Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wilco Kelderman

dc
Forum-lid

dc 14 jun 2014 09:51

Ik denk dat drie kapiteins er toch een teveel gaat zijn. Vooral omdat met Gesink en Kelderman nogal overeenkomende kwaliteiten bezitten. Een beetje afwachten hoe hij terug komt, maar normaal gesproken is Gesink natuurlijk de eerste keus met zijn palmares (en nog steeds prima leeftijd).

Het zal ook een kwestie van centen worden. Belkin heeft nu wel erg veel mensen die een aardig centje verdienen. Servetten Kruiswijk, Boom en Van Dam rijden ook niet meer rond voor pindas. Kruijswijk zal wel in gaan leveren/ weggaan, maar wat moet je met die andere twee? En de 4 wereldtoppers in de drie klassements jongens en Vanmarcke (die ze zeker niet kwijt willen) zullen richting een miljoen per jaar gaan.

Stap 1 lijkt me het lozen van Kruijswijk en Van Dam en daarna heel hard nadenken wie van de drie: Mollema, Gesink of Kelderman je wil droppen.

Overigens, is Argos niet een optie? Die hebben een waanzinnige Duitse sprinttrein, maar hebben geen top Nederlanders en geen klassements topper (en een overvol rooster). Het probleem zal ongetwijfeld het budget zijn, Kittel+Degenkolb rijden ook niet voor een habbekrats.

Misschien weer net als eind jaren 80 een derde topteam (Panasonic, Kwantum, PDM), maar dat lijkt me echt te gek voor de sponsor spankracht in Nederland.

El Pistolero
Forum-lid

El Pistolero 14 jun 2014 10:04

Van deze drie zou ik Gesink droppen. Gesink boekt weinig progressie en ik denk dat Kelderman over een paar jaar de betere is ten opzichte van Gesink. Mollema is van deze drie het sterkst.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 14 jun 2014 10:34

Wojtek schreef: Mollema is van deze drie het sterkst.
Gesink (28jr.)

Belangrijkste Overwinningen:

Circuito Montanes, Wielerweek van Lombardije, Emilia, Montreal, Quebec, Ronde van California, Ronde van Oman, Jongerenklassementen in: Ronde van California(2x), Duitsland, Paris-Nice, Tirreno (2x)

Andere wapenfeiten:

- 1x 5e in de Tour
- 2x 6e in de Vuelta
- 1x 7e in de Vuelta
- 1x 5e in de AGR
(En een hele rits ereplaatsen in andere rittenkoersen)

Mollema (27jr)

Belangrijkste Overwinningen:

Circuito Montanes (+etappe), Puntenklassement Vuelta, Etappes Vuelta, Noorwegen, Zwitserland

Andere Wapenfeiten:

1x 4e in de Vuelta
1x 12e in de Giro
1x 6e in de Tour
1x 7e in de AGR
1x 6e in LBL
1x 4e in de WP

Conclusie: alleen in de Ardennenklassiekers lijkt Mollema mij de betere. In rittenkoersen heeft Robert toch echt een grotere staat van dienst opgebouwd. Leg ook de resultaten van Kelderman maar eens naast die van Gesink op die leeftijd. Maargoed het opportunisme leeft ook in het wielrennen zullen we maar zeggen ;) Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik niet in het talent van Mollema en Kelderman geloof. De prestaties van Gesink worden alleen wat onderschat, hopelijk kan hij de komende jaren daar weer wat verandering in brengen.
Gazelle Team TVM \'99

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 14 jun 2014 10:53

Gesink z'n prestaties in het verleden spreken voor zich. Ben het echter wel met Wojtek eens dat hij weinig tot geen progressie heeft geboekt de afgelopen jaren.

Wat betreft Mollema denk ik dat we afgelopen tour wel gezien hebben waar zijn grenzen liggen.

Kelderman doet het op dit moment gewoon erg goed. Hopelijk kan hij de komende jaren nog een paar stappen zetten om ook in de tour een rol van betekenis te kunnen spelen. Ik denk dat het in principe goed is om ook eens de overstap naar een ander team te maken, maar dat kan ook prima over een paar jaar.
Afbeelding

dc
Forum-lid

dc 14 jun 2014 16:55

Wojtek schreef:Van deze drie zou ik Gesink droppen. Gesink boekt weinig progressie en ik denk dat Kelderman over een paar jaar de betere is ten opzichte van Gesink. Mollema is van deze drie het sterkst.
Prima mening... tot je naar de uitslagen kijkt en begrijpt dat dit flapflauwekul is.

2012: Wint TOC, 6e Vuelta.
2013: Slecht Jaar. Wint ff een wereldbekerwedstrijdje.

Dus voor een onderbuikgevoel van "geen progressie" slachtofferen we de sterkste van de drie. Mollema wint veel minder. Kelderman moeten we nog even zien.

Uiteraard hangt e.e.a. af van hoe Gesink terugkeert, maar als hij het niveau terugvind is hij vooralsnog een stuk sterker dan de anderen. Immers: hij ziet er lief uit, maar is een echte afmaker. Mollema daarentegen wint zelden.

Ik kan me best voorstellen dat Belkin voor Mollema/Kelderman kiest, maar dat is dan gebaseerd op onzekerheid over het herstel in combi met de in dat oogpunt forse kosten. Als het gaat om winnen is hij momenteel nog een paar maatjes groter dan Mollema en Kelderman.

fredhhw
Forum-lid

fredhhw 14 jun 2014 17:16

Inderdaad, Gesink is tot dusverre de beste afmaker en zijn tijdrit is beter dan die van Mollema.
Zelf denk ik dat Belkin eerder Gesink zal proberen te houden dan Mollema.

Wat mij altijd opvalt is dat Mollema in de media vaak weggezet als die joviale nuchtere gozer en Gesink een beetje als de vallende onsympathiekeling. Terwijl Gesink juist erg geliefd is bij zijn ploeggenoten. Hij leent ze zijn Spaanse appartement, neemt Kruiswijk, Kelderman en Slagter mee naar Spanje om er samen op uit te trekken terwijl Mollema meer een eenling is.

Ik geniet overigens erg van beide renners maar ik snap nooit zo dat Nederland juist met de ene lijkt weg te lopen die op papier (nog) de mindere is.

Wat Kelderman de komende jaren kan gaan laten zien zou de Gesink vs Mollema discussie wel eens kunnen doen stopen. Als hij deze progressie doorzet is het duidelijk wie de beste van NL is. :-)

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 14 jun 2014 18:21

Kelderman heeft in de huidige situatie bij Belkin geen toekomst voor zich , te veel kapiteins op 1 schip verhaal.
gaint Shimano en Orica green edge zijn mijns inziens de beste optie's voor kelderman en als het kan Ten Dam meenemen , heb je zo een killertrio en krijg je leuke dingen te zien.
Niks ten nadeel van Belkin maar het is het net altijd nog niet en dat is met die kwaliteit in die ploeg echt te weinig in de echt grote wedstrijden.
Kelderman is wel een jongen die meer een leeuwen hart heeft en koerst met zijn hart en verrek hij kan het nog ook , dit jaar lukt alles maar hij heeft nog een jaar of 2 nodig om wat groter en sterker te worden maar hij is al een vrij compleet renner waar menig team naar zal dingen rond Augustus.

Mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

Karl66
Forum-lid

Karl66 15 jun 2014 00:17

Kruiswijk stagneert misschien als klassementsrenner, maar ontwikkelt zich natuurlijk wel steeds meer als meesterknecht voor Gesink. Daarnaast heb je dan de combinatie Mollema/ten Dam en op die manier kan je de grote wedstrijden mooi verdelen.

Het idee achter Kelderman naar Giant/Shimano snap ik totaal niet. Hij zal daar niet of nauwelijks ondersteuning krijgen als klassementsrenner. en moet zeker in de grote ronden altijd accepteren dat de bewezen sprinttrein voorrang krijgt.

Op zich zou het juist helemaal niet zo gek voor hem zijn om zich bij Belkin verder te ontwikkelen. Hij is nog hartstikke jong, normaal gesproken gaat hij de komende jaren ook nog wel tegenslagen tegenkomen en heeft hij nog een paar jaar nodig om verder te groeien, dan is het best prettig om dat in de schaduw van twee andere kopmannen te doen. Daarmee voorkom je ook het Gesink effect, waarvan heel Nederland verwacht dat hij veel te veel moet presteren en als het er dan niet gelijk uitkomt, dan is hij opeens een loser, die het geestelijk niet aankan en heeft hij het eigenlijk niet in zich, zie de onderbuik reacties hierboven.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 15 jun 2014 13:48

In plaats daarvan zouden we inderdaad meer moeten kijken naar hoeveel talent er momenteel in Nederland is, en hoeveel mooie uitslagen die nog allemaal kunnen rijden.
Ik vind wielrennen gewoon leuker om te zien als er renners bij zijn waar je (om nationalistische redenen) van hoopt dat ze winnen.

Wat dat betreft gaat het nu heel goed met het Nederlandse wielrennen.

Voorbeeld: Gisteren verliest Kelderman wat tijd en een plaats in het klassement. Maar, de etappe wordt gewonnen door Lieuwe Westra.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 15 jun 2014 17:04

Kelderman eindigt als vierde in de Dauphiné vandaag...

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jun 2014 17:17

Walter G schreef:Kelderman eindigt als vierde in de Dauphiné vandaag...
In dat geweld een prachtige prestatie!

superb11
Forum-lid

superb11 15 jun 2014 19:11

+1 Hij heeft zich naar mijn idee prima staande gehouden! Zo'n talent moet je koesteren voor de toekomst.

Plaats reactie