Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 mei 2024 15:40

rob74 schreef: 30 mei 2024 09:12
Stofken79 schreef: 30 mei 2024 09:01 ...Ik rijd dus meestal op 50-19/18...
Ik dacht gelezen te hebben dat je een 52/36 crank had.
Ik rij zelf wel met een 50/34 crank en ik heb een 12-25 cassette voor het vlakke en een 11-28 voor de bergen. Ik maak me echt nul zorgen over dat scheef liggen op die 50-19. Dan had de ketting maar geen ketting moeten worden :o :lol:
Eens ik rijd vanaf april zelden meer op het binnenblad, bij heel veel wind gaat ie gewoon naar 50/21
Dat is echt geen probleem hoor en ik heb 40 als binnenblad, dus ik zou best redelijk lang op de 40 kunnen blijven.

Vergeet ook niet dat grotere tandwielen minder weerstand hebben. Ik zou mijn geld lekker in mij zak houden.
Hooguit een 12/25 kopen als je die nog niet hebt

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 31 mei 2024 16:34

Overzicht van de voorstellen tot hiertoe en aantal vermeldingen...Les Goûts et les couleurs.

14/28 III
12/25 I
50/34 + 11/28 I
50/34 + 12/25 I
50/34 I
50/39 I
46/30 II
niets wijzigen / cadans trainen :D

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 03 jun 2024 20:46

Ik denk dat de switch van 52-36 naar 50-34 te klein is voor wat het kost. Als ik crank switch moet het meetbaar/voelbaar zijn, bvb 46-30.

Stel dat ik kies voor een 12-25 cassette en wissel van crank : 52-36 vs 46-30, dan krijg ik
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... &UF2=2135#

Stel dat ik voorlopig mijn 52-36 behoud en kies tussen een 12-25 of 14-28, dan krijg ik
https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... &UF2=2135#

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 06 jun 2024 11:42

De compact (50/34) en semi-compact (52/36) cranks zijn leuk voor als je gaat klimmen, maar naar mijn mening en gevoel werkt het niet in het over het algemeen vlakke Nederland. Trap je op het buitenblad tegen de wind in dan moet je vaak achter naar de grotere kransjes met als gevolg een scheven kettinglijn. Schakel je voor naar het binnenblad, dan trap je weer te licht en moet je achter juist weer naar de kleinere kransjes (ook scheve kettinglijn).

Ik heb daarom zelf het 34T binnenblad vervangen door een 38T. Daarmee trap ik voor mijn gevoel altijd met een soepele cadans en een rechtere kettinglijn. Met wind in de rug kan 'ie dan op het buitenblad. Wanneer ik naar bijvoorbeeld Zuid-Limburg ga, dan wissel ik de 38T weer om voor de 34T. Voor mij werkt dit het allerbeste.

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 06 jun 2024 12:50

@CayoEvo die 16T verschil vooraan zijn natuurlijk zeer handig voor wisselend terrein, maar als je enkel vlak rijdt, dan maakt dit grote verschil het net minder comfortabel. Op een bepaalde snelheid zit je met een breekpunt van binnen- naar buitenblad, en met plots 16T groter op het buitenblad, moet je achteraan redelijk wat tandwieltjes schakelen om in dezelfde cadans te blijven.

Ik heb ondertussen al uuuuuren op dit forum gelezen en ik snap de aanpassing van standaard cranksets met 16T verschil naar eigen combinaties wel, zowel met een groot 52 als een klein 46 buitenblad. Hoe dichter binnen- en buitenblad naar elkaar toekomen, hoe vlotter het schakelen tussen de 2 wordt.

Mijn 52 ga ik voorlopig wel houden, die is nog goed en buitenbladen zijn redelijk duur. Een dure switch van 52 naar 50 heeft weinig zin.

Mijn cassette en ketting zijn wel aan vervanging toe. Ik twijfel momenteel gewoon tussen de 12-25 (ik heb 11-23 nu, maar gebruik 11 niet/nooit, op die 52 krijg ik dat toch niet rondgedraaid) en 14-28.
Bij 14-28 heb ik geen 12 en 13 en die durf ik wel eens te gebruiken met binnenblad 36, maar dan zit de ketting heel schuin. Een 39 binnenblad zou dit wat oplossen, maar naar mijn gevoel moet ik bij de 14-28 dus best ook een 39 binnenblad kopen.
Bij de 12-25 heb ik wel een 12-13, maar dan ligt de ketting weer zo schuin.

Het lijkt alsof enkel een casettewissel weinig zin heeft zonder ook vooraan te sleutelen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 jun 2024 14:17

Ter informatie,. Ik fiets nu in Spanje rond met mijn gravelbike. 46/30 vooraan en 11/36 achter. Ik sleep ook mijn eigen bagage mee. Ik merk dat ik bijna alles op het buitenblad doe. Klimmen tot aan 6-7% gaan op de 46/36. Scheve kettinglijn? Dan had die ketting maar geen ketting moeten worden. :lol:
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jun 2024 14:27

rob74 schreef: 06 jun 2024 14:17 Ter informatie,. Ik fiets nu in Spanje rond met mijn gravelbike. 46/30 vooraan en 11/36 achter. Ik sleep ook mijn eigen bagage mee. Ik merk dat ik bijna alles op het buitenblad doe. Klimmen tot aan 6-7% gaan op de 46/36. Scheve kettinglijn? Dan had die ketting maar geen ketting moeten worden. :lol:
+1

Idd, scheve kettinglijn, waar kan je je druk over maken. 😲
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jun 2024 14:42

Probleem is vaak als het in iemands hoofd zit.

Maar laat ik de vraag stellen wat zou het probleem zijn met een scheve kettinglijn?
Hoe zou een MTB met 1 voorblad dan werken, met een nog bredere cassette.

De enige aanpassing die ik je aan zou raden is gewoon een 39 of 40 als binnenblad voor in de polder.

1094
Forum-lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 06 jun 2024 14:46

Het is een heel normaal iets wat iedereen wel een keer gehoord hebt dat je dat niet moet doen toch?

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 06 jun 2024 20:45

Mijn MTB is een 1x, 32T voor en 10-51T achter, dus ja, in de Ardennen ligt die ketting helemaal schuin.
Vroeger was een scheve kettinglijn doodzonde, anno 2024 blijkbaar niet meer. Ik zal het proberen uit mijn hoofd te zetten :like: .

Mijn cruise snelheid ligt rond de 28km/u, gemiddelde snelheid op 50km meestal 25-26km/u. Op het buitenblad met mijn 11-23 is dat 52/19 (3de kransje, 80rpm), op de 12-25 wordt dat het 4de kransje, op de 14-28 is de 19 het 6de kransje, pal in het midden.

Dus perfecte kettinglijn, maar bij de 14-28 ligt het overgangspunt naar buitenblad rond 23km/u, dat is wel heel vroeg, dan rijd je 98% op buitenblad, toch?

Die 39 zal wellicht wel op een van de volgende bestellijsten komen, maar die cassette nu, ik kom maar niet tot een beslissing :oops:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2024 12:57

Ik rijd zelf 12/25 en 50/40 in de polder. Dat gaat prima.
Je kan best op het binnenblad rijden tot 30 a 32km/h.

Met die combo en 39 scheelt niet veel heb je een beetje wind tegen binnenblad en wind mee buitenblad.
Je komt in de polder dan amper op de buitenste 3 kransen. Daar is dan ook wel een nadeel voor te verzinnen, je rijd eigenlijk het gros op 4 a 5 kransjes en die slijten dan harder :-)

Stofken79
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 mei 2024 20:22

Stofken79 07 jun 2024 14:43

Net terug van een ritje met mijn boekhouder.
66km, zo goed als vlak, enige hm zijn bruggen over de autosnelweg of de Schelde.
Eerste 30km wind tegen (snelheid 23-25 km/u), tweede deel wind in de rug (26-28km/u). Gemiddelde snelheid 25km/u, gemiddelde cadans 80.
Vandaag wou ik enkel op de 36 rijden, eens zien hoe ik me daarmee uit de slag kon trekken.

Eerste deel van de rit meestal centraal op de cassette, 36/16-15. Tweede deel van de rit 36/13 (vorige ritten was dit dan 52/19, either way 3de kransje). Voor het 2de deel van de rit wou ik wel wat zwaarder gaan trappen, ik ging richting 90rpm en dat ligt me niet echt.
Met een 39 zou ik de hele rit vlot op het binnenblad kunnen rijden, maar heb ik zeker een 25T nodig als het wat bergop gaat.

Conclusie 1: ik rijd trager dan ik dacht :D gemiddelde snelheid is maar 25, niet 28.
Conclusie 2: ik moet gewoon vaker op binnenblad rijden :) voor alles tussen 23-28km/u is die 36 best soepel rijden. Rond de 28 kan ik dan van 36/13 naar 52/18 (moet ik wel vijf tandjes terugschakelen) en dan verder snelheid opbouwen op het buitenblad.
Conclusie 3: de 11-28 wordt em zeker niet, tussen 23 en 28km/u moet ik ofwel grote sprongen maken ofwel heen en weer tussen binnen- en buitenblad.
Conclusie 4: keuze tussen 12-25 en 14-28 is een keuze tussen 2 manieren van rijden. 12-25 is alles op binnenblad tot 26km/u (16-15-14) en buitenblad vanaf 28km/u. 14-48 is alles op buitenblad.

Plaats reactie