Re: Wanneer ketting vervangen.
Geplaatst: 12 aug 2024 18:05
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Op zich geen ramp lijkt nu alsof ik meer om de 150 a 200 km fietsketting even met een droge doek schoon maak (stof en miniscule vuiligheid) om vervolgens doekje met vinger eronder wat olie erop en licht over mn ketting laten lopen om licht geknarst eruit te krijgen. Heb nog wat van die ouwe olie over ga eens testen. Aan de andere kant om om de 200 km is kleine moeite.
Zou zeggen dat het vooral ook afhangt van of je dure cassettes gebruikt en hoe kritisch je bent op een stille rustige loop. Hoor veel mensen roepen dat ze veel geld besparen door steeds nieuwe kettingen te kopen. Als je bijvoorbeeld een shimano 105 cassettes gebruikt, kun je net zo goed wat langer door rijden. Zoveel duurder dan een ketting zijn die niet. Sterker nog als je Eur 65 voor een kettin moet betalen is een 105 cassette nog goedkoper. Het duurt echt wel even voordat een ketting niet goed meer schakelt of doorschiet. Mijn ervaring is dat je zomaar ruim meer dan het dubbele aantal km kunt maken voordat je hier last van hebt. Vervang je alles in een keer ben je ook klaar. Van echt overmatige slijtage op voorbladen heb ik zelf nooit veel gemerkt. De druk wordt daar over veel meer tanden verdeeld. Eventueel een nieuw binnenblad kost meestal ook bijna niets. Fiets je veel met schuine ketting op het buitenblad maakt het wellicht wel uit. Probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen.Snarfie schreef: ↑07 aug 2024 16:10 Heb een 11 speed versnelling met bijbehorende ketting (KMC X11) mijn ketting spanningsmeter kan op 1 of 0,75 gezet worden en valt daar na 3500 km op beide nog lang niet door heen. Kom bij de FM heeft een kettingmeter die 0,5 kan meten en ja daar valt hij doorheen. Krijg direct de opmerking meteen vervangen want ik kan nu al niet instaan voor de slijtage van de cassette.? Nieuwe ketting kost 65,- euri inclusief arbeidsloon. Vooralsnog rij ik probleemloos tot nu ketting slaat niet door op de cassette en ik rij als 65 jarige rustig zeg gemiddeld 27 kmu op voornamelijk asvalt nooit gravel of iets dat daar op lijkt.
Wat moet ik met zo'n opmerking krijg het ongemakkelijke gevoel dat ze je meteen iets willen aansmeren of hebben ze gelijk.
Dus gemiddeld ong. 4000 km per ketting wat overeenkomt met mijn gemiddeldes van 4000 à 5000 km per ketting.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2024 09:38 Je moet voor jezelf een beetje een systeem hebben.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.
Als je nou op je mtb ook je ketting eerder vervangt hoef je niet alles zo snel te vervangenDeHandelaar schreef: ↑28 aug 2024 10:22 Het is niet eenduidig te beantwoorden. Op de MTB (waarmee ik in de winter vooral veel rijd) rijd ik door tot het zo ongeveer stuk gaat. Dan vervang ik ketting, wieltjes en cassette.
Op de racer rijd ik vrijwel alleen met droog weer. Maar omdat ik twee wielsets gebruik, vervang ik de ketting liever te vroeg dan te laat. Zodra de kettingchecker een beetje speling aangeeft, gaat de ketting eraf. Dat is zo tussen de 3000 en 5000 km. Mijn cassettes gaan zo veel langer mee.
Op gravelaar gaat een ketting bij mij zo'n 1500-2500 km mee.
Ik merk niet zo heel veel verschil in levensduur van de ketting. Wel van de cassette en kettingbladen met deze methode. Al merk ik dat waxen het meeste scheelt met weer die cassette en kettingbladen en niet zozeer met de ketting.Orlok schreef: ↑28 aug 2024 09:53Dus gemiddeld ong. 4000 km per ketting wat overeenkomt met mijn gemiddeldes van 4000 à 5000 km per ketting.wasbeer2006 schreef: ↑28 aug 2024 09:38 Je moet voor jezelf een beetje een systeem hebben.
Bij de race, nog 11 speed, rijd ik met vier kettingen die wissel ik om de 500 tot 1000 kilomter totdat ze 0.5 zijn.
Dan koop ik vier nieuwe kettingen en die rijd ik door tot 0.75, dan pak ik die oude set ook nog even en rijd door tot 0.75
en zo rijd ik nu het zesde jaar met dezelfde bladen en 8 kettingen. Ik schat dat het een 30 tot 35K totaal is.
En het oude gaat nog op een taxc fiets als het nodig is. Daar merk je het toch niet.