. Eerst met bleedport dicht shifter luchtvrij hebben. En gravity bleeden gaat een stuk sneller als je gewoon pompt met de remhendel. En gewoon een ziplock zakje om t slangetje is een stuk schoner werken.

dit komt t dichtst in de buurt.
https://www.youtube.com/watch?v=DNYTaVxv4FY

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 29 jan 2023 12:52

Been there, done that. Snap niet wat ik fout doe, bakje loopt gewoon niet leeg. Denk vd week maar een bezoekje aan de lokale bikeshop :-)
Dank voor je reacties.
Afbeelding

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 29 jan 2023 15:14

In laatste poging de hele remklauw van de kabel gehaald en toen druppelde wel alles vrij snel door. Ben dus bang dat er ergens in de remklauw iets verstopt zit of zo. Dinsdag naar de fietsenmaker er mee :-)
Afbeelding

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 jan 2023 15:34

De bleedport zelf misschien? Zat het rubbertje er nog op toen je begon? Die bleedport dingen kunnen los vervangen worden.

Gabrie
Forum-lid

Gabrie 29 jan 2023 15:35

Als ik de bleedport schroef er helemaal uit haal, loopt ie ook niet door. Ik neem aan dat ie zonder die schroef ook door zou moeten lopen ?
Afbeelding

Plaats reactie