Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Knooierd
- Forum-lid
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 feb 2021 13:20
Knooierd
08 aug 2024 08:38
bigfloor schreef: ↑01 aug 2024 21:43
De Canyon Grail2 omgebouwd van mechanisch GRX naar Ultegra 8170 Di2.
Wel het GRX crankstel laten zitten, en om ervoor te zorgen dan de voorderrie ver genoeg naar buiten kan een 105 Di2 gemonteerd, die heeft namelijk een 'trim' schroefje die je best ver uit kan draaien, zodat de afwijkende kettinglijn toch geen probleem is.
De accu wilde ik eerst in het frame monteren (zoals bij mijn Ultimate en Aeroad), maar dat werdt toch wel lastig (er zitten wel openingen, maar die zijn voor een bidonhouder aan de onderkant). Dus maar in de zadelpen gemonteerd.
Eindresultaat is, het werkt prima !
Heb je hiervoor het bottom bracket moeten demonteren?
En pics please
-
0475
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56
0475
09 aug 2024 14:51
Vanmorgen bij de vriendin van mijn vriend op jacht geweest naar een kraak. Een kraak in haar fiets wel te verstaan. Er zat iets van minimale speling op het balhoofd, dus even bijgesteld, maar de kraak bleef. Zadel en zadelpen waren zo goed als uitgesloten omdat de kraak staand fietsend nog steeds aanwezig is. Dus ik ook eens even gefietst en ik kijk eens omlaag langs de crank en wat mij betreft zit tussen de linker crank en frame een spleetje. Voelen aan de crank....dat voelt ook als of er wat speling zit. Crank los en met de vlakke hand een paar klappen en de spleet is weg. Crank weer beter vastgezet want bij het losdraaien zaten de 2 boutjes wel erg losjes. Na alles weer vastzetten: speling en spleet weg, de kraak niet. Maar dat had ik ook niet verwacht want het lijkt ook meer uit de voorkant/stuur te komen. Rubber hoods van de remgrepen teruggerold en even aan de boutjes gedraaid van de klemband maar die zitten goed vast. Als laatste dan maar eens de stuurbocht uit de stuurpen gehaald, mhmm, veel stof en vuil, schoongemaakt en met wat montage vet weer teruggeplaatst. Testrit: de kraak is weg. Mhmm, voor een fiets die 2 maanden geleden bij de dealer nog een beurt had gekregen wel opmerkelijk dat er al zo snel speling op het balhoofd zat en dat die crank niet 100% goed vast zat.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39947
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
09 aug 2024 15:04
Dat balhoofd kan ik wel verklaren hoor. Als de boel los is geweest moet je die wel vaker even een keer een beetje natrekken, dat is niet heel uniek.
Less is bore
-
0475
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56
0475
09 aug 2024 15:30
daniel1975 schreef: ↑09 aug 2024 15:04
Dat balhoofd kan ik wel verklaren hoor. Als de boel los is geweest moet je die wel vaker even een keer een beetje natrekken, dat is niet heel uniek.
Ja, dat klopt, het kan zich dan nog wat “zetten”.
Ik heb laatst bij mijn eigen fiets ook het balhoofd los gehad, lagers vervangen en nu, 5000km verder nog steeds geen speling en destijds niet loei vast gezet.
-
roelw
- Forum-lid
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20
roelw
09 aug 2024 19:42
Vandaag een Shimano 11-speed cassette verwijderd van een DT gravel LN wielset om over te zetten naar een nieuwe wielset met een DT350 naaf.
Blijkt dat er een spacer geïnstalleerd werd in de fabriek. Ik dacht dat die spacer enkel nodig was bij 10-speed cassettes op een 11-speed body of heb ik het fout begrepen?
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4240
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
09 aug 2024 20:02
dacht dat 11 speed MTB cassettes smaller (op de body) zijn dan wegcassettes.
Niet zijken maar reiden !
-
CharlieP
- Forum-lid
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 26 nov 2023 08:42
CharlieP
09 aug 2024 20:08
Dat had k pas ook met een gravel cassette. Die zat de eerste keer na aandraaien moer nog los. Bleek er bij een 11s gravel cassette ook een vulring te moeten. Denk niet dat t verkeerd kan gaan, of de cassette zit los, of de moer past er niet op. (Correct me of I’m wrong)
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4240
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
09 aug 2024 20:16
Ergens opslaan
Niet zijken maar reiden !
-
roelw
- Forum-lid
- Berichten: 538
- Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20
roelw
09 aug 2024 21:08
Interessant schema. Opgeslagen!
De volgende logische vraag is dan: hoe weet je of je een 8-12 speed MTB cassette hebt (dus spacer) of 11-speed road cassette (geen sapcer)?
Ik heb de specs van mijn fiets opgezocht en het is een Shimano HG700 11-34 11s cassette.
De fiets heeft een GRX600 2x11 groep en ik dacht dat die 11-34 cassette uit de 105 groep kwam (dus road).
Dzee Shimano HG700 11-34 11s heeft geen overhang op het grootste tandwiel zoals op de afbeelding.
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4240
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
09 aug 2024 21:35
MTB-cassettes hangen over naar binnen (normaliter). Mogelijk kun je een maatverschil meten op de cassette.
Niet zijken maar reiden !
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
09 aug 2024 21:40
De 11 speed 11-34 is een MTB cassette, dus vulring. Zowel bij de 105 als Utegra variant
-
ND12
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 28 okt 2023 18:27
ND12
18 aug 2024 17:14
Mijn voorste schijfrem piepte vandaag heel erg bij het remmen, maar tegelijkertijd vertraagde ik amper. De voorste rem leek weinig te doen. De druk lijkt nog goed, want ik kan de rem net zover indrukken als eerder. Bij thuiskomst de voorste schijfrem schoongemaakt en ook de remblokken met remreiniger schoongemaakt. Het remt al wel beter, maar als ik goed rem is de piep alsnog heel hard. De blokken zijn niet versleten en de voorste schijfrem is zo goed als nieuw. Achter heb ik ook een nieuwe schijfrem, maar die remt goed en de blokken zijn net zo oud.
Weet iemand wat ik nog meer kan doen? Of wat het probleem wellicht oplost? Ben technisch niet de sterkste trouwens.