Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 16 jun 2010 11:36

[quote="rene1"]Ze hebben evenveel recht om iets te roepen als de ander recht heeft geen helm op te zetten.[/quote]

Uiteraard, maar daarom is het nog wel irritant.

Draag zelf trouwens tegenwoordig altijd een helm. Ben 2 jaar geleden op mijn helm van 50 km/u naar 0 tot stilstand gekomen. Helm stuk, ik slechts een weekje hoofdpijn, maar verder niks. Was ik toch wel van onder de indruk, dus het ding gaat altijd op.

Wat ik trouwens echt idioot vind zijn die mafkezen die hun helm afzetten bij elke klim. Zo'n bungelende helm aan je stuur is toch echt een heel stuk irritanter dan een helm op je hoofd?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 16 jun 2010 11:44

[quote="havana"]Ook kun je een takje in je derailleur krijgen waardoor je op je plaat gaat. Het is gewoon heel dom om zonder helm te rijden, maar het blijft de keuze van de fietser zelf.
[/quote]
+1 Ik verbaas me ook altijd als ik uitrol in de auto en als ik bijna stil sta in eens hard op de rem trap. Dan voel je toch nog een flinke klap. Ik ga dit niet vrijwillig met de fiets proberen, maar weet nog wel dat ik ooit een kat in mijn voorwiel heb gehad. Een mooie schuiver gemaakt, en kon naar huis lopen want mijn voorwiel was niet meer wat het was.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jun 2010 11:46

[quote="basso1"]Als wij met vrienden aan het rijden zijn en we komen mensen tegen zonder helm dan roepen we in koor: helm op, ze kijken je dan altijd zo verbaasd aan!(blijft leuk)[/quote]

Wauw....wat leuk en grappig zeg.

Laat iedereen dat voor zichzelf beslissen zeg. Ik draag hem ook meestal, maar soms met een rustig zomeravond rondje toeren laat ik hem ook thuis.
Vorige week nog een nieuwe Ionos gekocht omdat ik mijn helm kapot ben gevallen in de Cevennen.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2010 11:59

Mooie helm die Ionos!

Heb zelf trouwens een Sweep R.

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 16 jun 2010 12:36

Ik verbaas me ook dat er nog zoveel mensen zijn die zonder helm fietsen. Het ziet er ook zo amateuristisch uit zonder helm...

6 weken geleden over de kop gegaan door een fout van fietsmaat; zonder helm zou ik nou met een rietje drinken...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39559
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jun 2010 17:39

[quote="havana"]Mooie helm die Ionos!.[/quote]
Ionos heeft één heel groot voordeel t.o.v. mijn vorige Atmos; de kleine drukplekjes bij mijn voorhoofd zijn weg door lichtelijk aangepast ontwerp. (hadden meer mensen last van, verder zit de atmos perfect)
Less is bore

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 16 jun 2010 18:18

[quote="Aristos"]Ik verbaas me ook dat er nog zoveel mensen zijn die zonder helm fietsen. Het ziet er ook zo amateuristisch uit zonder helm...

6 weken geleden over de kop gegaan door een fout van fietsmaat; zonder helm zou ik nou met een rietje drinken...[/quote]
Fiets jij met een integraalhelm?

raassie
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 16 jun 2010 18:30

Maar wat te doen met een ritje op de stadsfiets? Vanmorgen ook al bijna geschept door een auto die het fietspad over moest en niet goed keek?

ps op de race en mountainbike heb ik altijd een helm op.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jun 2010 19:00

Vers van de pers, persbericht van de Hersenstichting. Zag het bericht via de wielerclub. Ook goed om hier te posten denk ik.

Gevolgen van val met racefiets of mountainbike ernstig onderschat

Per jaar lopen ruim 85.000 Nederlanders traumatisch hersenletsel op als gevolg van een val of harde klap op het hoofd. Van hen belanden zo’n 3700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis. Als gevolg van hersenletsel houden zij vaak gedurende de rest van hun leven ernstige klachten. De Hersenstichting steunt daarom de campagne Gebruik je kop, helm op die de stichting Consument en Veiligheid, KNWU en NFTU vandaag starten.

Verschijnselen die na een ongeval kunnen optreden zijn: sufheid (de patiënt is moeilijk te wekken), toename van hoofdpijn, herhaald braken, verwardheid. Dit kunnen symptomen zijn van een beschadiging van de hersenen. De patiënt zelf hoeft de sufheid of verwardheid niet altijd op te merken. Daarom is het belangrijk dat iemand de patiënt controleert. Na een val of klap op je hoofd kan je tot 24 uur later alsnog bijvoorbeeld een hersenbloeding krijgen of zelfs in coma te raken. In een ziekenhuis maakt men bij twijfel een scan om interne beschadiging van de hersenen uit te sluiten. Betrokkenen wordt aangeraden tegen de pijn alleen paracetamol in te nemen. Andere medicijnen – zoals aspirine – kunnen als bijwerking hebben dat het bloed minder gauw stolt. Hierdoor kan een bloeding extra lang doorgaan.

De folder Hersenschudding en hersenkneuzing geeft antwoord op de meest gestelde vragen. De folder kan worden aangevraagd via telefoonnummer 070-3024747 of online op www.hersenstichting.nl


mauricev
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jun 2009 16:03

mauricev 18 jun 2010 14:57

Nog een bericht wat ik vond op de site van rtlnieuws.
WIELRENNERS MOETEN HELM GAAN DRAGEN

Ieder jaar komen 3700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis terecht door valpartijen. Vaak hebben ze hoofdletsel, dat dodelijk kan aflopen.

Daarom begint een campagne om wielrenners en mountainbikers een helm te laten opzetten, onder het motto 'Gebruik je kop, helm op'. Langs wielerroutes komen spandoeken en bermmonumenten.

De stichting Consument en Veiligheid is een van de initiatiefnemers. De aftrap voor de actie werd gegeven door renner Rick Flens van RABO ProTour.

© ANP

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 18 jun 2010 16:07

mauricev schreef:Nog een bericht wat ik vond op de site van rtlnieuws.
WIELRENNERS MOETEN HELM GAAN DRAGEN

Ieder jaar komen 3700 wielrenners en mountainbikers in het ziekenhuis terecht door valpartijen. Vaak hebben ze hoofdletsel, dat dodelijk kan aflopen.

Daarom begint een campagne om wielrenners en mountainbikers een helm te laten opzetten, onder het motto 'Gebruik je kop, helm op'. Langs wielerroutes komen spandoeken en bermmonumenten.

De stichting Consument en Veiligheid is een van de initiatiefnemers. De aftrap voor de actie werd gegeven door renner Rick Flens van RABO ProTour.

© ANP

Beetje denigrerend, het motto: “Gebruik je kop, helm op.”

Zelf zou ik kiezen voor zoiets als “Helm op? Petje af!”

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 18 jun 2010 16:21


Plaats reactie