lunitic schreef: ↑17 jan 2021 10:53
Beste Mountainbikers,
Graag zou ik jullie advies/mening willen mbt het aanschaffen van een mountainbike...
Het gaat mij dan niet direct om een specifiek merk/model of type... maar meer om wat voor soort MTB zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog specifieke specs die jullie zouden aanbevelen?
Ik ben echt op zoek naar een allround MTB die ik als volgt ga gebruiken:
- Bossen / MTB Routes NL 50%
- Weg 40%
- Strand - Incidenteel
- 1x per jaar - Meerdaagse bikepacking trip door bv Ardennen, Vogezen, Eiffel
Ik ben 1.91m en 85kg.
Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail?
- XC of Trail MTB?
- Alu / Carbon?
- 26, 27.5, 29 inch?
- 1x of 2x groep?
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?
- Wat voor soort voorvork?
Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:
- Hardtail
- Trail MTB
- 2x 11 of 12)
- 29 inch
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering
- Groep minimaal SLX
Wat denken jullie hiervan?
Ik ben benieuwd.
Beste Allen,
Bedankt voor de reacties en de discussies.
Gebaseerd op mijn openingsvraag en jullie advies/reacties kom ik nu uit op het volgende:
Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail? --> HT (budget kwestie, en fully niet direct noodzakelijk voor mijn doeleinden)
- XC of Trail MTB? --> XC
- Alu / Carbon? --> geen directe voorkeur, is meer prijs en beschikbaarheids kwestie denk ik
- 26, 27.5, 29 inch? --> 29 inch
- 1x of 2x groep? --> 1x12 zou prima moeten zijn en heeft vrijwel dezelfde stapjes als bv 2x11
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT? SLX of hoger, SRAM GX of hoger
- Wat voor soort voorvork? --> min 100mm veerweg en liefst 32/34mm poten, ivm mijn eigen gewicht
- Remmen? -- > het liefste XT kwaliteit of vergelijkbaar
Zoals ik al schreef is de fiets voor erbij. Super veel km’s zal ik er niet mee maken aangezien voornamelijk op de racefiets zit of ga hardlopen.
Het moet gewoon een kwalitatief goede fiets zijn en geschikt voor de dingen die ik er mee wil doen.
Maar de aandachts punten wbt groep, vork en remmen helpen mij zeker om een juiste keuze te maken.
Dank.