Mountainbike algemeen advies
Beste Mountainbikers,
Graag zou ik jullie advies/mening willen mbt het aanschaffen van een mountainbike...
Het gaat mij dan niet direct om een specifiek merk/model of type... maar meer om wat voor soort MTB zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog specifieke specs die jullie zouden aanbevelen?
Ik ben echt op zoek naar een allround MTB die ik als volgt ga gebruiken:
- Bossen / MTB Routes NL 50%
- Weg 40%
- Strand - Incidenteel
- 1x per jaar - Meerdaagse bikepacking trip door bv Ardennen, Vogezen, Eiffel
Ik ben 1.91m en 85kg.
Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail?
- XC of Trail MTB?
- Alu / Carbon?
- 26, 27.5, 29 inch?
- 1x of 2x groep?
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?
- Wat voor soort voorvork?
Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:
- Hardtail
- Trail MTB
- 2x 11 of 12)
- 29 inch
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering
- Groep minimaal SLX
Wat denken jullie hiervan?
Ik ben benieuwd.
Graag zou ik jullie advies/mening willen mbt het aanschaffen van een mountainbike...
Het gaat mij dan niet direct om een specifiek merk/model of type... maar meer om wat voor soort MTB zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog specifieke specs die jullie zouden aanbevelen?
Ik ben echt op zoek naar een allround MTB die ik als volgt ga gebruiken:
- Bossen / MTB Routes NL 50%
- Weg 40%
- Strand - Incidenteel
- 1x per jaar - Meerdaagse bikepacking trip door bv Ardennen, Vogezen, Eiffel
Ik ben 1.91m en 85kg.
Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail?
- XC of Trail MTB?
- Alu / Carbon?
- 26, 27.5, 29 inch?
- 1x of 2x groep?
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?
- Wat voor soort voorvork?
Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:
- Hardtail
- Trail MTB
- 2x 11 of 12)
- 29 inch
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering
- Groep minimaal SLX
Wat denken jullie hiervan?
Ik ben benieuwd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met je wensenlijstje, zou ik uitkomen op HT, XC, 100 mm veerweg. 1 of 2x is afhankelijk van je aerobe capaciteit, voor mij persoonlijk voegen 2 kettingbladen niets toe, zolang de cassettes zo'n extreem groot minimaal bereik hebben (10-45 bij Shimano).
Als je je fiets meer wilt afstemmen op die ene bikepacking trip per jaar dan zou ik richting XC FS gaan.
Als je je fiets meer wilt afstemmen op die ene bikepacking trip per jaar dan zou ik richting XC FS gaan.
Budget?
Sky-is-the-limit? Dan een Yeti SB130. Gewoon omdat dat de dikste bike is die momenteel te koop is (dat het dikke overkill is voor wat jij wilt doet niet ter zake dan. Het oog wil ook wat )
Maar jouw lijstje komt aardig overheen met wat ik zou adviseren
Hardtail
Boost standaard, zodat 2.6" banden passen mocht je er wat ruigere dingen mee gaan doen (in NL gewoon 2.3-2.4" bandjes gebruiken)
120-140 mm voorvering, 34 mm stanchions
29 inch
1x12 (of evt 1x11) omdat geen voorderailleur echt een heel groot voordeel is
SLX of SRAM GX of beter
68 graden balhoofd of slacker (trail geo dus), zodat de fiets ook goed inzetbaar is in technischer/steiler terrein
Sky-is-the-limit? Dan een Yeti SB130. Gewoon omdat dat de dikste bike is die momenteel te koop is (dat het dikke overkill is voor wat jij wilt doet niet ter zake dan. Het oog wil ook wat )
Maar jouw lijstje komt aardig overheen met wat ik zou adviseren
Hardtail
Boost standaard, zodat 2.6" banden passen mocht je er wat ruigere dingen mee gaan doen (in NL gewoon 2.3-2.4" bandjes gebruiken)
120-140 mm voorvering, 34 mm stanchions
29 inch
1x12 (of evt 1x11) omdat geen voorderailleur echt een heel groot voordeel is
SLX of SRAM GX of beter
68 graden balhoofd of slacker (trail geo dus), zodat de fiets ook goed inzetbaar is in technischer/steiler terrein
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als het budget het toelaat, altijd een fully. Dit is tegenwoordig gewoon bewezen sneller en veelzijdiger offroad. Behalve strand dan, daar is volledig zonder vering het snelste.
Verder is het de keus tussen cross country en trail, dat hangt af van jou wens en mogelijkheid om meer of minder sportief te zitten.
Naar mijn mening is de nieuwste Deore groep ook al voldoende voor probleemloos gebruik.
Verder is het de keus tussen cross country en trail, dat hangt af van jou wens en mogelijkheid om meer of minder sportief te zitten.
Naar mijn mening is de nieuwste Deore groep ook al voldoende voor probleemloos gebruik.
Bedankt voor de reacties.
Mijn budget is zeker niet ongelimiteerd.
Ik ben op zoek naar een fiets voor erbij (naast mijn racefietsen) met een goede prijs/kwaliteit verhouding, die doet wat hij moet doen en geschikt is voor de eerder beschreven doeleinden.
De keuze voor 2 voorbladen kwam bij mij voornamelijk naar voren omdat ik een beetje bang ben voor te grote stappen tussen de versnellingen bij een 1x verzet. Al lijkt dit al bijna de standaard te zijn voor nieuwe fietsen.
Welke sram groep is een eigenlijk vergelijkbaar met slx?
Mijn budget is zeker niet ongelimiteerd.
Ik ben op zoek naar een fiets voor erbij (naast mijn racefietsen) met een goede prijs/kwaliteit verhouding, die doet wat hij moet doen en geschikt is voor de eerder beschreven doeleinden.
De keuze voor 2 voorbladen kwam bij mij voornamelijk naar voren omdat ik een beetje bang ben voor te grote stappen tussen de versnellingen bij een 1x verzet. Al lijkt dit al bijna de standaard te zijn voor nieuwe fietsen.
Welke sram groep is een eigenlijk vergelijkbaar met slx?
Ik denk SRAM GX. Die stappen zijn geen issue, want bij 2x11 en 1x12 precies even groot, m.u.v. de stap van 10 naar 12 (FYI, die "10" gebruik je zo goed als nooit)
Hou er rekening mee dat een fully bij vergelijkbare kwaliteit ca. 1000 euro meer kost dan een hardtail. Persoonlijk zou ik voor een budget onder de 2500 nooit voor een fully gaan omdat ik vind dat je dan te veel inboet op kwaliteit van dempers, groep en wielen.
Hou er rekening mee dat een fully bij vergelijkbare kwaliteit ca. 1000 euro meer kost dan een hardtail. Persoonlijk zou ik voor een budget onder de 2500 nooit voor een fully gaan omdat ik vind dat je dan te veel inboet op kwaliteit van dempers, groep en wielen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Slechts eenmaal per jaar eens een tripje naar de Ardennen of Vogezen, dan zou ik enkel voor een voorvering gaan. Moest je in NL blijven, dan zelfs zonder vering. Veringen zijn erg overroepen. Fietsgewicht is echt een belangrijk iets bij het MTB'en.
Enkel blad vooraan heeft enkel maar voordelen.
Enkel blad vooraan heeft enkel maar voordelen.
Geen vering in NL vind ik een zeer slecht advies. Waarschijnlijk fiets je zelden op de trails hier.
En hoe zien die trails eruit?
Als je weet dat cyclocrossers zonder vering met bandjes van 32 mm een cross als die van Namen rijden. Dan kom ik met m'n haast dubbel zo dikke 56 mm MTB banden hier echt wel toe hoor. Maar oké, misschien zijn jullie trails echt wel heel technisch met rockgardens, drops van een halve meter en meer, enz... . Dan is een vering uiteraard wel meer gepast. Ik rijd dat hier niet, en al die fully's rond mij ook niet.
Ik doe hier niets anders in de Kempen dan over wortels rijden, daar heb je echt geen vering voor nodig hoor. Een 2.2 band op 1.5/1.6 bar voldoet prima dan.