Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
06 mar 2025 08:32
scottpch64 schreef: ↑05 mar 2025 12:17
Zie je dat streepje op de kooi van je VD?
Dat streepje moet precies gelijk staan met je grote blad, dan kan het niet fout gaan...
Nou dat kan tegenvallen. De achterderrie moet wel helemaal naar binnen staan. die doet onderweg twee keer een microadjust.
Dus als je achterderrie in het midden staat krijg je niet de juiste instelling.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
06 mar 2025 16:15
wasbeer2006 schreef: ↑06 mar 2025 08:32
scottpch64 schreef: ↑05 mar 2025 12:17
Zie je dat streepje op de kooi van je VD?
Dat streepje moet precies gelijk staan met je grote blad, dan kan het niet fout gaan...
Nou dat kan tegenvallen. De achterderrie moet wel helemaal naar binnen staan.
die doet onderweg twee keer een microadjust.
Dus als je achterderrie in het midden staat krijg je niet de juiste instelling.
Dan heb je imho een niet goed werkend product bedacht. Bij mechanisch kreeg ik het altijd aanloop-vrij voor elkaar, zonder microadjust.... Dus met de kleine tolerantielevels van electronisch schakelen zou dat ook makkelijk(er) moeten kunnen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
07 mar 2025 13:09
Sorry, verkeerd woord.
Ik bedoel de derrie die iets naar buiten gaat bij afschakelen, dat doet de RED iig, wellicht zit dat niet op de force bedacht ik me net.
De vorige red had dat namelijk niet
-
idske
- Forum-lid
idske
07 mar 2025 13:49
Zo te zien is dit de oude (d1) force toch? Daar is echt genoeg over geschreven hoe waardeloos die voorderrie is. Nog steeds moet je het wel werkend kunnen krijgen uiteraard. De nieuwe d2 icm de nieuwe kettingbladen doen het een stuk beter.
Sram heeft geen electrisch microadjust zonder te schakelen zoals shimano. De kooien roteren mechanisch (yaw) een beetje enkel tijdens op en afschakelen
-
chris80
- Forum-lid
chris80
07 mar 2025 18:47
Tis inderdaad een D1. Helaas heb ik daar verder nooit naar gezocht en dus ook niks over gelezen. Nou ja, komt vast goed in de winkel. Helaas nog geen tijd om langs te gaan, zal wel volgende week worden. Gelukkig kan ik de fiets van mijn pa lenen, hij is toch nog een meer dan een maand op vakantie haha.
Nu de ketting er toch af ligt gelijk een nieuw voorblad erop gezet, smoelt toch een stuk beter dan dat stuk plastic
Hij moet officieel weer vast op 54nm. Nu heb ik alleen geen momentsleutel die zover gaat, maar wel een inbus met een lang handvat om veel kracht te zetten, daar heb ik hem flink mee vast getrokken, dus ik ga er maar vanuit dat dat ongeveer 54nm is

. Losmaken ging gelukkig vrij makkelijk, daar had ik dan wel weer allerlei horrorverhalen over gelezen..
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
07 mar 2025 20:16
idske schreef: ↑07 mar 2025 13:49
Sram heeft geen electrisch microadjust zonder te schakelen zoals shimano. De kooien roteren mechanisch (yaw) een beetje enkel tijdens op en afschakelen
De nieuwe E1 dus wel, die schuift wel op als je achter schakelt.
De oude kreeg je voor in de polder wel goed. Ik liet hem gewoon iets aanlopen op groot voor klein achter.
Dan gooit ie hem er niet over. En de meeste mensen die ik ken rijden nooit 48/10 hier in de polder
-
0475
- Forum-lid
0475
07 mar 2025 21:15
In het groepje fietsers om mij heen maken de meesten nu weer aanstalten om de ATB tot komend najaar weer op te bergen. Maar ik heb hem juist uit de stalling gehaald. Vanmorgen even gepoetst, alles nagelopen zoals de vering/demping en als laatste de ketting gesmeerd.
Daarna nog eens zitten kijken naar de kraak in de racefiets, de kraak is er alleen als ik stevig aanzet op een klim (op het grote kettingblad), trapaslagers en lagers in het pedaal lopen mooi rond en hebben zover ik kan controleren geen enkele speling (radiaal en axiaal). Kettingbladboutjes zitten niet los en ook niet te vast. Nu is het wel zo dat met dik 45000km 'op de klok' het grote kettingblad wel aan het einde van zijn latijn zal zijn. Als ik van klein naar groot kettingblad schakel dan pakt die ook al langer wat minder goed op als toen het allemaal nog nieuw was. Toch vreemd, zo op het oog ziet het grote kettingblad er nog best goed uit, bij een cassette zie je beter met het blote oog dat die op een bepaald moment aan vervanging toe is. Nu eerst maar eens het kettingblad vernieuwen. Als het dat niet is dan het bottombracket maar vervangen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
07 mar 2025 21:20
Ik vind dat we mensen die hun fiets nu opbergen het een ATB moeten noemen. Ook wel boswielrenners genoemd
Degene die hem er nu weer op gaan rijden noemen hem MTB -:)
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
07 mar 2025 23:49
Ik had precies hetzelfde bij m’n gravelbike: een kraak wanneer ik flink kracht zette bergop. Bladbouten waren het niet, want de kraak klonk echt als iets uit het frame.
De eerste stap was de bracketlagers. Er zit een T47A bracket in en die heb ik een tijdje terug vervangen. Deze lagers schroef je in het frame. Ik kwam er nu achter dat het als het ware cups zijn die je het frame schroeft, met daar de lagers ingeperst… Had ik moeten weten toen ik hier 100 euro aan uitgaf. Had dus net zo goed twee losse lagers kunnen kopen.
Enfin; lagers er uitgetikt, de maat genoteerd voor als ze weer eens versleten zijn, lik montagepasta erop en er weer ingeperst. Testritje gedaan: nog steeds een kraak.
En toen kreeg ik ineens de ingeving: de steekas achter. En verdomd, die kon nog wel een halve slag vaster. Dat gedaan en de kraak was weg. Ik heb dit eerder eens gehad met een snelspanner achter. Ook van alles met het bracket gedaan toen, voordat ik er achterkwam wat het was! Ik had het kunnen weten dus!
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
08 mar 2025 07:12
Niet vandaag maar een paar weken geleden de lagers van m'n T47a bracket vervangen.
Wilde de Ceramic speed bussen uit het frame draaien maar die kwamen met geen mogelijkheid los. Die zaten er inmiddels al zo'n 4jr in.
Had al een complete Cema bottom bracket lagerset liggen om te vervangen.
Heb toen maar de lagers eruit geperst en de behuizing laten zitten, vervolgens Ceramic Speed lagers erin geperst en de boel weer gemonteerd.
Loopt weer als een zonnetje...
-
CampaYolo
- Forum-lid
CampaYolo
08 mar 2025 13:41
Hier de MTB ook weer zomerklaar gemaakt hoor.
Ik sluit me er bij aan dat mtb'en iets anders is dan boswielrennen. (Let maar eens op het bochtenwerk bij gravel tochten)
Voor de blubber en omstandigheden in de winter heb ik een bijelkaar geraapt zooitje wat als gravelbike/ crossertje door het leven mag.
Met goedkope onderdelen. Ik berg die fiets overigens nog even niet op, het is nog maar begin maart.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
Ramon73
- Forum-lid
Ramon73
08 mar 2025 16:54
0475 schreef: ↑07 mar 2025 21:15
In het groepje fietsers om mij heen maken de meesten nu weer aanstalten om de ATB tot komend najaar weer op te bergen. Maar ik heb hem juist uit de stalling gehaald. Vanmorgen even gepoetst, alles nagelopen zoals de vering/demping en als laatste de ketting gesmeerd.
Daarna nog eens zitten kijken naar de kraak in de racefiets, de kraak is er alleen als ik stevig aanzet op een klim (op het grote kettingblad), trapaslagers en lagers in het pedaal lopen mooi rond en hebben zover ik kan controleren geen enkele speling (radiaal en axiaal). Kettingbladboutjes zitten niet los en ook niet te vast. Nu is het wel zo dat met dik 45000km 'op de klok' het grote kettingblad wel aan het einde van zijn latijn zal zijn. Als ik van klein naar groot kettingblad schakel dan pakt die ook al langer wat minder goed op als toen het allemaal nog nieuw was. Toch vreemd, zo op het oog ziet het grote kettingblad er nog best goed uit, bij een cassette zie je beter met het blote oog dat die op een bepaald moment aan vervanging toe is. Nu eerst maar eens het kettingblad vernieuwen. Als het dat niet is dan het bottombracket maar vervangen.
Kraakjes zitten vaak genoeg niet in de draaiende delen

Met aanzetten, zeg je. Is dat in of uit het zadel? Bij in het zadel aanzetten zou ik zadelpen, aansluiting op zadelrails ook controleren. Ik heb mijn bb ook al eens vervangen voor een kraakje dat achteraf in het zadel zelf zat.
Dogma F