Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bart bouwt nog een frame

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 25 jun 2014 19:57

sjoerdth schreef:Rijdt hij nu precies zoals gehoopt, of heb je meteen een aantal punten die je de volgende keer net anders zou doen?
Natuurlijk zijn er altijd wel een paar bouwtechnische punten die nog beter kunnen of die ik achteraf gezien anders zou hebben gedaan maar de eerste rij-indruk is goed. Hier kom ik later nog op terug.

@ gerboon: Alleen een laag transparante lak is verleidelijk omdat dan de fillets mooi zichtbaar blijven. Dit wordt ook wel eens gedaan maar is niet erg duurzaam. Voor een MTB waarmee veel door de modder en ook over het strand zal gaan worden gereden is dat dus niet echt een optie. Een leuk kleurtje is ook niet verkeerd.

Wat betreft de kleur: Ik verklap het nog niet, maar het past mooi bij de blauwe kleuraccenten ...

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 25 jun 2014 20:03

bartv schreef:
sjoerdth schreef:Rijdt hij nu precies zoals gehoopt, of heb je meteen een aantal punten die je de volgende keer net anders zou doen?
Natuurlijk zijn er altijd wel een paar bouwtechnische punten die nog beter kunnen of die ik achteraf gezien anders zou hebben gedaan
Dat leek me al een zekerheidje, al doende leert men, en dat is misschien ook nog wel het makkelijkste gedeelte om te verbeteren. Vandaar dat ik juist zo benieuwd ben of hij precies rijdt zoals verwacht.

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 01 jul 2014 21:08

Gerboon schreef:Overweeg je blanke lak? Zou mooi zijn geloof ik.
Ik snap dat het qua duurzaamheid misschien niet de meest ideale keuze is, maar als je je wil gaan toeleggen op het bouwen van klantenframes dan is het misschien wel een mooie manier om jezelf te profileren op bijvoorbeeld beurzen en bijeenkomsten.

Overigens zijn dit en je vorige topic werkelijk subliem. Ik had ze gemist maar heb je ze net beide met veel plezier doorgelezen!

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 03 jul 2014 19:20

transparant ('blank lak') poerdercoaten is zeer duurzaam en, gok ik, goedkoper dan laten spuiten...

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 03 jul 2014 19:54

Transparante poedercoating heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Dit kan ook met een kleurtje erin. Ik heb er zelf geen ervaring mee en ook nog geen praktijkervaringen gelezen, maar het zou goed kunnen dat dit een duurzamere afwerking is als blanke lak.
Een dergelijke afwerking vraagt natuurlijk wel om perfecte fillets. Mijn fillets zijn welliswaar technisch in orde, maar vragen ‘cosmetisch’ hier en daar nog om een beetje epoxy voor het opvullen van kleine oneffenheden etc. Onder een normale laklaag (of poedercoat) werkt dat prima, maar onder een blanke laag ziet dat er natuurlijk minder goed uit. Als ik een stuk of wat frames verder ben is een blanke poedercoat wellicht een optie.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 04 jul 2014 00:44

Epoxy vulmiddel en poedercoaten gaat ook niet samen door de hitte die gebruikt wordt om de poedercoating aan elkaar te smelten (buiten het feit dat je het ziet door de transparente laag heen).

Ik heb het wel eens gedaan op een stalen frame die wat oppervlakkige roest had onder de oorspronkelijke laklaag (dat was een soort titanium grijs kleurtje). Eerst stralen (glasparelen) en dan blank poedercoaten. Zag er mooi uit.

Maar ik ben benieuwd wat je hebt gekozen voor dit frame!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 jul 2014 08:54

De combinatie van epoxy vulmiddel en het afbakken van een poedercoat is inderdaad ook zo'n punt waar ik nog een vraagteken bij had staan > weer wat wijzer geworden > bedankt!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 04 jul 2014 09:12

bartv schreef: Afbeelding

Tijd om te gaan crossen!
.
OMG! Dat goddelijke ding ga je toch niet door de modder sleuren? ;)
Wat mooi.

En wat ga je nu maken? Heb je al een "teaser trailer" voor ons? 8-)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 jul 2014 09:31

Tsja, uiteindelijk is raggen door de modder toch waar het om gaat ...

Bedoel je zoiets als teaser voor het volgende frame?:
Afbeelding
tubing for frame #4 by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
drawing of frame #4 by bart fiets, on Flickr

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 jul 2014 09:40

Dan direct maar even een vervolg in de bouw van frame #3:

Zo, de eerste testritten zijn achter de rug. In eerste instantie was het even wennen na een poos alleen maar op de racer te hebben gereden, maar al snel had ik het MTB gevoel weer te pakken. De iets kortere reach icm het zadel iets minder ver achter het bracket is een duidelijke verbetering (zit net even iets relaxter). Het sturen etc. gaat niet opvallend anders dan wat ik gewend was. Wel had ik op de mountainbikebaan in scherpe haarspeldbochten de indruk dat deze net iets makkelijker gingen als voorheen op mijn Scandal > een duidelijke verbetering voor het rijden van switchbacks in de ‘echte’ bergen.
Het doel van deze ongespoten testritten was om de postmount-bevestiging van de achterrem te testen (werkt prima en alles zit nog recht) en om te voelen hoe het frame rijdt zonder brug tussen de seatstays. Het nut en de noodzaak van zo’n brug is een onderwerp van discussie onder framebouwers (idem voor de chainstays). Het gaat er hier om of zo’n brug een wezenlijke bijdrage levert aan de stijfheid van de achtervork of dat het eerder een soort historisch artefact is dat op een fiets zonder velgremmen en spatborden eigenlijk geen functie meer heeft. Om dit zelf te testen heb ik dit frame in eerste instantie zonder bruggen gebouwd. Ik heb in de praktijk geen duidelijk merkbaar negatief effect vast kunnen stellen dus veel zal het in ieder geval niet uit maken. Wel was het zo dat er voor mijn gevoel optisch gewoon iets ontbrak. Daarom, en om de vergelijking met en zonder brug compleet te maken, heb ik na de testritten alsnog een brug geplaatst (en daarvoor de hele fiets weer uit elkaar gehaald):

Afbeelding

Verder heb ik ook nog een extra kabelgeleider geplaatst op de rechter seatstay voor de achterderailleur.

Daarna de uiteindelijke afwerking van de fillets. Ik heb bewust niet teveel tijd besteed aan het eindeloos terugvijlen en schuren van oneffenheden in de fillets omdat dit het risico met zich mee brengt dat er te veel materiaal van de verbindingen, en vooral van de aangrenzende buizen, wordt verwijderd en daarmee het frame wordt verzwakt. In plaats daarvan heb ik een aantal plekken bijgewerkt met wat epoxy. Na uitharding laat dit zich prima bijschuren en kan zo worden gespoten.

Dan is het frame helemaal af en klaar voor de spuiter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste stap was het uitwerken van de decals en het logo zoals die op dit frame zullen komen.
Maar dat is voor de volgende keer …
.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3220
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 jul 2014 14:38

Ziet er strak uit. Ga je die post-mount bevestiging van de achterrem nog afdoppen of anders afdichten?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 04 jul 2014 14:56

Bedoel je afdoppen voor het spuiten? > Hoeft niet persee (is naderhand makkelijk weer schoon te tappen). Ik zou er ook voor het spuiten een boutje in kunnen draaien.

Plaats reactie