Over de wielersport en zijn beoefenaars.

TOUR 2007

casran
Forum-lid HC

casran 10 jul 2007 03:10

timper schreef:Volledig akkoord, ik erger mij al lang aan die anti-Boonensfeer. Hij is zelf al veel minder spontaan door al die zever en dat is spijtig. Van mij mag iedereen winnen maar ik hoop voor Boonen dat hij er ook een wint, anders zal hij weer bakken kritiek krijgen. Hij kan niet elk jaar alle verwachtingen 100% inlossen!

Ik krijg de indruk dat een heel groot deel van wielerminnend Vlaanderen echt een beetje Boonen-moe is... alles wat zowat een beetje over koers gaat wordt haast aan Boonen gelinkt, alsof hij de standaard is. Praat 5 of 10 minuten met iemand op de bus over het feit dat je wielrennen doet, en gegarandeerd valt de naam Tom Boonen. Een beetje vermoeiend, temeer omdat ik Boonen nooit zo echt fenomenaal heb gevonden: een steengoed renner die een pak overwinningen binnenrijft, maar ook niet veel meer dan dat. Ik heb vanavond de kans gehad om een half uur face-to-face met Erik Zabel te praten in z'n hotellobby; daar keek ik nu al een hele dag naar uit, en eigenlijk sinds ik dit gisteren weet.
Als het Boonen ware geweest, dan was ik er anders heengegaan, en had ik totaal niet geweten wat ik die man te vertellen heb (voordeel is wel dat hijzélf een babbelwater is: het kwartiertje dat ik ooit naast hem trainde heeft hij zelf 80% volgepraat).

Dat is nu eenmaal m'n persoonlijke mening. En alle respect als mensen er anders over denken.

Trouwens is die Boonen-vermoeidheid er veel minder tot bijna niet bij mensen die slechts heel sporadisch met wielrennen in aanraking komen, zoals de vele duizenden in Vlaanderen die vandaag eenmalig dit jaar langs het parcours van een koers staan kijken: daar had je 't weer... vooral Boonen, Boonen, Boonen...

Goed, Zabel zei dat hij van iemand een kwak kreeg, wellicht van Boonen, en uit zijn pedaal schoot, zich nauwelijks nog kon rechthouden... maar dan toch nog met veel moeite vooraan geraakte, maar weliswaar "volledig à block" (hij maakte er meermaals het bekende gebaar met de duim onder de kin bij). Jammer, anders was het wel een mooie aankomst voor hem.

De Nederlanders wou ik toch deze foto die ik van Thomas Dekker maakte in de vooravond niet onthouden:

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 10 jul 2007 18:02

Ben ik ziek vandaag. Kan ik de hele etappe zien. Zijn ze aan het staken. Ik heb de afgelopen uren ook maar niet gekeken. Ze rijden binnenblad, nog geen 30 per uur. Ploegleider Dekker verwoord wat het hele peleton denkt: Het heeft echt geen zin om aan te vallen; Verspilde energie. En de ploegleiders van de twee koplopers blijven maar bluffen. Ze rijden als een theekransje. Je kunt wel 50 gaan rijden, maar daar krijg je echt geen seconde extra mee. Dus blijven ze maar 30 rijden. Je zou kunnen zeggen: In het huidige wielrennen hebben lange vlakke etappes dus geen zin meer. Laten we voor de vlakke etappes gewoon 50 km rijden. Of maar 30. Dan duurt die onzin tenminste niet zo lang. Het blijft een krankzinnige sport. Stel je voor in het tennis: Nadal en Federer besluiten om de eerste 4 sets elkaar niet te bestoken en pas in de 5e set echt te gaan spelen. Tja, we weten toch dat het een 5 setter wordt, dus proberen we het maar niet. 187 landen krijgt dit te zien. Wat een mooie reclame. Kijk: In de formule 1 gaat het anders: Albers weet het publiek niet genoeg te vermaken, een van zijn sponsoren besluit eruit te stappen, waarop Albers meteen wordt ontslagen. Zo gaat dat.

Finish? 18.50uur ? 19.00 uur? All time record voor langzaamste etappe ooit?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 10 jul 2007 20:57

Ik vind het ongelooflijk hoe de ploegleiders van de sprintersploegen zo dom zijn geweest. Quickstep en Predictor, de aangewezen ploegen, speelden blufpoker door op 35 km nauwelijks te gaan rijden. Daardoor moesten ze op 10 km nog een enorm gat dichtrijden; Wat nog lukte bij gratie van het vormpeil en gelinkebal van de drie Fransen voorin. Uiteindelijk waren er in de laatste rechte lijn geen knechten meer over om het gat op Cancelara dicht te rijden. McEwen liet het er maar bij zitten (wil hij geen groen ofzo?). Mooi optreden dan toch van Zabel... Blijft toch de sprintelite duidelijk voor.

timper
Forum-lid

timper 10 jul 2007 21:42

Tja, saai is het zeker geweest maar die jump van Cancellara was wel wereldklasse.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC

casran 10 jul 2007 22:02

Ik begreep het wandeltempo eerlijk gezegd ook niet... 'k was verbaasd nog 50km etappe te kunnen zien nadat ik thuiskwam van m'n werk!

En dan plots werd de knuppel toch in het hoendergok gegooid... met een domme Belg (beetje straf uitgedrukt, maar hoe dom reed die Willems zeg?!). Eerst vond ik zijn overnamebeurten belachelijk hard, waarbij hij telkens z'n medevluchters pijn deed; hiermee vergat hij al de regel om nooit echt te tonen hoe sterk je bent. Maar toen het er leek om te gaan spannen, gaf hij al op 8,5km van de meet een flinke knauw aan de samenwerking door te gaan aanvallen. En dan is hij maar blijven aanvallen en heeft hij nooit 1 van z'n 4 medevluchters afgeschud: dan heb je wel mooi show verkocht, maar kan je heel slecht inschatten hoe de krachtsverhoudingen zijn... als je in de laatste kilometer dan ook nog even gaat surplacen verdien je niet meer dan gewoon wat indruk gemaakt te hebben, maar géén prijs.

Cancellara deed gewoon dé move van de dag. Brilliant, zo finishen. En du jamais vu van een gele truidrager. Fabian heeft gewoon in London in de wereldboogkleuren gewonnen, en in Compiègne in het geel... deed iemand hem dàt ooit voor? Misschien Lemond of Merckx, die de Tour als wereldkampioen wonnen. Maar klasse te over!

Opmerkelijk was de sprint daarachter. McEwen werd weggekwakt (door Boonen?), maar vooral dat Erik Zabel de sterkste spurter bleek. Gisteren zei Erik mij nog dat hij gewoon als "te oud" (zei hij met z'n eigen woorden!!) wordt aanzien voor dit werk, en hij leek er zich bij neergelegd hebben... "well, you never know what happens, with crashes or other in the final kilometers", antwoordde ik hem toen. Enkel Cancellara kon hem van de zege houden. Jammer voor Erik! Had ie vandaag maar LWs moeten steken :D... zoals gisteren:

Afbeelding
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

IBAN
Forum-lid

IBAN 10 jul 2007 22:13

ja saaie etappe of niet, of ze nu met 30 of met 40 km per uur rijden, het einde is normaal gesproken hetzelfde: een eindsprint. Zo niet vandaag, briljante actie van Fabian. Zal wel aan die prachtige fiets van hem liggen :)

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 10 jul 2007 22:43

McEwen werd niet door Boonen gekwakt, maar door een andere renner die ik niet kon herkennen... Boonen reed in het wiel van McEwen... McEwen ging te laat, kreeg nog een kwak. Daardoor (?) ging Boonen ook te laat. Ook mooi dat die Napolitano er goed bij reed (knecht van Bennatti?). Ik denk: Als de sprint maar gek genoeg is (zonder knechten), dan kunnen er een heleboel winnen.

alfaboy_69
Forum-lid

alfaboy_69 10 jul 2007 23:11

Willems was duidelijk de sterkste van de 4 koplopers maar was ook niet supersterk, anders had hij er die 3 Fransen wel afgekegeld...
Voor de rest was het tot de laatste 40 km een oersaaie etappe waarbij de vluchters zelfs constant op het binnenblad zaten te rijden en op een bepaald moment zelfs samen een plaspauze inlasten...
Briljante jump van Cancellara & ook gezien dat Steegmans (werd uiteindelijk 93ste) uit het rijtje moest ? Kan mss gelegen hebben aan zijn kwalijke val eerder in de etappe...
Voor de groene trui lijkt het enkel tussen Boonen (80 punten) en McEwen (74 punten) te gaan, de rest zit al ver in het hinterland...

drummie71
Forum-lid

Gebruikersavatar drummie71 10 jul 2007 23:33

bij ons bijna dagelijks een tour column lees en discuseer ook bij ons gezellig mee ?

http://www.ictdesign.nl/ccw
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

Plaats reactie