Retro / oudere fietsen
Gazelle monteerde in latere jaren kunststof Bluemel spatbordjes. Die kun je gewoon nieuw kopen, SKS maakt ze nog steedsRolfh schreef:Wie weet waar ik retro bagagedrager en spatbord kan vinden?
In de Gazelle folder van 1976 staat de fiets met RVS spatborden. Wat de specificaties van '74 spatborden en drager zijn weet ik niet, noch waar je ze kunt vinden.
Ik zou je kunnen helpen aan min-of-meer periode-correcte RVS spatborden afkomstig van een Gazelle Sprinter, bouwjaar '78 gok ik. Zo op het oog lijken ze op de CM G variant.
Ze zijn een beetje gehavend maar hebben wel potentie. Stangetjes moet ik ook nog hebben; op te halen in Amsterdam.
Om nog even terug te komen op de '76 folder, er staan verschillende afbeeldingen in van een G model, met en zonder bagagedrager en i.m.h.o: lekker weglaten die drager want de fiets wordt er niet mooier op.
Voor de compleetheid:
Bovenstaande Sprinter was de basis voor mijn winterfiets; ik heb de RVS spatborden vervangen door Bluemels (uit '87 die ik nog had liggen) want die vind ik mooier. Ook hier heb ik de drager weggelaten.
En verder heb ik ALLES vervangen behalve de hoogflensnaven, want die zijn geil.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26
Als je m toch verkoopt, zou ik nog maar eens overwegen om er meer moeite in te stoppen. Zo ziet er prima aantrekkelijk uit, met een toerstuur waarschijnlijk een stuk minder.Rolfh schreef:super bedankt v je info. Ik kom uit Twente dus niet echt in de buurt. Maar ik zal s kijken. Dan alleen nog een stuur (zo origineel mogelijk natuurlijk;-) Weet je dat ook ? (dan haal ik racestuur er af)
Het is geen racefiets, maar 'n gewone sportfiets.
Fijne fiets. Al die tijd, 35 jaar, met veel plezier op gereden.
Kocht 'm nieuw voor 550 gulden in 1973.
Behalve zadel, banden, remblokjes en stuurlint heb ik er nooit iets aan gedaan. Af en toe wat schoongemaakt, dat is alles.Staat nu al weer 8 jaar in de berging te vervuilen.
Maar ..... mijn dochter wil 'm graag gaan rijden.
Ik ben blij voor haar en voor de fiets.
Omwille van veiligheid wil ik alles met nieuwe en mogelijk betere componenten vervangen.
Maar eerst dient het frame een grondige opknapbeurt te krijgen, zodat ie weer pico bello oogt.
Uit sentimentele overwegingen wil ik de originaliteit, zoals kleur en decals, zoveel mogelijk behouden.
Kent iemand een betrouwbare vakman die (tegen betaling uiteraard) de beschadigde en soms roestige plekjes en putjes professioneel kan bijwerken?
Alvast bedankt, Tom
Fijne fiets. Al die tijd, 35 jaar, met veel plezier op gereden.
Kocht 'm nieuw voor 550 gulden in 1973.
Behalve zadel, banden, remblokjes en stuurlint heb ik er nooit iets aan gedaan. Af en toe wat schoongemaakt, dat is alles.Staat nu al weer 8 jaar in de berging te vervuilen.
Maar ..... mijn dochter wil 'm graag gaan rijden.
Ik ben blij voor haar en voor de fiets.
Omwille van veiligheid wil ik alles met nieuwe en mogelijk betere componenten vervangen.
Maar eerst dient het frame een grondige opknapbeurt te krijgen, zodat ie weer pico bello oogt.
Uit sentimentele overwegingen wil ik de originaliteit, zoals kleur en decals, zoveel mogelijk behouden.
Kent iemand een betrouwbare vakman die (tegen betaling uiteraard) de beschadigde en soms roestige plekjes en putjes professioneel kan bijwerken?
Alvast bedankt, Tom
Kun je niet beter het hele frame opnieuw laten spuiten? Natuurlijk wel de roest eerst behandelen. De decals zijn te koop en kun je er dan nieuw opplakken. Google maar even op decals en falcon. Embleem voorop kan er af en achteraf weer er op gepopt worden. Lijkt me een mooiere resultaat dan alle beschadigingen individueel aanpakken.
Als je aangeeft waar je ongeveer woont dan zijn er wel forumleden die in de buurt een goede spuiter kennen.
Als je aangeeft waar je ongeveer woont dan zijn er wel forumleden die in de buurt een goede spuiter kennen.
o'7o
Niet doen, de lak en de lichte beschadigingen aan de lak zijn een onderdeel van de geschiedenis van de fiets. Met nieuwe lak wordt het een oude fiets zonder geschiedenis, nu kun je het leven er aan afzien.
De belangrijkste dingen voor de veiligheid zijn het vervangen van de remblokjes en rembkabels, dat scheelt een enorme hoop in de remwerking. Zijn de velgen van staal of alu? Bij alu velgen hoef je als ze recht zijn er niks aan te doen, die remmen in principe prima.
Verlichting kan door opkliklampjes gelijk een stuk verbeteren.
De belangrijkste dingen voor de veiligheid zijn het vervangen van de remblokjes en rembkabels, dat scheelt een enorme hoop in de remwerking. Zijn de velgen van staal of alu? Bij alu velgen hoef je als ze recht zijn er niks aan te doen, die remmen in principe prima.
Verlichting kan door opkliklampjes gelijk een stuk verbeteren.
Bedankt voor de reacties.
Het hele frame opnieuw spuiten? Daar heb ik ook even aan gedacht, maar dan wordt het een fiets als ieder andere en verliest het juist het karakter waarom ik hem bewaard heb en waarom mijn dochter hem graag wil rijden.
Zoals ik al aangaf, wil ik alle onderdelen, op het stuur na, vervangen door nieuwe. Mijn sentiment zit 'm niet in de onderdelen. De velgen zijn van staal, maar als alu velgen beter remmen, neem ik nieuwe alu velgen.
Verlichting vind ik heel belangrijk. Onder het zadel zit het achterlicht en op het stuur een af-/opklikbaar voorlicht. Dat werkte altijd prima.
@ Ernie C.
Het hele frame opnieuw spuiten? Daar heb ik ook even aan gedacht, maar dan wordt het een fiets als ieder andere en verliest het juist het karakter waarom ik hem bewaard heb en waarom mijn dochter hem graag wil rijden.
Zoals ik al aangaf, wil ik alle onderdelen, op het stuur na, vervangen door nieuwe. Mijn sentiment zit 'm niet in de onderdelen. De velgen zijn van staal, maar als alu velgen beter remmen, neem ik nieuwe alu velgen.
Verlichting vind ik heel belangrijk. Onder het zadel zit het achterlicht en op het stuur een af-/opklikbaar voorlicht. Dat werkte altijd prima.
@ Ernie C.
Je kunt hem ook in dezelfde kleur met exact dezelfde decals laten spuiten. Dan behoud het toch het originele karakter. Bij een paar kleine plekjes roest zou ik dat niet zo snel doen maar hier moet toch wel heel veel bijgewerkt worden.
Moderne wielen passen niet in dit frame trouwens. Daarvoor moet het frame worden uitgebogen naar 130mm inbouwbreedte. Nu zal dat 120 of 125mm zijn. Buig je het frame niet uit dan kun je maximaal tot 7 kransjes achter gaan. Daar zijn dan weer geen moderne onderdelen voor te krijgen. Je zult dan toch op zoek moeten naar retro onderdelen in goede staat.
Moderne wielen passen niet in dit frame trouwens. Daarvoor moet het frame worden uitgebogen naar 130mm inbouwbreedte. Nu zal dat 120 of 125mm zijn. Buig je het frame niet uit dan kun je maximaal tot 7 kransjes achter gaan. Daar zijn dan weer geen moderne onderdelen voor te krijgen. Je zult dan toch op zoek moeten naar retro onderdelen in goede staat.
Campagnolo Ultra Dork