Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb nog nooit iets gebruikt aan bescherming (ik zeg niet dat dat goed is! Met allerlei dingen gebruik ik te vaak geen bescherming)
Krijg best snel irritatie van handen en ogen, maar van deze motip remmenreiniger nog nooit gehad.
Maar iig bedankt sharkman voor de tip!
Krijg best snel irritatie van handen en ogen, maar van deze motip remmenreiniger nog nooit gehad.
Maar iig bedankt sharkman voor de tip!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Daar werkt het prima voor (zolang je het er maar niet direct op spuit). Wat je schoon wilt maken is de buitenzijde/tussen de rollen, wat je niet wilt is dat het de rollen / geleidebussen zelf schoonspoel. Wat nog beter werkt is flink wat wd40 in een lap spuiten of met een kwastje aanbrengen en daarna afvegen/je ketting erdoorheen laten lopen (spul is voor heel veel dingen niet optimaal maar voor reinigen / ontvetten werkt het echt geweldig).Ik gebruik remmenreiniger (van action) voor vele dingen, is een super polyvalent product. Ik kuis er bijvoorbeeld ook de kettingen van m'n fietsen en moto's mee.
Ik spuit het overvloedig rechtstreeks op de ketting, tegelijkertijd veeg ik alles met een poetsdoek proper. Even laten uitdrogen en dan de binnenkant van de rolletjes één voor één inoliën. Ik doe het al jaren zo en mijn kettingen gaan beduidend langer mee dan dat ik het vroeger zo niet deed.sharkman113 schreef: ↑08 feb 2022 12:01Daar werkt het prima voor (zolang je het er maar niet direct op spuit). Wat je schoon wilt maken is de buitenzijde/tussen de rollen, wat je niet wilt is dat het de rollen / geleidebussen zelf schoonspoel. Wat nog beter werkt is flink wat wd40 in een lap spuiten of met een kwastje aanbrengen en daarna afvegen/je ketting erdoorheen laten lopen (spul is voor heel veel dingen niet optimaal maar voor reinigen / ontvetten werkt het echt geweldig).Ik gebruik remmenreiniger (van action) voor vele dingen, is een super polyvalent product. Ik kuis er bijvoorbeeld ook de kettingen van m'n fietsen en moto's mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb vroeger toen ik nog olie gebruikte (anderhalf jaar geleden) van alles geprobeert.
Alleen afvegen, inspuiten, ketting douch, bak met wasbenzine ed.
Gezien je altijd wel wat andere omstandigheden hebt, merkte ik nooit veel verschil in ketting slijtage.
Het enige wat ik echt merk is waxen. Dat doe ik nu anderhalf jaar en dat scheelt je echt een berg onderhoud en slijtage.
Ik schat dat de slijtage de helft is.
Naar mijn mening komt dat met name doordat je tandwielen schoon blijven en minder slijten en daardoor ook de ketting.
De fiets hoef je amper nog schoon te maken, behalve met water, nergens meer vet/troep ed.
ps.
Ik heb het idee dat smering, mist redelijk, niet heel veel uitmaakt maar dat de ketting met name slijt door druk.
Als je tandwielen iets versleten zijn kan de druk misschien wel met een factor 2 tot 4 toenemen omdat je maar een beperkt aantal tanden raakt.
Let wel het is een idee!
Alleen afvegen, inspuiten, ketting douch, bak met wasbenzine ed.
Gezien je altijd wel wat andere omstandigheden hebt, merkte ik nooit veel verschil in ketting slijtage.
Het enige wat ik echt merk is waxen. Dat doe ik nu anderhalf jaar en dat scheelt je echt een berg onderhoud en slijtage.
Ik schat dat de slijtage de helft is.
Naar mijn mening komt dat met name doordat je tandwielen schoon blijven en minder slijten en daardoor ook de ketting.
De fiets hoef je amper nog schoon te maken, behalve met water, nergens meer vet/troep ed.
ps.
Ik heb het idee dat smering, mist redelijk, niet heel veel uitmaakt maar dat de ketting met name slijt door druk.
Als je tandwielen iets versleten zijn kan de druk misschien wel met een factor 2 tot 4 toenemen omdat je maar een beperkt aantal tanden raakt.
Let wel het is een idee!
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 27 sep 2018 21:09
Ik heb een dt swiss wiel 1800 met een shimano schijfrem erop, nu heb ik een sram rival etap groep. Beiden zijn 160mm, kan ik mijn shimano schijven blijven gebruiken op de sram rival etap.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja als je maar met dezelfde soort blokken hebt gereden, dus organic naar organic en niet ineens naar sinterd of andersom.
Dan moet je de schijf heel heel goed schoonmaken om piepen en slecht remmen te voorkomen.
Kijk deze fimpljes, die zijn echt heel goed!
Zelden zo'n goede uitleg gezien.
Let wel het warmte verhaal heb je in de polder weinig aan, maar het klopt wel.
https://www.youtube.com/watch?v=oF2vAOmplUI&t=729s
https://www.youtube.com/watch?v=kGDnKHNkFF4&t=115s
Dan moet je de schijf heel heel goed schoonmaken om piepen en slecht remmen te voorkomen.
Kijk deze fimpljes, die zijn echt heel goed!
Zelden zo'n goede uitleg gezien.
Let wel het warmte verhaal heb je in de polder weinig aan, maar het klopt wel.
https://www.youtube.com/watch?v=oF2vAOmplUI&t=729s
https://www.youtube.com/watch?v=kGDnKHNkFF4&t=115s
Weet iemand waar ik shims kan vinden om een centerlock remschijf uit te lijnen (de Shimano schijf komt een milimeter meer naar binnen dan de Campa schijf en ik wil de wielen kunnen wisselen zonder gedoe)
Meeste shops hebben geen voorraad of vragen er 50€ en dat vind ik te gortig (daar heb ik bijna 2 nieuwe Campa schijven voor)
Meeste shops hebben geen voorraad of vragen er 50€ en dat vind ik te gortig (daar heb ik bijna 2 nieuwe Campa schijven voor)
![Afbeelding](https://veloviewer.com/SigImage/11ccec/3/4/M/n/abcdijghij.png)
Zijn dunne spacerringen zoals we die “vroeguh” voor het uitlijnen van IS calibers gebruikten een optie?TL@ schreef: ↑22 apr 2022 14:57 Weet iemand waar ik shims kan vinden om een centerlock remschijf uit te lijnen (de Shimano schijf komt een milimeter meer naar binnen dan de Campa schijf en ik wil de wielen kunnen wisselen zonder gedoe)
Meeste shops hebben geen voorraad of vragen er 50€ en dat vind ik te gortig (daar heb ik bijna 2 nieuwe Campa schijven voor)
Niet zijken maar reiden !