Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel gaaf! Ben benieuwd na een echte eerste rit
Afgelopen week al de wielen vervangen door FFWD f4r-c (de oude rimbrake variant) die ik 2e hands gescoord had. Daarop nieuwe 28mm GP5000 S-TR banden, en het geheel tubeless gemaakt. Op wat struggles met het verwijderen van de lijm van de oude rimtape, en het om de velg krijgen van die verrekte GP5000 banden na is dat prima gelukt. Al een paar ritten op gemaakt, en het bevalt prima. Ga niet echt sneller (had ik ook niet verwacht), maar de lagere druk van de tubeless setup is wel erg prettig als de weg niet perfect is.
Gisteren de alu zadelpen (volgens mij een standaard Deda) en mn oude zadel (Bontrage Verse Comp) vervangen van de Colnago voor een Toseek (Ali special) carbon zadelpen (0mm setback tov de 20mm van de Deda) en een SQlabs 612 active 2.1 zadel. Doordat mijn fiets eigenlijk net een te lange reach heeft (in de corona periode gekocht zonder goeie bikefit want dat ging toen niet echt) zat ik met m'n zadel met de 20mm setback helemaal naar voren in de afstelling. Terwijl ik eigenlijk het zadel nog iets hoger wilde hebben, maar dan kwam ik weer net te kort te zitten. Nu met de 0mm setback zadel iets hoger kunnen zetten, en gewoon genoeg ruimte om nog te kunnen schuiven met het zadel. Even snel getest, en het lijkt goed te zitten. Kijken of het weer vandaag goed genoeg blifjt voor een iets langere rit.
Gisteren de alu zadelpen (volgens mij een standaard Deda) en mn oude zadel (Bontrage Verse Comp) vervangen van de Colnago voor een Toseek (Ali special) carbon zadelpen (0mm setback tov de 20mm van de Deda) en een SQlabs 612 active 2.1 zadel. Doordat mijn fiets eigenlijk net een te lange reach heeft (in de corona periode gekocht zonder goeie bikefit want dat ging toen niet echt) zat ik met m'n zadel met de 20mm setback helemaal naar voren in de afstelling. Terwijl ik eigenlijk het zadel nog iets hoger wilde hebben, maar dan kwam ik weer net te kort te zitten. Nu met de 0mm setback zadel iets hoger kunnen zetten, en gewoon genoeg ruimte om nog te kunnen schuiven met het zadel. Even snel getest, en het lijkt goed te zitten. Kijken of het weer vandaag goed genoeg blifjt voor een iets langere rit.
+1, laatst nogal wat moeite moeten doen voor het monteren van nieuwe 30mm GP5000S-tr bandjes. Zodanig dat ik de afgelopen ritten een stevige bandenknecht heb meegezeuld voor het geval ik lek zou rijden, ik durfde het niet aan met alleen mn bandenlichtertjes.
Vandaag heb ik ze tubeless gemaakt, en gelukkig zijn ze na enkele fietsritten wat soepeler en makkelijker te (de)monteren.
Vandaag nog even de nieuwe MTB nagelopen of alles vast zit en nog wat dingen gemonteerd zoals bidonhouders. Verder de ketting ontdaan van het plakkerige bewaar vet en vervolgens gesmeerd. Is nu klaar voor een eerste rit.
Ook wat raars: trek de steekas uit het achterwiel en ga verder met wat wou doen. Uurtje later trap ik op iets, een messing gekleurde ring, conus van vorm maar dunwandig. Bijna plat getrapt. Geen flauw benul waar die vandaan kwam. Tot ik later de steekas pak…verhip, dezelfde vorm….en die ring past er perfect op en ook met het frame. Op foto’s van de steekas en de exploded parts view van het frame kan ik hem niet vinden. Ik heb hem op de steekas geschoven en de steekas weer geplaatst, niks raars gemerkt.
Ook wat raars: trek de steekas uit het achterwiel en ga verder met wat wou doen. Uurtje later trap ik op iets, een messing gekleurde ring, conus van vorm maar dunwandig. Bijna plat getrapt. Geen flauw benul waar die vandaan kwam. Tot ik later de steekas pak…verhip, dezelfde vorm….en die ring past er perfect op en ook met het frame. Op foto’s van de steekas en de exploded parts view van het frame kan ik hem niet vinden. Ik heb hem op de steekas geschoven en de steekas weer geplaatst, niks raars gemerkt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gisteren mijn Scott Addict RC klaar gemaakt voor Mallorca 312.
Gepoetst en 11-34 cassette erop gelegd. Was toch weer eventjes puzzelen, ben duidelijk nog niet gewend aan de 12-speed cassettes. Heb zelfs even moeten neuzen in de Tech Docs van Shimano.
Meteen de 12-28 die eraf kwam netjes gepoetst, dat scheelt bij thuiskomst weer wat gevloek
Gepoetst en 11-34 cassette erop gelegd. Was toch weer eventjes puzzelen, ben duidelijk nog niet gewend aan de 12-speed cassettes. Heb zelfs even moeten neuzen in de Tech Docs van Shimano.
Meteen de 12-28 die eraf kwam netjes gepoetst, dat scheelt bij thuiskomst weer wat gevloek
Kan wel, mits je een sealer voor matte lak gebruikt.daniel1975 schreef: ↑23 apr 2023 08:13Met matte lak kan dat niet toch? Ik gebruikte op glans ook sealer, maar nu is deel van het frame mat.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou persoonlijk een matte fiets niet in een coating zetten, maargoed mijn reden om hem in de polish te zetten is glas en niet perse vuil of waterafstotend.
Nieuwe bidonhouders gemonteerd, zadel vervangen (uit garantie verkregen) en cassette & ketting vervangen van mijn S6evo.
Ik heb tegenwoordig zo'n kettingchecker die je bovenop de ketting legt en dan aan een wieltje moet draaien om slijtage te meten. Nieuwe 11-spd DA ketting zit al tussen 0,25% en 0,50% in...... Iemand ook deze ervaring met Shimano? Of klopt mijn checker niet? De 12spd Shimano ketting die nu 400km heeft gelopen zit ook al over de 0,25% trouwens... Dus simpelweg de schuifmaat pakken (wat ik bij Campa doe) heeft toch mijn voorkeur. Maar ik kan toch geen specificaties vinden voor Shimano. En over hoeveel schakels dan meten?
Ik heb tegenwoordig zo'n kettingchecker die je bovenop de ketting legt en dan aan een wieltje moet draaien om slijtage te meten. Nieuwe 11-spd DA ketting zit al tussen 0,25% en 0,50% in...... Iemand ook deze ervaring met Shimano? Of klopt mijn checker niet? De 12spd Shimano ketting die nu 400km heeft gelopen zit ook al over de 0,25% trouwens... Dus simpelweg de schuifmaat pakken (wat ik bij Campa doe) heeft toch mijn voorkeur. Maar ik kan toch geen specificaties vinden voor Shimano. En over hoeveel schakels dan meten?
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja heb ik al een paar keer over geschreven.
Shimano 11sp is standaard al 0.25, vrijwel alle 11speed ook sram. Kmc niet die zijn iets strakker, maar dat gaf op de MTB soms wel wat problemen.
De 12sp sram kettingen zijn iig 0,0, bij een xx1 krijg je de checker er de eerste 500km niet eens tussen.
Wat je gewoon aan moet houden, rijd een ketting max 0.5 verder. Dus een DA 11sp tot 0.75 en een sram xx1 tot 0.5.
Overigens rijd ik een DA11 sp ook maar tot 0.5, dat is voor mij ongeveer 3000 a 3500 en een setje van 4 kettingen in twee jaar, voordeel, mijn voorbladen gaan dan 4 jaar mee, misschien wel langer.
Shimano 11sp is standaard al 0.25, vrijwel alle 11speed ook sram. Kmc niet die zijn iets strakker, maar dat gaf op de MTB soms wel wat problemen.
De 12sp sram kettingen zijn iig 0,0, bij een xx1 krijg je de checker er de eerste 500km niet eens tussen.
Wat je gewoon aan moet houden, rijd een ketting max 0.5 verder. Dus een DA 11sp tot 0.75 en een sram xx1 tot 0.5.
Overigens rijd ik een DA11 sp ook maar tot 0.5, dat is voor mij ongeveer 3000 a 3500 en een setje van 4 kettingen in twee jaar, voordeel, mijn voorbladen gaan dan 4 jaar mee, misschien wel langer.