Vandaag geklust aan de fiets
Een BOA van mijn schoen gemaakt. Kabel was geknapt. Denk dat ik deze schoenen al drie jaar redelijk intensief gebruik. Kan gebeuren dus. Mooiste van alles: BOA biedt levenslange garantie. Dus gratis een nieuw setje gekregen. En daar zit genoeg kabel in dat ik nog meer kan repareren. Want als er 1 gaat dan volgt de rest misschien ook wel snel.
Ride bikes, not tanks!
Paar afwatering gaatjes geboord in mijn Carbon velgen. Tevens een beveiliging tegen het opblazen van de velg ?! Eerst voorgeboord met 1,2mm daarna met 2,8mm. Nu maar hopen dat de velgen het houden.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Vandaag hoge wielen in de CAAD gezet, laat ik hopen dat de wind snel wat minder gaat worden.
En daarbij een nieuwe superrecord cassette en ketting gemonteerd. De ketting mag volgens Campa tot 132,6mm op 6 schakels slijten. Die van mij is nu 9000km oud en zat al op 133,5mm. De cassette zag er eigenlijk nog niet heel verkeerd uit maar toch op 2 kransen wel slijtage. En laat 1 ervan nu net de 19 zijn die met meerdere kransen aan elkaar zit. Dus losse vervanging kopen samen met nog een losse krans of mogelijk 2 scheelt maar een paar tientjes met een hele nieuwe cassette.
Voortaan ga ik toch keurig de slijtage meten. Want die cassette had toch veel langer meegekund dan 9000km.....
Morgen bij daglicht ook nog maar even naar het blad voor kijken. Nieuwe ligt op de plank. Kijken of het nodig is. Al zal het zeker verstandig zijn als de rest ook nieuw is. Dan begin ik tenminste weer met een compeet nieuwe set up.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
En daarbij een nieuwe superrecord cassette en ketting gemonteerd. De ketting mag volgens Campa tot 132,6mm op 6 schakels slijten. Die van mij is nu 9000km oud en zat al op 133,5mm. De cassette zag er eigenlijk nog niet heel verkeerd uit maar toch op 2 kransen wel slijtage. En laat 1 ervan nu net de 19 zijn die met meerdere kransen aan elkaar zit. Dus losse vervanging kopen samen met nog een losse krans of mogelijk 2 scheelt maar een paar tientjes met een hele nieuwe cassette.
Voortaan ga ik toch keurig de slijtage meten. Want die cassette had toch veel langer meegekund dan 9000km.....
Morgen bij daglicht ook nog maar even naar het blad voor kijken. Nieuwe ligt op de plank. Kijken of het nodig is. Al zal het zeker verstandig zijn als de rest ook nieuw is. Dan begin ik tenminste weer met een compeet nieuwe set up.
Laatst gewijzigd door leon1 op 16 apr 2023 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
Ja, dat zou zeker een optie zijn. Hetzij dat ik toch al een SR cassette op de plank had liggen. En nu dat wel kettingslijtage ga bijhouden gaat deze cassette tot in lengte van dagen mee aangezien ik mijn kilometers op verschillende fietsen maak. Op de Look zit ook een SR cassette en daar zit de ketting na 2000km nog niet eens op 132mm. Dus ik verwacht dat een SR ketting toch wel minimaal 4000km meegaat (en dat een cassette toch wel vier kettingen meegaat). Dan ben ik toch wel een paar jaar verder.
Verder heb ik toch de deksel van de beerput afgehaald qua CAAD. Ondertussen ook nieuwe remblokjes achter geplaatst (en de klauw schoongemaakt natuurlijk), verder moet ik nog de uitlijning van de derailleurpad achter controleren. Stuk gereedschap hiervoor ligt al meer dan 1 jaar ongebruikt in de schuur.... Maar nu gaat het toch echt gebeuren. En ik moet de voorderailleur ook opnieuw afstellen (m.a.w. ook een nieuwe kabel). Als ik dan toch bezig ben...
Verder heb ik toch de deksel van de beerput afgehaald qua CAAD. Ondertussen ook nieuwe remblokjes achter geplaatst (en de klauw schoongemaakt natuurlijk), verder moet ik nog de uitlijning van de derailleurpad achter controleren. Stuk gereedschap hiervoor ligt al meer dan 1 jaar ongebruikt in de schuur.... Maar nu gaat het toch echt gebeuren. En ik moet de voorderailleur ook opnieuw afstellen (m.a.w. ook een nieuwe kabel). Als ik dan toch bezig ben...
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
Ik heb jarenlang met Superrecord op mijn vorige fietsen gereden icm een Chorus cassette wanneer de SR cassette vervangen moest worden.
Kwa slijtage is Campa kampioen tov Shimano maw Campa ging een stuk langer mee, ook de kettingen waren slijtvaster.
Kwa slijtage is Campa kampioen tov Shimano maw Campa ging een stuk langer mee, ook de kettingen waren slijtvaster.
Even snel in elkaar gezet en een blokje om gefietst of alles werkt, dwz dat de derailleur goed schakelt en de lockout van de vering ook werkt. Remmen lopen niet aan, dat is al een begin....ketting is echter nog plakkerig van het bewaarvet waar ze in geleverd worden af-fabriek. Binnenkort een nul-beurt geven, alles nalopen, dingen nog wat beter instellen en nog wat accessoires monteren.