groep laten monteren?
voor het goeie heb je eigenlijk 2 momentsleutels nodig, 1 voor het lichte werk (1-20 Nm) zoals de klemband van de voorderailleur en 1 voor het zware werk (10-80 Nm) zoals de bottom bracket.
momentsleutels zijn idd wel prijzig, 80 tot 100 euro ben je zo kwijt (en dat keer 2 dus).
overigens ziet die DA 2009 montage op de startpagina er wel heeeel eenvoudig uit
momentsleutels zijn idd wel prijzig, 80 tot 100 euro ben je zo kwijt (en dat keer 2 dus).
overigens ziet die DA 2009 montage op de startpagina er wel heeeel eenvoudig uit
t.a.f.k.a.e.h.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Voor de meeste is het meer de vrees voor het onbekende en de angst je frame te beschadigen. Ik denk dat mbv een goed boek (bijv. Big Blue Book of Bicycle Repair) en uitleg op het internet (http://www.sheldonbrown.com/) of via video (http://bicycletutor.com/) + wat gereedschap je voor 99% alles kunt. Daarnaast is het de handigheid die je moet ontwikkelen door het vaker te doen. En je moet het natuurlijk leuk vinden om een beetje te knutselen.
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Momentsleutels bij 't bracket en pedalen gebruiken zijn vooral garanties om 't te slopen, het hoeft helemaal niet zo vast als vaak op 't spul staat en doe je 't wel dan draai je 't andere kapot. Bijv een trapas met 50 NM in een carbon frame vast zetten is geen goed plan ondanks dat 't wel op de trapas staat. Die grote momentsleutel is nergens goed voor.
Of een momentsleutel voor de rest noodzakelijk is hangt nogal af van bijv het frame en 't stuur. Een frame van 900 gram kan je vrij eenvoudig kapot draaien met de voor-derailleur klem. Maar op een frame van 1,5 kg komt dat aandraaimoment niet zo nauw.
Of een momentsleutel voor de rest noodzakelijk is hangt nogal af van bijv het frame en 't stuur. Een frame van 900 gram kan je vrij eenvoudig kapot draaien met de voor-derailleur klem. Maar op een frame van 1,5 kg komt dat aandraaimoment niet zo nauw.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ooit al een mekanieker van een profploeg met een momentsleutel in actie gezien? Ik denk het niet. Iemand met gezond verstand en gevoel voor techniek draait niets in frut.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
[/quote]
Zorro:
Hmmmmm.......en wat was de reden dat je FM weigerde? Wat een no-service. Als je toch wilt betalen dan moet elke FM dat toch gewoon doen/kunnen.
[/quote]
gelijk heb je zorro maar ik begrijp de dealer ook wel.
wel m voor een paar centen het werk 'gunnen' maar niet de verdiensten op de onderdelengroep...
wanneer je een goede band met je fm hebt en m confronteert met een lagere prijs zal ie altijd kijken wat nog te doen is, hij wil je natuurlijk als klant behouden. je zult er op de lange termijn profijt van hebben bij een goede dealer (als goede klant) qua service etc.
Zorro:
Hmmmmm.......en wat was de reden dat je FM weigerde? Wat een no-service. Als je toch wilt betalen dan moet elke FM dat toch gewoon doen/kunnen.
[/quote]
gelijk heb je zorro maar ik begrijp de dealer ook wel.
wel m voor een paar centen het werk 'gunnen' maar niet de verdiensten op de onderdelengroep...
wanneer je een goede band met je fm hebt en m confronteert met een lagere prijs zal ie altijd kijken wat nog te doen is, hij wil je natuurlijk als klant behouden. je zult er op de lange termijn profijt van hebben bij een goede dealer (als goede klant) qua service etc.
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
Ik denk dat het een verschil is of je al jaren komt bij een fietsenmaker of dat je er voor de eerste keer binnenwandelt. ik ben zelf voor mijn MTB al jaren klant bij dezelfde FM in het dorp van mijn ouders. het is een kwestie van geven en nemen. de ene keer weet ik dat ik 50 euro te veel betaal voor een wielsetje maar als ik mijn op marktplaats gescoorde dualcontrols erop willen hebben en een beurtje zitten die shifters er voor 0 euro op. het resoluut weigeren van iemand met een los frame en een losse groep snap ik niet zo goed. je kunt toch een bedrag afspreken waar iedereen blij van wordt?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
MikesBike schreef:Hallo chefkok van een 3 sterren restaurant, ik heb een goedkoop stukje vlees gekocht maar wil wel lekker eten. Bak jij het effe voor me?
Wat een onzinvergelijking. Dat goedkope stukje vlees is wrsch van mindere kwaliteit en daar wil die kok niet mee aan het werk. Een recordgroep van 899 is net zo goed als die van 1500. Ik weet zeker dat je een topkok kunt inhuren om je zelf geschoten haas te bereiden als je de vergelijking toch zo graag wilt blijven maken.
Fietsenmakers die leven van spullen verkopen vertrouw ik niet omdat ze graag onderdelen verkopen ipv je fiets goed willen maken.
Ach bij ons is het geen probleem om een groep te laten monteren.
Betaalt het uurtarief en dat is het verder wel.
Is ook een boterham.
Maar eerlijk gezegd is af en toe eens wat verdienen aan onderdelen toch wel iets waar je een bikeshop voor opzet.
Weet je wat het is ,ik kan niet in de portemonnee van de klant kijken en wil dat ook niet maar bied wel datgeen aan wat de klant zoekt,een specialist met de goede tools en ervaring.
groeten.
Betaalt het uurtarief en dat is het verder wel.
Is ook een boterham.
Maar eerlijk gezegd is af en toe eens wat verdienen aan onderdelen toch wel iets waar je een bikeshop voor opzet.
Weet je wat het is ,ik kan niet in de portemonnee van de klant kijken en wil dat ook niet maar bied wel datgeen aan wat de klant zoekt,een specialist met de goede tools en ervaring.
groeten.
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wat je zegt Touran, je kan namelijk geen winkel zijn zonder onderdelen. En om nu m'n winkeltje vol onderdelen te leggen, om vervolgens een winkel te zijn waar je alleen maar de groep kan laten monteren... Maar er is een balans.
Daarbij, als mensen uit de regio komen, komen ze bij goed werk ook weer terug voor onderhoud en blijf je het goed doen, dan komen ze ook voor onderdelen en aanverwanten.
Althans dat merk ik, maar zeker met nieuwe klanten is het wel eens lastig.
Ik bedoel, er is geen 1 winkel/ shop met alles het goedkoopst, of heeft het ook liggen. Dan kan je ook niet in de fietsenzaak verwachten dat de complete bij elkaar gezochte fiets, voor dat astronomisch lage bedrag gehaald kan worden.
Maar een groep monteren tegen een (voor beide) eerlijke vergoeding mag toch geen probleem zijn. Zeker niet bij de specialisten in het land.
Daarbij, als mensen uit de regio komen, komen ze bij goed werk ook weer terug voor onderhoud en blijf je het goed doen, dan komen ze ook voor onderdelen en aanverwanten.
Althans dat merk ik, maar zeker met nieuwe klanten is het wel eens lastig.
Ik bedoel, er is geen 1 winkel/ shop met alles het goedkoopst, of heeft het ook liggen. Dan kan je ook niet in de fietsenzaak verwachten dat de complete bij elkaar gezochte fiets, voor dat astronomisch lage bedrag gehaald kan worden.
Maar een groep monteren tegen een (voor beide) eerlijke vergoeding mag toch geen probleem zijn. Zeker niet bij de specialisten in het land.
- geertjan5
- Forum-lid
- Berichten: 1093
- Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
- Locatie: Friesland, nabij Sneek
Ik heb sindskort een nieuwe fiets met een kennis opgebouwd(veel van geleerd). Op een regenachtige dag dacht ik dat kan ik zelf ook wel. Dus ik mijn oude fiets uit elkaar halen En schoonmaken en daarna weer in elkaar zetten. Vrijwel geen problemen gehad en hij zit eerlijk gezegt beter in elkaar als daarvoor. Hij loopt weer als een zonnetje.
Je moet wel lef hebben en niet denken dat er iets kapot gaat. Weet je het echt niet meer ga dan naar een FM.
Je moet wel lef hebben en niet denken dat er iets kapot gaat. Weet je het echt niet meer ga dan naar een FM.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.