Dan direct maar even een vervolg in de bouw van frame #3:
Zo, de eerste testritten zijn achter de rug. In eerste instantie was het even wennen na een poos alleen maar op de racer te hebben gereden, maar al snel had ik het MTB gevoel weer te pakken. De iets kortere reach icm het zadel iets minder ver achter het bracket is een duidelijke verbetering (zit net even iets relaxter). Het sturen etc. gaat niet opvallend anders dan wat ik gewend was. Wel had ik op de mountainbikebaan in scherpe haarspeldbochten de indruk dat deze net iets makkelijker gingen als voorheen op mijn Scandal > een duidelijke verbetering voor het rijden van switchbacks in de ‘echte’ bergen.
Het doel van deze ongespoten testritten was om de postmount-bevestiging van de achterrem te testen (werkt prima en alles zit nog recht) en om te voelen hoe het frame rijdt zonder brug tussen de seatstays. Het nut en de noodzaak van zo’n brug is een onderwerp van discussie onder framebouwers (idem voor de chainstays). Het gaat er hier om of zo’n brug een wezenlijke bijdrage levert aan de stijfheid van de achtervork of dat het eerder een soort historisch artefact is dat op een fiets zonder velgremmen en spatborden eigenlijk geen functie meer heeft. Om dit zelf te testen heb ik dit frame in eerste instantie zonder bruggen gebouwd. Ik heb in de praktijk geen duidelijk merkbaar negatief effect vast kunnen stellen dus veel zal het in ieder geval niet uit maken. Wel was het zo dat er voor mijn gevoel optisch gewoon iets ontbrak. Daarom, en om de vergelijking met en zonder brug compleet te maken, heb ik na de testritten alsnog een brug geplaatst (en daarvoor de hele fiets weer uit elkaar gehaald):
Verder heb ik ook nog een extra kabelgeleider geplaatst op de rechter seatstay voor de achterderailleur.
Daarna de uiteindelijke afwerking van de fillets. Ik heb bewust niet teveel tijd besteed aan het eindeloos terugvijlen en schuren van oneffenheden in de fillets omdat dit het risico met zich mee brengt dat er te veel materiaal van de verbindingen, en vooral van de aangrenzende buizen, wordt verwijderd en daarmee het frame wordt verzwakt. In plaats daarvan heb ik een aantal plekken bijgewerkt met wat epoxy. Na uitharding laat dit zich prima bijschuren en kan zo worden gespoten.
Dan is het frame helemaal af en klaar voor de spuiter:
Laatste stap was het uitwerken van de decals en het logo zoals die op dit frame zullen komen.
Maar dat is voor de volgende keer …
.