Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 24 okt 2010 13:48

Dan plaats ik hem wel even voor je:

[img=http://img99.imageshack.us/img99/2668/i ... 241038.jpg]

Heb je een mooie crosser aan maar nu snel die fiets poetsen :p
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 24 okt 2010 15:37

heb dit altijd een mooie fiets gevonden, echter is de vork heavy.. daar is wel een upgrade mogelijk! Maar veeeel plezier er mee!
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 okt 2010 18:47

Die banden zien er ook dik uit. Zijn dat 35mm Racing Ralphs? Die zullen 't wel lekker doen in de modder zeker? :)

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 24 okt 2010 19:26

Gisteren een schitterende toertocht gereden met m'n cyclocrossfiets, lekker glijden op m'n 30mm tubes... Domweg vergeten om m'n 34mm Rhino wielen in te steken.

Het was echter wel verschrikkelijk weer: regen, wind,... In combinatie met de modder was het dus een zware tocht voor m'n fiets en het schakelen ging op het einde nog maar moeizaam, perfect te begrijpen door al die modder.

Wat is nu aan te raden:

1) Kabels demonteren en binnenkabels gewoon schoonmaken

of

2) Alle bekabeling gewoon vervangen? Dit lijkt mij het beste.
Nulla tenaci invia est via!

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 24 okt 2010 19:58

Door modder?
Zit er modder Binnenin je kabels dan? Dus na schoonmaken nogsteeds niet willen schakelen?
Dan moet je ze gewoon vervangen en alle delen waar de binnenkabel uit de buitenkabel voorzien van krimpkous, is te krijgen in electrozaken.
Kies een maat die precies om je buitenkabel past, en dan gewoon je binnenkabels monteren.
Als je dan klaar bent met de aansteker of soldeerbout de kous voorzichtig verhitten zodat het om je buitenkabel klemt en afsluit op je binnenkabel.
Zo zit het tenminste op mijn crosser, nooit problemen!
mijn Flickr

peteri200
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 24 okt 2010 20:06

jaapieo schreef:Door modder?
Zit er modder Binnenin je kabels dan? Dus na schoonmaken nogsteeds niet willen schakelen?
Dan moet je ze gewoon vervangen en alle delen waar de binnenkabel uit de buitenkabel voorzien van krimpkous, is te krijgen in electrozaken.
Kies een maat die precies om je buitenkabel past, en dan gewoon je binnenkabels monteren.
Als je dan klaar bent met de aansteker of soldeerbout de kous voorzichtig verhitten zodat het om je buitenkabel klemt en afsluit op je binnenkabel.
Zo zit het tenminste op mijn crosser, nooit problemen!



Zo dat klinkt nu eens als een goeie tip, dat ik daar zelf niet ben opgekomen:p. Niet dat ik problemen met de kabels heb, maar uit voorzorg ga ik het maar eens snel zo monteren op mijn crosser.
Thanks!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 24 okt 2010 20:54

Gewoon ieder jaar nieuwe kabels monteren. Kost geen drol en het schakelt/remt weer perfect.

spez
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 jan 2009 17:21

spez 25 okt 2010 00:39

@Tomkolkman: thx voor plaatsen!

@Refie: yep is idd heavy vork en schokt als een malloot met remmen, maar zal wel in afstelling remmen of speling kopserie zitten? Suggesties voor lichte vork die bij het frame past? Ben helemaal nieuw in de crosserij dus zal me in eerdere pagina's wel eerst in gaan lezen. Eerste kennismaking vandaag was wel lekker:-)..

@LVGH : zijn idd brede RR, ging vandaag wel lekker na alle regen van afgelopen dagen. Denk er wel over een smaller setje bij te halen voor meer asfalt/bospad ritjes.

Grtz!

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 okt 2010 01:00

Bij hard remmen schokt een voorvork altijd (bij crosser). Als hij het ook al doet bij rustig remmen zou ik snel even je bal hoofd (laten) afstellen.

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 25 okt 2010 11:02

Ik rij met dezelfde vork en heb met froglegs nergens last van. Met de tekro oryx leek het af en toe wel een huppelend lammetje als ik moest remmen.

Ik was gisteren zo benieuwd hoe de nieuwe banden zouden aanvoelen (Grifo XS) dat ik ze erop had liggen tijdens de kruisbergtocht. Was ff niet zo'n succes gezien de bagger. Volgende keer in het natte bos toch maar weer de racing ralphs.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 31 okt 2010 22:50

Vraagje, ben eigenlijk mede door het vele onderhoud gestopt met MTB'en. Is het onderhoud aan een Cyclocrosser nu hetzelfde als een MTB ?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 okt 2010 23:23

Ruud< schreef:Vraagje, ben eigenlijk mede door het vele onderhoud gestopt met MTB'en. Is het onderhoud aan een Cyclocrosser nu hetzelfde als een MTB ?


Slijtage van draaiende delen is ongeveer hetzelfde. Alleen een cyclo heeft geen verende voorvork dus dat scheelt wel wat in kosten.

Plaats reactie