Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Lage hartslag

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 20:34

Ik heb nog steeds geen inspanningstest gedaan ook omdat ik de 200€ of meer simpelweg niet kan ophoesten. Krijg zo wie zo eind van dit jaar nog een vette rekening van het ziekenhuis vanwege scan en langdurig borstonderzoek met punctie. Zal wel mijn compleet eigen risico zijn van zo'n 360€.
Ghost Nivolet 6LC

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 18 okt 2015 20:49

Neem eens contact op met je zorgverzekeraar. Bij veel sportartsen wordt zo'n keuring vergoed.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 okt 2015 20:57

Livio Livius schreef:
Jans schreef:Het zijn niet het verhalen van fencer of de boef van parma, maar ik ga begin december een inspanningstest met ECG doen in Amersfoort.
De verhalen van beiden geven toch aan dat je wel kunt denken dat je gezond bent, maar...... soms is het net iets anders.
Zelfs dat geeft geen garantie, je kunt de deur uitlopen en dood neervallen. Maar preventie is altijd goed.
Ik heb enige tijd bij een cardioloog gelopen en die was net zo duidelijk als jij. Garantie tot de deur. Maar ik weet dan wel dat wanneer er iets aan mankeert dat grote problemen kan veroorzaken, ik gedaan heb wat ik kon.
Ik had het veel eerder moeten doen, aan mijn oma's kant van mijn moeder is de hele familie aan hartstilstanden overleden, zomaar plotseling. Mijn moeder kreeg een hartstilstand maar had een engeltje op haar schouder, de ziekenauto was er al.
Het is fijn als je zorgverzekering betaalt, maar als je verder gezond bent, heb je met die extra verzekering al vele malen de kosten van zo'n onderzoek betaald. Maar dat zijn en blijven eigen keuzes.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 okt 2015 22:10

Ik heb alleen de basisverzekering van CZ.
@Jans bij mijn man komen er wel hartziektes in de familie voor bij mij alleen verschillende soorten kanker maar niks met hartkwalen of zo.
Mijn schoonmoeder is aan een hartstilstand overleden.
Ze heeft niks gemerkt binnen 1 seconde was het gebeurd zei de arts.
In mijn familie met al de kanker hebben ze allemaal vreeslijk geleden vooral mijn oma en mijn vader.
Als ik de keuze had hoe ik wil sterven dan heb ik liever een hartstilstand en ben direct weg.
Maar ja je hebt niks te kiezen.
Ghost Nivolet 6LC

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 19 okt 2015 17:09

Livio Livius schreef: Zelfs dat geeft geen garantie, je kunt de deur uitlopen en dood neervallen. Maar preventie is altijd goed.
Ik heb in 2007 een inspanningstest gedaan met ECG. Conclusie was 'niets aan de hand, uitstekende belastbaarheid'. Een paar jaar later bleek ik een aangeboren hartafwijking te hebben en had ik een open hartoperatie nodig. Achteraf was er toch wel een aanwijzing in het ECG te zien.

Maar meten is weten, dus zo'n test is zeker altijd goed. En als je vermoed dat er wel eens iets mis met je kan zijn (en je huisarts vind dat ook), dan is hij gewoon gratis.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 19 okt 2015 17:53

Nou dan ken je mijn huisarts nog niet. Bij ons in de familie komt darmkanker voor mijn moeder had dus darmkanker. Mijn broer polypen en de broer van mijn moeder had ook polypen die al kwaadaardig waren. Maar je denkt toch niet dat ik een verwijzing kreeg voor een darmonderzoek. Hij vond dit helemaal niet nodig ook omdat ik geen vlees eet zal ik wel niks hebben.
Maar heb ergens gelezen dat binnenkort een bevolkingsonderzoek komt voor darmkanker dat ga ik zeker doen.
Ghost Nivolet 6LC

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 19 okt 2015 19:25

Ik ken je huisarts inderdaad niet, maar als ik niet tevreden over m'n arts zou zijn, dan zou ik even naar een ander stappen voor een second opinion. Daar is niks mis mee.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 19 okt 2015 20:11

knukkel schreef:
Livio Livius schreef: Zelfs dat geeft geen garantie, je kunt de deur uitlopen en dood neervallen. Maar preventie is altijd goed.
Ik heb in 2007 een inspanningstest gedaan met ECG. Conclusie was 'niets aan de hand, uitstekende belastbaarheid'. Een paar jaar later bleek ik een aangeboren hartafwijking te hebben en had ik een open hartoperatie nodig. Achteraf was er toch wel een aanwijzing in het ECG te zien.

Maar meten is weten, dus zo'n test is zeker altijd goed. En als je vermoed dat er wel eens iets mis met je kan zijn (en je huisarts vind dat ook), dan is hij gewoon gratis.
Ik heb in een ziekenhuis eens zo'n test gehad, maar ik hoop toch dat bij een SMA die wel anders zal verlopen. In het ziekehuis werd de test stop gezet zonder dat ik aan het einde van mijn latijn was (er waren geen problemen), en de fiets leek in het geheel niet op een racer. je kon er amper op zitten.
Sweety zegt dat er in haar familie helemaal geen hartproblemen voorkomen, dus begrijp ik best dat een arts er geen reden toe ziet. En vind je het zelf belangrijk, ja, dan zul je er geld aan moeten besteden als je verzekering er niet in voorziet.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 22 okt 2015 20:44

Mijn rustpols is de laatste dagen tussen de 40 en 42. Als ik 's avonds rustig op de bank zit kan ik de hartslag heel goed voelen. Het gaat dan heel langzaam boem boem boem door mijn hele lichaam.

Dit heb ik nog niet zo vaak meegemaakt voelt toch soms raar.
Ghost Nivolet 6LC

fencer
Forum-lid

Gebruikersavatar fencer 23 okt 2015 20:39

Alan Smeets schreef:Mijn hartslag is op dit moment 35 slagen per minuut. Ik zit op mijn bureaustoel en schrijf een berichtje op het forum.
Had ik dus ook, terwijl ik stond te praten met iemand was mijn hartslag 35 sl/min. Dit is echt te laag, ik hoop dat je er even naar laat kijken.

fencer
Forum-lid

Gebruikersavatar fencer 23 okt 2015 20:49

Sweety2008 schreef:Mijn rustpols is de laatste dagen tussen de 40 en 42. Als ik 's avonds rustig op de bank zit kan ik de hartslag heel goed voelen. Het gaat dan heel langzaam boem boem boem door mijn hele lichaam.

Dit heb ik nog niet zo vaak meegemaakt voelt toch soms raar.
Als je alleen nog maar op de bank zit met HF 40-42 sl/min dan moet je ongeveer rekenen op een HF in je slaap van 30- 35 sl/min. Dat is te laag. Je hoeft er geen last van te hebben maar uiteindelijk kan het gevaar optreden dat je organen te weinig zuurstof krijgen, met als gevolg beschadiging van die organen en zelfs uitval verschijnselen. Ik wil je zeker niet bang maken maar het is voor mij een herkenbaar verhaal.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 23 okt 2015 21:32

@fencer. Ik zou me over Alan niet ongerust maken, die laat zich echt wel regelmatig controleren. (Zeg ik maar even voor hem). Waar ik me wel zorgen over maak, is dat je hier mensen bang komt maken. Lijkt me niet slim om op afstand, en waarschijnlijk niet medisch onderlegd, hier even te schrijven wat we allemaal wel zouden kunnen mankeren. Natuurlijk zijn er mensen met een lage hartslag met problemen. Maar voor het merendeel zullen mensen niets mankeren.

Plaats reactie