Even inhaken op bovenstaande berichten:
Naar mijn mening hoort bij een stalen frame ook een stalen vork (zelfde argumenten als voor een stalen frame).
Enige technische reden om eventueel voor carbon te kiezen is gewicht. Maar dan kom je bij de discussie of die paar honderd gram extra voor jou nou een verschil gaan maken als je kijkt naar totaalgewicht fiets plus fietser en het beoogde doel. Daarbij komt dat voor een oversized carbon voorvork het frame ook extra oversized wordt gemaakt (dikkere balhoofdbuis en vaak ook onderbuis, dikkere headset) waarmee een deel van het gewichtsverschil alweer teniet wordt gedaan.
Comfort (demping) van een stalen vork is zeker niet minder dan carbon! In de meeste gevallen eerder andersom. Zeker oversized carbon vorken (icm oversized frame) blinken niet uit in comfort en schieten ook qua rijgedrag (net dat beetje 'goede flex”) het optimum vaak voorbij.
Idem voor stijfheid. Met beide materialen zijn stijve en minder stijve vorken te bouwen. Vorken voor schijfremmen worden sowieso al wat steviger gebouwd en zijn daarmee ook stijver (wat het rijgedrag niet persee te goede komt). Ik heb ondertussen de nodige vorken gebouwd voor serieuze zwaargewichten en nooit iets gehoord over onvoldoende stijfheid.
Alles bij elkaar komt de keuze vaak neer op gewicht en/of styling (carbon) vs sterk, degelijk, duurzaam, reparabel, customizable, etc. (staal). Bij de merken speelt marketing daar ook een grote rol. Die zullen vooral bouwen wat ze denken te kunnen verkopen (voor een groot deel op basis van de 'looks'). En dat is niet persee hetzelfde als wat technisch het beste werkt.
Wat mij betreft geeft een niet-oversized frame (gefinetuned op maat en gewicht) met stalen voorvork het optimale resultaat qua rijgedrag, comfort en betrouwbaarheid. Zeker voor Allroader/Gravel waar het minder draait om marginal gains (gewicht) en de voordelen van staal juist extra zwaar doorwegen.
.
BoukeS schreef: ↑19 nov 2022 08:23
...
Ooit zal ik eens aankloppen bij Wind, als de financiën het toelaten
Je bent van harte welkom!
.