Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

scheur of kras in carbon?

I cannondale myself.
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 29 dec 2013 20:28

I cannondale myself. 10 jan 2014 18:31

Het lijkt mij geen scheur en geen kras.
Waar het mij op lijkt al is het vanaf hier moeilijk te bepalen, een lakfabrikage fout.
Het lijkt er op dat hier de lak geen hechting heeft gehad tijdens het spuiten.
Dit kan voorkomen als het frame hier vuil of vet is geweest.

Vraag:ben je er van overtuigd dat dit niet vanaf het begin is geweest?
Gas er op.

Gebruikersavatar
Emielepiel
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 22 feb 2013 14:55
Locatie: Stadskanaal
Contact

Gebruikersavatar Emielepiel 11 jan 2014 08:19

Ik weet 100% zeker dat dit niet aanwezig was toen ik de fiets kocht.

allard
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 jan 2005 13:04

allard 11 jan 2014 10:36

amclassic-fan schreef:45 graden zal de FM bedoelen, de onderbuis wordt vooral op torsie belast.
Dat zou inderdaad met zekerheid het geval zijn geweest bij een metalen frame. Bij een carbon frame ligt dat anders. Omdat carbon anisotroop is(eigenschappen van het materiaal zijn niet in alle richtingen gelijk), kan je pas wat zeggen over de manier waarop scheuren zullen ontstaan als je de precieze ligging van alle lagen carbon kent.

Als je bijvoorbeeld een ronde as neemt van hout, met de nerf in de lengterichting, zal deze bij een torsiebelasting in de lengterichting falen. Dit komt omdat het hout in de richting van de nerf minder sterk is, dan haaks daarop.
Bij carbon werkt dit net zo, al worden daarbij meerdere lagen gecombineerd waardoor het minder eenduidig te bepalen is wat de richting is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2014 09:15

Maar ik mag hopen dat er niemand een carbon frame maakt waar het grootste deel van de vezels in de schuine buis in de lengte richting liggen, dat zou vrij stupide zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13435
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 jan 2014 20:43

De meeste merken monteren op die plek wel een onderbuis protector.

Dat het bv door een steen komt lijkt me onwaarschijnlijk, dan moet het echt heel hard gegaan zijn, ik weet bv dat ze bij cube met (vroeger) met 150 kmh kiezels tegen de carbon onderbuis schieten.

Plaats reactie