Build - Scott Foil
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Vraagje over de kortere cranks. Heb je daar de zadelhoogte op aangepast? Ik lees dat je dit niet zou moeten doen, maar aan de andere kant lijkt het me wel logisch om daarvoor te corrigeren.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja ik ben 1cm omhoog gegaan om zo 2cm extra heuphoek te hebben.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn filosofie is om altijd een zo groot mogelijk heuphoek te hebben in de meest aërodynamische houding.
Ik zit zo laag mogelijk, met de punt van het zadel zo ver mogelijk naar benenden (uiteraard zonder te schuiven). Ik zat dus al zo laag mogelijk.
Zo benader ik het al jaren.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn onderrug mijn zwakke punt is. Als dat bij jouw bv je nek of knieën zijn, dan moet je het mogelijk anders benaderen.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn filosofie is om altijd een zo groot mogelijk heuphoek te hebben in de meest aërodynamische houding.
Ik zit zo laag mogelijk, met de punt van het zadel zo ver mogelijk naar benenden (uiteraard zonder te schuiven). Ik zat dus al zo laag mogelijk.
Zo benader ik het al jaren.
Maar dat heeft er ook mee te maken dat mijn onderrug mijn zwakke punt is. Als dat bij jouw bv je nek of knieën zijn, dan moet je het mogelijk anders benaderen.
Dat is erg handig. Tot nu toe gebruikte ik altijd een plastic bandenlichter om blokken of de zuigertjes terug te duwen. Ik ken alleen de (oudere) type bleed blocks van Sram. Die hebben wel de functie waarmee je (in theorie) remschijven kunt richten. Ik zeg in theorie omdat ik uiteindelijk een tang nodig had om daadwerkelijk te richten.wasbeer2006 schreef: ↑20 sep 2024 19:01 Waar ik echt blij van wordt is dat er twee bleedblocks bijzitten als een verstelbare wig, die werken, maar daar is in de reviews geen aandacht aan besteed als hele goede tools om je blokken terug te duwen, daar zijn ze ook voor bedoeld!
Daar zijn de meningen over verdeeld; het hoogste punt komt logischerwijs lager, en het laagste punt hoger bij kortere cranks. Pas jij je zadelhoogte aan op één van deze punten, dan blijft die hoogte gelijk, maar verschilt het andere punt 2x je aanpassing in zadelhoogte (zet je bijvoorbeeld je zadel 1 cm hoger omdat je bij 1 cm kortere cranks het diepste punt gelijk wilt houden, dan komt het hoogste punt 2 cm lager te zitten). Zelf rij ik met allerlei lengtes cranks (160 tm 175 mm momenteel denk ik), en hou de zadelhoogte min of meer gelijk tussen fietsen, maar ik merk dan ook vrij weinig tussen de verschillende cranklengtes. Op mijn meest recente MTB zitten 165 mm cranks om de kans op pedalstrikes te verkleinen. Hope bracht even terug zelfs 155mm cranks uit. Als die er geweest waren toen ik mijn fiets aan het opbouwen was, dan had ik die gekocht.R1Phrankey schreef: ↑23 sep 2024 18:45 Vraagje over de kortere cranks. Heb je daar de zadelhoogte op aangepast? Ik lees dat je dit niet zou moeten doen, maar aan de andere kant lijkt het me wel logisch om daarvoor te corrigeren.
@wasbeer: plaats je ook plaatjes van de opbouw? Altijd leuk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Wasbeer en 53X11, bedankt voor de uitleg.
Bij een volgende opbouw van een fiets wil ik graag ook eens een kortere crank proberen. Heb nu 170 en zou dan naar 165 gaan, dus geen mega groot verschil. De uitleg van 53X11 is helder, maar ik snap die van Wasbeer ook als je al zo laag mogelijk zit in verband met lagerugklachten.
Bij een volgende opbouw van een fiets wil ik graag ook eens een kortere crank proberen. Heb nu 170 en zou dan naar 165 gaan, dus geen mega groot verschil. De uitleg van 53X11 is helder, maar ik snap die van Wasbeer ook als je al zo laag mogelijk zit in verband met lagerugklachten.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja plaatjes komen eraan, ik mis nog een stuur en crank voor de opbouw en dat is vrij essentieel.
Alles wat ik nu doe, maak ik het me straks moeilijker mee.
Alles wat ik nu doe, maak ik het me straks moeilijker mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En vanmorgen weer even verder gegaan.
Kabels gaan, zoals ik eigelijk de laatste jaren de ervaringen heb bij alle merken. heel makkelijk en soepel door het frame.
Wat je wel ziet is dat elk merk weer wat extra's probeert te doen om het nog makkelijker te maken. Bij dit frame klik je later een kapje over de spacer zodat je wat ruimte hebt om te schuiven.
Ook in dit stuur kon ik weer makkelijk 3cm extra leiding kwijt, altijd handig als het een keer uit elkaar moet.
Voor de achterrem heb ik in het frame ook nog wel een paar cm extra.
Kabels gaan, zoals ik eigelijk de laatste jaren de ervaringen heb bij alle merken. heel makkelijk en soepel door het frame.
Wat je wel ziet is dat elk merk weer wat extra's probeert te doen om het nog makkelijker te maken. Bij dit frame klik je later een kapje over de spacer zodat je wat ruimte hebt om te schuiven.
Ook in dit stuur kon ik weer makkelijk 3cm extra leiding kwijt, altijd handig als het een keer uit elkaar moet.
Voor de achterrem heb ik in het frame ook nog wel een paar cm extra.
-
- Forum-lid
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Nice wasbeer!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo gisteren middag gedaan wat er kon. Zoveel werk is het helaas niet om een racer in elkaar te schroeven.
Wat valt op. De nieuwe sram hoods/shifters zijn best wel doordacht gemaakt. Onder de hoods is het kunstof zo gevormd dat je het stuurlint perfect kan wikkelen en er geen voelbare overgang is. Daarnaast sluiten ze supermooi aan.
Het afstellen moet echt in de praktijk. De vorm is zo anders dat ik niet even de hendels instel. Het remmen kost echt veel minder kracht en lijkt even op de oprit heel goed te doseren, nog beter dan mijn hope remmen op de MTB.
Nu nog even besluiten welke velgen ik ga bestellen. Dit zijn mijn, voor deze fiets, te lage 38mm wielen.
Wat valt op. De nieuwe sram hoods/shifters zijn best wel doordacht gemaakt. Onder de hoods is het kunstof zo gevormd dat je het stuurlint perfect kan wikkelen en er geen voelbare overgang is. Daarnaast sluiten ze supermooi aan.
Het afstellen moet echt in de praktijk. De vorm is zo anders dat ik niet even de hendels instel. Het remmen kost echt veel minder kracht en lijkt even op de oprit heel goed te doseren, nog beter dan mijn hope remmen op de MTB.
Nu nog even besluiten welke velgen ik ga bestellen. Dit zijn mijn, voor deze fiets, te lage 38mm wielen.