Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 01 feb 2018 13:58

Je hebt gelijk Ernie, dit lijkt meer op Dura Ace 7200 / Dura Ace EX ... via deze link naar Velobase kan je de gehele groep nog eens goed bekijken.

JonasNeyens
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 19:31

JonasNeyens 01 feb 2018 19:37

Hallo allemaal
Ik heb onlangs een retro fiets gekocht , maar weet eigenlijk niet welk merk deze fiets is . Ik vroeg me dan ook af of dat iemand me zou kunnen helpen :?:
IMG_20180201_170722.jpg

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 02 feb 2018 11:24

H-W schreef: 01 feb 2018 13:58 Je hebt gelijk Ernie, dit lijkt meer op Dura Ace 7200 / Dura Ace EX ... via deze link naar Velobase kan je de gehele groep nog eens goed bekijken.
Het is Dura-Ace EX, de fiets is van +-1980 en van 1978 -1984 had je Dura-Ace EX.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3707
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 feb 2018 11:54

Dag,

Ik heb deze fiets gekocht:

Afbeelding

Het is een Magneet, De Magneet fabriek heeft vlak naast mijn huis gestaan. Dus vandaar dat ik dit een lollig projectje vond. Wat ik er aan zie is een derailleur van Shimano Eagle. Er is helaas een verlichting op geklust en verder is het een bak ellende maar ik ga eens kijken wat ik ervan kan bakken.

Vragen die ik heb:

- indicatie van de leeftijd
- ik denk dat de spatborden en drager origineel zijn,is dat zo?
- wellicht is er een kenner die meer kan vertellen
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 03 feb 2018 12:07

Dit is niet een racefiets, maar semi-racefiets. Vaker werd dit een sportfiets genoemd.
Ik vind het een leuke fiets, ik rij dagelijks op een vergelijkbare Peugeot en het is goed te gebruiken in het dagelijkse verkeer.
Het leukste is om zo'n fiets zo origineel mogelijk te houden, maar de eerste 100 jaar wordt het geen verzamelaarsitem. Leuke opfrissing van het straatbeeld is het wel.

De Shimano Eagle is uit de jaren 70:
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... AbsPos=360

Bedoel je dat er origineel geen verlichting op zou hebben gezeten? Ik zou denken van wel, dat was wel gebruikelijk op sportfietsen. De spatborden en bagagedrager lijken me wel jaren 70 toe.

Om een indruk van de tijd te geven:
http://oudefiets.nl/index.php?option=co ... Itemid=528
"Batavus nam in 1969 de productie over en in ‘76 werden ook de resterende handelsactiviteiten stopgezet."
Hij zal dus van na 1969 zijn en voor 1976.
/edit:
Ik lees ook dat Batavus de naam tot in de jaren 80 heeft gevoerd, maar deze lijkt me jaren 70 toe.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3707
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 03 feb 2018 12:51

Dank je. ik had echt niet de illusie dat ik een goudmijntje had gekocht, hoor. Vind het gewoon een leuke fiets, mede door het merk. De dynamo zit met een losse beugel op de vork. Dus niet met een aangelast beugeltje. En de draad loopt naar achter van buiten het spatbord naar binnen. Het achterlicht is over de stikker van de fietsenboer (berenpas uit goor) heen gezet. Vandaar dat ik het idee had dat dat niet standaard was.

Ik denk dat het een woon-werk fietsje wordt. En anders verkoop ik m weer door. Heb ik toch een mooi knutselprojectje gehad.

Er rijden hier in Weesp ook behoorlijk wat brommertjes van Magneet rond. Waarschijnlijk ook van mensen die vanwege de plaats van de fabriek iets hebben met het merk. Als je overigens ziet hoe die oude mannetjes hun Magneet hebben gerestaureerd, dat nivo gaat deze niet echt halen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 03 feb 2018 16:27

Zo´n anderhalf jaar geleden heb ik in een opwelling een oude Vittorio gekocht. De ´impuls´ werd ingegeven door de framemaat (67cm,cc). Leek me gezien mijn lengte wel wat.

Het 'project' is door wat prive-omstandigheden blijven liggen, maar gaat nu weer opgepakt worden. Wat ik van de historie weet, is dat de fiets over is gegaan van vader op zoon. Toen zoon de fiets eenmaal (na overlijden vader) in zijn bezit had, sloeg het noodlot toe in de vorm van een fatale medische diagnose. De eigenaar (zoon) heeft daarna nooit meer de fiets gebruikt, waarna de fiets 'jaren' in een schuur heeft gestaan. Ik kon destijds de fiets ophalen bij de broer van de vorige eigenaar, die weer aan de echtgenote van de overleden eigenaar had beloofd dat de fiets niet zou worden meegegeven aan een handelaar en met respect zou worden behandeld.

Nou heb ik wel eens vaker een fiets gekocht en opgebouwd, maar hier werd ik echt aan een kruisverhoor onderworpen: ik moest plechtig beloven dat ik de fiets niet zou verkopen en met respect zou behandelen. Toen ik wegging en de broer even meeliep naar de auto vertrouwde hij me toe dat de grootste wens van zijn broer was ooit met deze fiets Parijs - Roubaix te rijden.

Kortom.....je voelt h'm natuurlijk al aankomen: het is weer een 'even' jaar en ik hoop voor de 4de keer PR te gaan rijden. De laatste jaren rijd ik geen 'klassiekers' meer (te druk, te massaal), maar voor PR maak ik graag een uitzondering. Voor mij de mooiste 'koers' die er bestaat. Dus ga ik de Vittorio onderhanden nemen......

Vandaag de fiets uit elkaar gehaald en eerlijk gezegd heb ik geen idee van de leeftijd. Dus hulp gevraagd :D . Wat ik weet is het volgende:
  • Het betreft een Vittorio 'Populair'.
    De fiets is gebouwd door Jan Groot (de sticker vermeld nog het adres in Alkmaar (Houttil 2).
    Bracket onderzijde is 174 EJ 51gegraveerd
    Afmontage Suntour Cyclone (commandeurs niet geïndexeerd, mooi met 'band' op frame) /Mafac
    Stuur: Phillippe
    Balhoofd: Epoch - Mori (wordt 'op z'n plek gehouden' door borging met veer :o )
Cranckstel is Sugino VP. Fiets moet uit de tijd zijn van 'korte crancks, want deze zijn 170mm (op een fiets van 67cm!!!)

Wat ik op het onvolprezen WWW heb gevonden is dat Jan Groot 'de zaak' heeft overgedaan aan zijn zoon Frank, waarna op een gegeven moment de hele handel is verhuist naar het huidige adres van Vittorio (Heerhugowaard). Maar ik kan geen jaartallen vinden.

Iemand enige info wat kan leiden tot een indicatie van de leeftijd?

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 03 feb 2018 19:38

Zijn het Suntour Cyclone Mk I of Mk II derailleurs? Dat geeft al een goede indicatie. De Mk I achterderailleur heet een uitgefreesd beeldmerk, bij de Mk II zit de merknaam er op gedrukt.
De commandeurs op een band aan het frame laten eerder duiden op de Mk I, dan moet de leeftijd van de fiets al richting begin jaren 80 gaan. Mafac remmen hebben lang bestaan, die geven minder een indicatie.

sillah75
Forum-lid
Berichten: 535
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:49

sillah75 11 feb 2018 14:34

Deze is ook klaar voor het komende retroseizoen . Opgebouwd met onderdelen die ik nog liggen had

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 12 feb 2018 10:04

Dus, die Super Record groep had je nog ergens rondslingeren 8-) .

Mooie Colnago :like: .
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 12 feb 2018 12:33

Tja soms blijft er vast wel wat over .... mooie fiets hoor, klaar voor het komende seizoen, de pedalen jeuken alvast!
Gisterenavond nog de ketting geplaatst en de derailleurs afgesteld van de Vitus 979 die op de bok staat nu, binnenkort maakt deze echter plaats voor het opbouwen van de Gazelle AA uit 1976. De laatste losse onderdelen hiervoor zijn gekocht, dus ik kan eindelijk beginnen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 feb 2018 20:29

Een goede vriendin vroeg mij haar 22 jaar oude Koga-Miyata uit elkaar te halen zodat haar vader - die oude Citroëns restaureert en verzameld - hem in dezelfde kleur kon spuiten als een oude DS waaraan hij werkt, en hem daarna weer in elkaar te zetten. Leuke budget toerfiets geworden en heel wat beter dan de kerstkleuren (fel groen met rode decals) van het origineel...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie