Alles over vakanties op én met de fiets

Waar moet ik volgend jaar gaan gravellen? (in Europa).

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 sep 2024 14:25

Geldt echt voor heel veel van die routes, de MTB is de betere keuze. Zo ook Turijn - Nice.

Maar ja, MTB is niet sexy he. Verboden woord bij gravelhipsters.

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 27 sep 2024 16:06

En ik denk dat de Nederlandse maatstaf voor gravel en bikepacking ook niet zo hoog is. ;)
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 27 sep 2024 16:58

jwkeij schreef: 27 sep 2024 16:06 En ik denk dat de Nederlandse maatstaf voor gravel en bikepacking ook niet zo hoog is. ;)
Bikepacking kan op vele ondergronden plaatsvinden.
Als ik lees graveltocht dan verwacht ik geen rotsblokken,single tracks die alleen met een MTB kunnen.
Een single track als zijnde een karrespoor kan prima in een graveltocht.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 sep 2024 17:57

nijkie schreef: 27 sep 2024 16:58
jwkeij schreef: 27 sep 2024 16:06 En ik denk dat de Nederlandse maatstaf voor gravel en bikepacking ook niet zo hoog is. ;)
Bikepacking kan op vele ondergronden plaatsvinden.
Als ik lees graveltocht dan verwacht ik geen rotsblokken,single tracks die alleen met een MTB kunnen.
Een single track als zijnde een karrespoor kan prima in een graveltocht.
Toch denk ik dat hetgeen jij geen gravel route vindt, het in vele landen wel gravelroutes heten evenals mtb routes.

abdr
Forum-lid

abdr 27 sep 2024 18:04

Ik denk niet dat het type fiets zoveel uitmaakt maar wel de hoeveelheid bagage die je meezeult. Ik denk niet dat er iemand is die op zo'n terrein naar boven fietst:

Afbeelding

maar als je je fiets comfortabel kan dragen wordt het veel makkelijker. Dat gezegd zijnde, die paar lichtbepakte gravelaars die ik toen in Spanje ben tegen gekomen sliepen op hotel en aten in restaurants.

(Dit is het punt waar ik gestopt ben met de European Divide na anderhalve kilometer van deze trail. Het is niet typisch voor de EDT, meestal is het wel goed berijdbaar maar zulke dingen zitten er dus ongevraagd ook in. Ik herhaal, ik vind het een inconsistente route, niet echt een aanrader.)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 27 sep 2024 18:42

Ik denk niet dat je daar comfortabel kunt lopen, ook niet echt zonder fiets.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 sep 2024 19:10

Terecht dat je er dan mee kapt. Ik vind het nauwelijks nog een wandelpad. Als je dat soort trajecten voor je kiezen krijgt, dan kan ik zo'n divide niet meer serieus nemen.
Live fast; die young. mijn blog

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 27 sep 2024 20:45

Naar boven lukt meestal wel, maar naar beneden met bagage en dan controle houden en dus zelf kunnen bepalen hoe snel en waar naar toe via welke lijn is een ander verhaal.
hun fietsen.

Willem Altes
Forum-lid

Willem Altes 27 sep 2024 23:06

abdr schreef: 27 sep 2024 18:04 Ik denk niet dat het type fiets zoveel uitmaakt maar wel de hoeveelheid bagage die je meezeult. Ik denk niet dat er iemand is die op zo'n terrein naar boven fietst:

Afbeelding

maar als je je fiets comfortabel kan dragen wordt het veel makkelijker. Dat gezegd zijnde, die paar lichtbepakte gravelaars die ik toen in Spanje ben tegen gekomen sliepen op hotel en aten in restaurants.

(Dit is het punt waar ik gestopt ben met de European Divide na anderhalve kilometer van deze trail. Het is niet typisch voor de EDT, meestal is het wel goed berijdbaar maar zulke dingen zitten er dus ongevraagd ook in. Ik herhaal, ik vind het een inconsistente route, niet echt een aanrader.)
Dit is gewoon S3/S4 op een MTB-schaal die loopt tot S5. https://www.singletrail-skala.de/ Het vraagt wat techniek en een daarvoor geschikte fiets. Met een gravelbike is S1 nog goed te doen en is S2 al een grote uitdaging.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 28 sep 2024 08:43

En toch, afgelopen zomer zijn mever Woefdram en ik een week hoog door de Dolomieten getrokken van rifugio naar rifugio met een licht bepakte gravelfiets, ook daar hebben we dergelijke stukken gehad, en erger, vooral als het de enig mogelijke doorsteek was van het ene dal naar het andere zonder eerst helemaal naar beneden te rijden. Dan is het wandelen, het is niet fijn, het gaat langzaam, af en toe heroisch ("niet per se leuk om te doen, wel leuk om gedaan te hebben"), maar je komt wel op fantastische plekken. Voor de overall-mix van de hele trip was de gravelfiets prima, maar er waren zeker stukken waar je beter af geweest was met een mtb. Denk ik, want ik heb er geen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 28 sep 2024 08:52

Ik heb het niet zo op dit soort 'fiets' paden. Dit jaar op aanraden van Wahoo (en ook Google) een afsteek route genomen ergens in Spanje. Het scheelde 20 km fietsen en ik was moe en ik wilde naar de volgende camping. Maar,.... die afsteek route bleek:
- een pad met 10% klimmen en dalen over losliggende stenen
- 10% en haarspeldbochten bergaf
- een rivier doorwaden omdat er geen brug was.

Ik vond dat niet leuk om te doen, ook niet om gedaan te hebben. Er kunnen 2 dingen gebeuren. Het gaat net goed en je hebt er een verhaal op een forum bij. Of het gaat net niet goed en je hebt er een ziekenhuis blog bij.
Live fast; die young. mijn blog

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 28 sep 2024 08:58

TS zoekt een bestemming om te gravellen om niet af te dwalen.
Een goede voorbereiding van een gebied of ervaring van anderen lijkt mij wel belangrijk voor een geslaagde trip.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie