Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 apr 2016 18:44

Bij Maes is de schuld van een schijfrem al ontzenuwd. Op de foto's van die valpartij is in de verste verte geen renner in de buurt te zien die met schijven reed.

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 apr 2016 21:04

Karl66 schreef:Ik vind het wel behoorlijk complotterig om direct maar te gaan twijfelen aan de oorzaak van de wond, vooral omdat Maes in PR ook gewond is geraakt door een schijfrem:
In de ambulance kreeg hij 15 kilometer later gezelschap van Nikolas Maes, die, ook door een schijfrem, een diepe wond in zijn knie had.
http://www.ad.nl/ad/nl/1001/Sport/artic ... rief.dhtml

Schijfremmen zaten in de testfase, ze blijken extra risico's op te leveren en dus wordt de test stopgezet. Ik zie daar niet zoveel raars aan.
Er zijn diverse foto's van Maes. Als ik jou was zou ik die eens goed bestuderen. Daarna praten we verder over de verwonding van Maes (er is namelijk op geen enkele foto een renner van Lampre danwel Energie Direct in de buurt, dus ook geen remschijf)

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 apr 2016 21:06

Keezx schreef:Er zijn areospaken die vrij scherp zijn maar de meeste zijn ovaal en onschuldig.
Er zijn vast wel profs die eens een schaafwondje of kneuzinkje van een fiets hebben opgelopen, maar het is in het algemeen toch peanuts.
Als de UCI hier niet op gereageerd had , was een flink deel van de racewereldje op de achterste benen gaan staan, terechte actie dus.
Kom een keer bij mij je vingers tussen mijn spaken steken (ik heb ronde én aero, dus je mag
kiezen) :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 apr 2016 21:09

Je moet niet steken , maar ertussen vallen met je klauwe.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 23 apr 2016 23:09

Keezx schreef:Je moet niet steken , maar ertussen vallen met je klauwe.
Nee hoor, gewoon je vingers tussen de spaken van een draaiend wiel. Testen we gelijk 3 dingen: hoe scherp zijn spaken, hoe sterk is een carbon vork en hoe sterk zijn de vingers van Kees :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 23 apr 2016 23:41

Spaken/cassettes en andere levensgevaarlijke onderdelen zijn afleiding van waar het om gaat.
Zijn remschijven onschadelijk omdat er mogelijk ook blessures kunnen ontstaan door andere delen der fiets?

PS je hoeft niet te kwoten bij een directe reactie op het bovenstaande.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

senior
Forum-lid
Berichten: 2316
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 24 apr 2016 09:11

Gelul. Ik heb nergens gezegd dat schijven ongevaarlijk zijn, jij zegt dat andere delen niet gevaarlijk zijn. Dat je het niets vindt voor een wegfiets is een mening (ik heb ze zelf ook niet en ik ga ze ook niet aanschaffen) maar de discussie wordt nu niet gevoerd op basis van feiten. Er is iemand ernstig gewond geraakt maar de reactie van de UCI klopt niet. Ze hadden de proef tijdelijk moeten staken en een onderzoek moeten instellen naar de oorzaak. Maes zou door een schijf geraakt zijn terwijl foto's uitwijzen dat er geen renner met schijfremmen in de buurt was. De managers van Lampre Merida en Energie Direct stellen dat geen van hun renners melding heeft gemaakt van een ongeval.
Overigens heb ik de indruk dat een discussie helemaal geen nut heeft. De conclusie staat al vast en dan hoeft er wordt verder niet meer geluisterd te worden naar de argumenten van anderen. Schijfremmen staan niet, dus voegen ze niets toe en dus zijn ze gevaarlijk. Als een gewonde renner dat zegt moet het wel zo zijn (sorry Ventoso)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 apr 2016 10:55

De UCI heeft de proefperiode tijdelijk stopgezet, een andere mogelijk was er uiteraard niet.
Of het op feiten is gebaseerd of niet kunnen we hier achter ons schermpje moeilijk beoordelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
bontempi
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 okt 2005 21:40

Gebruikersavatar bontempi 24 apr 2016 11:07

Denk dat de heren vandaag in LBL nog weleens aan schijfremmen denken, die werken tenminste in dat slechte weer

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2016 11:11

Welnee, de heren redden zich namelijk ook prima met velgremmen en als je de reacties uit het peloton volgt, dan blijken de heren helemaal niet zo hard op schijfremmen zitten te wachten. Het zijn vooral de leveranciers die dat doen...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 24 apr 2016 11:15

De commercie heeft een grote vinger in de pap. Of het nu gaat om schijfremmen , electrisch schakelen of andere dingen? Waar geld in het geding is wordt de veiligheid of de mening van gebruikers heel snel aan de kant geschoven!
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 24 apr 2016 11:45

bontempi schreef:Denk dat de heren vandaag in LBL nog weleens aan schijfremmen denken, die werken tenminste in dat slechte weer
Bij regen wil je juist slechtwerkende remmen om niet op den muil te gaan.
Ingebouwde ABS!
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie