Het grote schijfremmentopic
Ja maar de windkracht op de Bonette was vorige week ook bizar hard.. ik heb de eerste stuk gewoon de hele weg gebruikt...daniel1975 schreef: ↑08 aug 2023 08:16Had ik vorige week ook op de Bonnette, had 3m wegbreedte nodig
Maar dan nog steeds even krachtig remmen, loslaten, weer remmen. Liever zo steeds kort dan blijven slepen.
En ik was blij dat ik mijn 35mm wielen eronder had zitten, anders dan was ik denk ik de berg afgewaaid haha
Tiental dagen geleden, afdaling hier in de Ardennen, en dan flinke zijwind, met stoten.
Had de fiets nog nauwelijks onder controle. Het slechte wegdek waarbij je putten en bulten wil ontwijken droeg daar ook aan toe.
Zaterdag, zelfde afdaling, zelfde scenario.
Binnenkort toch maar eens kijken voor een voorwiel met lagere velg.
De Mavic 45 mm die er bij aankoop in zat, bolt heel goed, maar bij zijwind aan hoge snelheid, geen cadeau.
Met dezelfde fiets vorige week in zwaar regenweer gezeten, ook in een afdaling.
Voor de eerste keer het voordeel van schijfremmen mogen ervaren.
Had de fiets nog nauwelijks onder controle. Het slechte wegdek waarbij je putten en bulten wil ontwijken droeg daar ook aan toe.
Zaterdag, zelfde afdaling, zelfde scenario.
Binnenkort toch maar eens kijken voor een voorwiel met lagere velg.
De Mavic 45 mm die er bij aankoop in zat, bolt heel goed, maar bij zijwind aan hoge snelheid, geen cadeau.
Met dezelfde fiets vorige week in zwaar regenweer gezeten, ook in een afdaling.
Voor de eerste keer het voordeel van schijfremmen mogen ervaren.
Nee, dat (her)ken ik niet. Vandaag minder wind in de afdaling van Col de Menée. Advies ter harte genomen, maar bij hogere snelheid en windvlaag blijf ik het tricky vinden. Maar dan even goed remmen en weer laten lopen werkte wel goed. Dank dus.
Zeker wel. En zoals je 1 pagina eerder zelf al aangeeft trekken deze vanzelf weer recht als ze afkoelen. En dat gaat allemaal vrij snel. Dus de bijgeluiden van een aanlopende schijf lost zich heel snel weer op en dan is het weer rust.
Ride bikes, not tanks!
Top. Het voelt misschien wat onnatuurlijk in het begin, aangezien je snelheid een beetje op en neer gaat ipv relatief constant blijft, maar je remmen zullen je dankbaar zijn Het is ook een beetje uitproberen wat voor jou werkt natuurlijk, en elke afdaling is anders. Als je een steil stuk (>15%) van een paar honderd meter hebt en daar even wat sleept omdat het anders gevaarlijk wordt is wat anders dan een 22km col afdalen op 50km/u met een slepende rem
Ik had het pasgeleden op de Doodeman in Zuid Limburg. Was de Keuteberg omhoog gegaan, en via de doodeman omlaag. Stond ook een beetje zijwind, en boven de 60km/u begon ik behoorlijk te zwabberen. Toen ook flink bijgeremd, maar door de steile weg en mijn gewicht was het nog niet gemakkelijk om veel snelheid snel kwijt te raken zonder tegen de vlakte te gaan. Daar heb ik dus ook wel een 200m ofzo slepend geremd. Daar zouden schijfremmen denk ik wel beter gewerkt hebben dan mijn velgremmen. Maar gezien de korte afstand en daarna lange tijd niet remmen is dat geen issue.
Steeds opnieuw last van piepende remmen, hoofdzaak voorrem. Gisteren pads opgeschuurd, 30km naar werk (redelijk vlak) en weer perfect. Voldoende remkracht, geen geluid.
Na werk via omweg naar huis, 60km, door heuvelachtig terrein. Eerste afdaling van betekenis was het piepen terug, en veel minder remkracht.
Vandaag servicebeurt laten doen (was al afgesproken) en dit erbij vermeld. Monteur gaf onder coulance nieuwe set pads. Kon niet uitleggen wat er mis kon zijn, maar mijn oude pads gingen retour Shimano.
Na werk via omweg naar huis, 60km, door heuvelachtig terrein. Eerste afdaling van betekenis was het piepen terug, en veel minder remkracht.
Vandaag servicebeurt laten doen (was al afgesproken) en dit erbij vermeld. Monteur gaf onder coulance nieuwe set pads. Kon niet uitleggen wat er mis kon zijn, maar mijn oude pads gingen retour Shimano.
Dogma F
Nav discussies de afgelopen weken en mijn huidige ongenoegen over de luidrichtige Shimano rotors (zowel Ultegra als Dura Ace), ga ik deze vervangen door SRAM centerline x (160 en 140 mm). Eens proberen hoe die bevallen.
2 vragen:
- de rotors komen zonder centerlock lockring. Kan ik die van Shimano gebruiken voor de SRAM rotors?
- ben nog aan het zoeken naar welke brake pads. Wil liefst ook SRAM pads erbij. Heb zitten zoeken, maar ben er nog niet uit welke ik moet hebben icm met mijn Shimano remklauwen (8070). Iemand tips?
2 vragen:
- de rotors komen zonder centerlock lockring. Kan ik die van Shimano gebruiken voor de SRAM rotors?
- ben nog aan het zoeken naar welke brake pads. Wil liefst ook SRAM pads erbij. Heb zitten zoeken, maar ben er nog niet uit welke ik moet hebben icm met mijn Shimano remklauwen (8070). Iemand tips?