Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 apr 2024 09:44

ceon schreef: 15 apr 2024 07:48 . Ik heb nog een reservefiets die meestal mee op vakantie gaat. Carbon karretje blijft dan veilig thuis.
Misschien voor het Domme Vragen Topic, maar hoezo blijft die thuis?
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 apr 2024 10:00

Dat hebben sommige.
Ik ken mensen die laten voor de zekerheid hun vrouw thuis.

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 15 apr 2024 10:10

Als je je vrouw meeneemt kun je beter je creditkaart thuislaten... :roll:
...

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 apr 2024 11:56

Succesvol getest met de montage van een GRX crankset op mijn Shimano 105-7100 di2 wegfiets.
Zie voor verdere info dit topic: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.p ... 6&start=12

De wens dit te monteren komt voort uit een komend tripje naar de Ventoux komende juni, gecombineerd met mijn enorm matige klimkwaliteiten, iets teveel kilo's én een hoog verwachtingspatroon :mrgreen:

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 15 apr 2024 12:51

Die kilo's zijn duidelijk te zien in je avatar. :mrgreen: :twisted: :lol:

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 15 apr 2024 13:20

Komende weken wat uitstapjes met beklimmingen op de planning, onder andere weekendje Limburg en Tecklenburg dus klimcassette maar weer gemonteerd.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

leon1
Forum-lid

leon1 15 apr 2024 21:23

Cleats op mijn nieuwe zomerschoenen gemonteerd. Maar misschien komen ze deze zomer niet eens in actie.... :evil:

En mijn zadelpen van de TCR gewisseld. Meteen de accu met de juiste houder gemonteerd. In plaats van een stuk foam dat er tot nu toe in zat. Werkt op zich ook prima maar nu zit het wel een stuk steviger!
Ride bikes, not tanks!

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 15 apr 2024 22:17

Niet echt klussen, wel gepoetst na rit over vochtige wegen. Ketting wilde maar niet schoon worden met Dasty. Ook na 3x herhalen niet helemaal schoon.
Uiteindelijk flesje Finish line ecotech ontvetter gepakt (gebruik ik alleen voor verwijdering fabrieksvet) en ik stond versteld van de hoeveelheid zwarte troep die nog van de ketting kwam....
Misschien moet ik af en toe een deep cleaning doen met sterkere ontvetter. Die finish line is niet overal verkrijgbaar en redelijk prijzig.
Wat is een goede ontvetter om de ketting af en toe helemaal schoon te krijgen? Of toch beter ketting eraf en dan in alcohol/wasbenzine in een oude bidon?
Dogma F

TKMP
Forum-lid

Gebruikersavatar TKMP 15 apr 2024 22:28

0475 schreef: 15 apr 2024 09:29 Het ziet er uit alsof de rubber in de middenbaan losgelaten heeft (slecht gehecht heeft). Volgens de Vittoria website zit in het midden een andere compound dan aan de zijkanten. Wellicht eerder een fabricage probleem dan uitdroging want de zijkanten lijken nog in orde.
ik schrok er wel van want tijdens mijn laatste ritje, merkte ik wat gehobbel, op glad asfalt.
maar ik ben ook wat klimmetjes afgedoken met ~60...
tot nu was ik wel tevreden van de .NEXT banden, pakken weinig steentjes op, 0maal lek dus. en ik kon ook lekker door de bochten rijden, vooral die bemelenberg af ging met veel vertrouwen. ook op nat gingen ze lekker betrouwbaar.
maar zo n geintje wil ik niet nog eens, en zoveel droogte scheuren heb ik ook nooit eerder gehad.

ik zit nu wel te wachten een beetje op de P zero's, crossedfingers dat de 28mm passen.

esmeew
Forum-lid

esmeew 15 apr 2024 22:45

Nieuwe kabels op de binnen fiets van mijn vriend, die tijdelijk naar zijn broer gaat om te testen.
Binnen en buiten kabels van zowel de remmen als derailleurs. Alles verliep vlekkeloos en erg vlot. De achter derailleur stond vrijwel direct goed.
Alleen… de voor derailleur.. nooit gehad maar het lukt me niet. Net 1 uur gezocht naar de juiste spanning. Morgen of woensdag maar weer verder zoeken
Het probleem: wanneer ik de kabel spanning met de barrel adjuster strakker zet, gaat de fiets soepel naar groot blad, maar niet meer naar het binnenblad. Wanneer ik de spanning dan weer wat losser doe, ga ik naar het binnenblad maar niet meer terug naar het buitenblad. Hele mini afstellingen geprobeerd, maar niet de juiste setting gevonden. Morgen of woensdag toch maar eens kijken of de limit screws het probleem zijn. Echter stond het hiervoor gewoon goed dus lijkt me vreemd.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 16 apr 2024 02:10

esmeew schreef: 15 apr 2024 22:45 Nieuwe kabels op de binnen fiets van mijn vriend, die tijdelijk naar zijn broer gaat om te testen.
Binnen en buiten kabels van zowel de remmen als derailleurs. Alles verliep vlekkeloos en erg vlot. De achter derailleur stond vrijwel direct goed.
Alleen… de voor derailleur.. nooit gehad maar het lukt me niet. Net 1 uur gezocht naar de juiste spanning. Morgen of woensdag maar weer verder zoeken
Het probleem: wanneer ik de kabel spanning met de barrel adjuster strakker zet, gaat de fiets soepel naar groot blad, maar niet meer naar het binnenblad. Wanneer ik de spanning dan weer wat losser doe, ga ik naar het binnenblad maar niet meer terug naar het buitenblad. Hele mini afstellingen geprobeerd, maar niet de juiste setting gevonden. Morgen of woensdag toch maar eens kijken of de limit screws het probleem zijn. Echter stond het hiervoor gewoon goed dus lijkt me vreemd.
Kabel ook op de juiste manier door de voorderailleur geleid? Kan bij Ultegra nogal eens mis gaan met vreemd schakelgedrag tot gevolg. Been there done that.
Dogma F

esmeew
Forum-lid

esmeew 16 apr 2024 05:39

Zonder ook maar naar de fiets te kijken denk ik inderdaad dat dat het probleem is! Je bent fantastisch Ramon! Bedankt

Edit: nee kabel lijkt toch goed te zitten. Wordt vervolgd. Woensdagavond heb ik weer tijd 😄

Plaats reactie