Klopt, ik rijd zelf geen koersen, ik gaf in mijn eerste post gewoon aan dat, gelet op het aanwezige verzet, de fiets die ik 2dehands heb gekocht, wellicht vroeger gebruikt werd om te koersen.
Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn
In de configuratie 52-36 voorblad met 11-25 cassette wordt normaal gesproken de twee buitenste kransjes van de cassette niet gebruikt (52-25/23 of 36-11/12) om een (te) scheve ketting lijn te voorkomen. Met andere woorden 52-21/19/17 waar je meestal op rijdt is helemaal niet verkeerd. Hetzelfde als je terug schakelt naar de 36-13/14/15, dus . . . . gewoon laten zitten en lekker gaan fietsen. Trouwens de flexibiliteit van de ketting zorgt ervoor dat als een en ander goed is afgesteld gewoon op de extreme kransjes zonder problemen kan worden gereden, ook zonder grote slijtage (mits goed gesmeerd).Stofken79 schreef: β27 mei 2024 20:53
Probleem:
52-36 ligt me niet, ttz ketting ligt bijna constant scheef. Ik rij dus meestal op de 52-21 en 52-19/17 aan 80rpm. Als er wat tegenwind staat langs de Schelde, ben ik soms verstrooid en ga naar de 23 of 25 en dan blokkeert alles achteraan (versleten cassette/ketting/jockeys?). Ga ik naar de 36 vooraan, dan zit ik achteraan op de 13-14-15 (weer scheef dus). Ik heb denk ik nog nooit de 11 en 12 gebruikt. Aangezien ik een waardeloze klimmer ben is de 36-25 soms zelfs nog te zwaar
Wat is jullie mening?
Groetjes
Kristof
Indien je zoals je zoals je zelf zegt een waardeloze klimmer bent zal je naar een ander configuratie moeten kijken omdat 52/36-11-25 vooral voor het vlakke is bedoeld. Dat betekent achter naar bijvoorbeeld 11-34 (letop: langekooi of een wolftooth gebruiken)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Nieuwe GRX crank gaat echt wel werken mits de voorderailleur even netjes afgesteld wordt. Voordeel is dat je ketting zeker lang genoeg gaat zijn. Grotere cassette kan (6870 haalt ook nog wel een 11-30 in mijn ervaring) maar lijkt me niet de oplossing hier. Persoonlijk zou ik in jouw geval voor 50-34 bladen en eventueel een 11-28 cassette gaan.
Je kan natuurlijk ook gewoon flink gaan trainen, dan krijg je dat verzet snel genoeg soepel rond
Je kan natuurlijk ook gewoon flink gaan trainen, dan krijg je dat verzet snel genoeg soepel rond
Ik hoop dat ik ooit de tijd vind om vaker dan eens om de twee weken te gaan rijden, op deze manier gaat vooruitgang traagBoshommel schreef: β28 mei 2024 21:58 Nieuwe GRX crank gaat echt wel werken mits de voorderailleur even netjes afgesteld wordt. Voordeel is dat je ketting zeker lang genoeg gaat zijn. Grotere cassette kan (6870 haalt ook nog wel een 11-30 in mijn ervaring) maar lijkt me niet de oplossing hier. Persoonlijk zou ik in jouw geval voor 50-34 bladen en eventueel een 11-28 cassette gaan.
Je kan natuurlijk ook gewoon flink gaan trainen, dan krijg je dat verzet snel genoeg soepel rond
De 50-34 bladen kwamen al eerder voorbij als suggestie, prijzig wel, R8000 buitenblad β¬100, binnenblad een β¬15. Op voorwaarde dat die passen. Er zijn ook nog de oude Ultegra 6800 bladen, maar die zijn nog duurder?
Maken die 2 tandjes minder dan zo'n verschil, moeilijk voor te stellen zonder met beide gereden te hebben.
Even kijken naar andere optie zoals BBB, TA enz. Ik denk onder 70 euro, Er hoeft geen shimano op te staan om te werken,Stofken79 schreef: β28 mei 2024 10:13Idd, enkel een buitenblad vervangen ipv volledige crank is ook een oplossing, was ik vergeten vermelden. Scheelt een pak, maar een buitenblad blijft toch duurder dan een cassette. Mantel heeft in de 105 R7000 enkel 52 en 53 als buitenblad. Ultegra R8000 heeft wel een 50, maar die is bijna β¬100.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Voor mijn zoektocht maakt het wellicht niets uit, maar blijkbaar heb ik een Ultegra 6800 11-23 ipv 11-25
11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Ik rijd dus meestal op 50-19/18.
Nu vertonen cassette (en ketting nog meer) sporen van roest (licht uitgedrukt ) dus wellicht eerst nieuwe cassette.
Tandwielverhoudingen Ultegra
105 heeft geen 14-28, enkel de 11-28 en 12-25
Tandwielverhoudingen 105
11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Ik rijd dus meestal op 50-19/18.
Nu vertonen cassette (en ketting nog meer) sporen van roest (licht uitgedrukt ) dus wellicht eerst nieuwe cassette.
Tandwielverhoudingen Ultegra
- 11-25: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-25
- 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
- 14-28: 14-15-16-17-18-19-20-21-23-25-28
105 heeft geen 14-28, enkel de 11-28 en 12-25
Tandwielverhoudingen 105
- 12-25: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
- 11-28: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
Ik dacht gelezen te hebben dat je een 52/36 crank had.
Ik rij zelf wel met een 50/34 crank en ik heb een 12-25 cassette voor het vlakke en een 11-28 voor de bergen. Ik maak me echt nul zorgen over dat scheef liggen op die 50-19. Dan had de ketting maar geen ketting moeten worden
Live fast; die young. mijn blog
Het klinkt alsof je toch je hele aandrijving moet vervangen qua slijtage. In dat geval zou ik een 50-34 met een 12-25 doen als ik dit zo lees. Dan kan je lichter maar houd je je kleine stapjes. En maak de ketting vooral niet te kort, anders zit je met de blokkeer ellende die je nu beschrijft.
Ik moet echt die verzettentabel eens onder de loupe nemen, 52-36 lijkt weinig verschil met 50-34 maar ik maak me wellicht beetje belachelijk nu